Jak co roku przyszła pora na nasz test długodystansowy w jedynym słusznym tego słowa rozumieniu: robimy dużo kilometrów. Tym razem wybór padł na najnowsze wcielenie Hondy Civic w odmianie hatchback. Zapraszamy na pierwszą część raportu z jazdy.
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
Jednym z największych problemów jakie zawsze mamy to wybór auta oraz miejsca docelowego, trasy. Tym razem jednak wszyscy zgodnie wybraliśmy auto – nowa Honda Civic. Marzeniem na daleką podróż jest oczywiście kombi, gdzie zmieścimy cały sprzęt i bagaże, jednak najnowsze wcielenie Japończyka jeszcze nie posiada takiej wersji. Fakt, w ofercie jest kombi, ale to jeszcze poprzedni model. Do wyboru pozostał nam zatem sedan lub hatchback i tu jednogłośnie wybraliśmy hatchbacka. Był tylko jeden wymóg: musi to być wersja 1.5 turo 182 KM z pakietem sport. Czemu taki zestaw? Bo jest naprawdę szybki i w takiej stylizacji wygląda jak hothatch.
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
W odmianie sedan, która, swoją drogą, jest bardzo ładna, nie możemy mieć pakietu Sport, który dość znacznie wpływa na prezencję Hondy, zwłaszcza z tyłu. Pojawiają się dwie końcówki wydechu zamontowane centralnie oraz spojlery. W połączeniu z szarym lakierem i czarnymi felgami nasz egzemplarz wyglądał przepięknie. Wciąż jednak nie możemy się przyzwyczaić do kosmicznego tyłu, choć mamy nadzieję, że te tysiące kilometrów przed nami to zmieni.
Pora zdecydować się na pierwszy cel. Tym razem wybraliśmy naszych południowych sąsiadów i drugie największe u nich miasto: Brno. Dystans z Warszawy do Brna to około 570 km, w dużej większości pokonuje się go autostradami i drogami szybkiego ruchu, czyli mówimy o prędkościach 120-140 km/h. W aucie mamy 3 osoby i cały bagażnik. Sami jesteśmy ciekawi jaki wynik spalania osiągniemy, bo 182 KM to naprawdę jest czym przycisnąć.
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
Przed wyjazdem, oczywiście, dokładnie sprawdziliśmy stan techniczny pojazdu: ilość płynów, ciśnienie w oponach, światła i zaopatrzenie w pełne koło zapasowe. Dodatkowo wiele krajów europejskich wymaga apteczek oraz kamizelek odblaskowych. Poczytaliśmy też o przepisach drogowych oraz o limitach. A Honda Civic 1.5 Turbo potrafi pojechać szybko, co również przed wyjazdem sprawdziliśmy:
7,8 sekund, gdzie producent podaje 8,2! Świetny wynik jak na auto z manualną, bardzo dobrą swoja drogą, przekładnią! Nawigacja ustawiona, papierowa mapa w razie czego zapakowana – możemy ruszać!
Do granicy z Czechami z Warszawy niemal non stop jedziemy autostradą lub drogą szybkiego ruchu. Staramy się nie łamać przepisów i do obowiązujących zasad nie dokładamy więcej niż 10 km/h. Czyli jedziemy cały czas w przedziale 120-150 km/h. Kilka razy przycisnęliśmy mocniej, ale było to szybkie wyprzedzanie. To co nas zauroczyło od samego początku to niesamowita praca skrzyni biegów. Lewarek ma krótki skok i chodzi z wyczuwalnym, miłym oporem. Aż chce się zmieniać biegi, choć na tak szybkiej trasie jest to raczej zbyteczne. Nawet na 6 biegu auto bardzo sprawnie przyspiesza.
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
Do granicy dojechaliśmy w 4 godziny osiągając średnie spalanie na poziomie 6,4 litra!! W benzynowym aucie o mocy 182 KM zapakowanym do pełna to fantastyczny wynik. I jest on potwierdzony przez nasze pomiary, a nie tylko przez komputer, bowiem na granicy zatankowaliśmy pod korek i ilość zużytego paliwa zgadzała się ze średnim spalaniem. Od granicy już jechaliśmy 110-130 km/h, w związku z ograniczeniami w Czechach, wynik spalania to 5,8 litra! Póki co za nami 600 km, a Civic sprawuje się znakomicie.
DANE TECHNICZNE Honda Civic 1.5 VTEC Turbo TEST DŁUGODYSTANSOWY cz 1/3 | |
Silnik / Pojemność | turbobenzyna / 1498 cm3 |
Układ / Liczba zaworów | R4 /16 |
Moc maksymalna | 182 KM / 6000 obr/min |
Moment obrotowy | 240 Nm / 1900 - 5500 obr/min |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa |
Prędkość maksymalna | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | zmierzone 7.8 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) | po 575 km 5,8 l/100 km |
Długość / Szerokość / Wysokość | 4518 / 1799 / 1434 mm |
Rozstaw osi | 2697 mm |
Masa własna / Dopuszczalna | 1307 - 1357 / 1760 (w zależności od wyposażenia) kg |
Bagażnik w standardzie | 478 l |
Bagażnik po złożeniu siedzeń | 828 l (do lini okien) / 1209 l (do dachu) |
Pojemność zbiornika paliwa | 46 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Przeglądy | według wskazań komputera |
Cena wersji podstawowej | 62 900 zł (1.0 Turbo 129 KM) |
Cena wersji testowanej | ok 120 000 zł |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!