Najczęstsze przyczyny awarii paska wieloklinowego – cz. II

20 października 2017
Bez kategorii, Nowości

Pasek wieloklinowy to jeden z kluczowych elementów całego układu napędowego samochodu. Jak wiele innych części mechanicznych, również pasek ulega z czasem zużyciu. Problem jednak pojawia się w momencie, gdy dochodzi do przedwczesnego uszkodzenia tego elementu. Przyczyn takiej awarii może być kilka, o czym pisaliśmy już w pierwszej części artykułu. Dziś przedstawiamy kolejne najczęstsze przyczyny awarii paska wieloklinowego.

Zbyt duży hałas

Pisk, stukanie, tykanie czy też ćwierkanie dobiegające spod maski są najczęściej objawem uszkodzenia paska wieloklinowego. Niecodzienny hałas paska może być wynikiem na przykład nieodpowiednio ustawionych lub nadmiernie zużytych kół pasowych czy też niewłaściwego montażu tego elementu w układzie napędowym. Przeważnie uznaje się, że przyczyną hałasującego paska jest jego zbyt słabe napięcie, jednak powodów takiego stanu rzeczy może być kilka.

Charakterystyczne ćwierkanie podczas pracy silnika jest najczęściej efektem zbyt dużych drgań paska, na które wpływ ma przede wszystkim nieodpowiednia współpłaszczyznowość kół pasowych. „Im jest ona większa, tym kliny paska ulegają większemu przesunięciu kątowemu na kole pasowym, co wywołuje drgania powstające w wyniku tarcia oraz charakterystyczne ćwierkanie” – wyjaśnia Tomasz Ostrowski, ekspert sklepu internetowego z autoczęściami Ucando.pl. Ćwierkanie paska może być również oznaką zbyt słabego jego napięcia.

Wysoki pisk, który dobiega do naszych uszu zazwyczaj podczas ruszania samochodem, to najprawdopodobniej oznaka braku odpowiedniego napięcia paska wieloklinowego. W takiej sytuacji pasek zaczyna się ślizgać, czego efektem będzie wytarcie się ścian bocznych tego elementu oraz wywołanie procesu tzw. szkliwienia. Mogą pojawić się również dźwięki przypominające stukanie lub zgrzytanie. Ich przyczyną jest najczęściej osadzenie się na powierzchni paska jakiegoś ciała obcego w postaci na przykład żwiru lub małych kamyków.

Uszkodzenia mechaniczne powierzchni roboczej i zewnętrznej paska

Nadmierna i częsta eksploatacja silnika sprawia, że pasek z czasem ulega zużyciu, jednak niejednokrotnie dochodzi do przedwczesnej awarii wynikającej z uszkodzenia powierzchni roboczej oraz zewnętrznej paska. Takie defekty, jak mikropęknięcia czy poodrywane fragmenty klinów, są zazwyczaj widoczne gołym okiem. Powstają one m.in. w wyniku złego doboru paska nieprzystosowanego do pracy w wysokich temperaturach, niewłaściwego jego naciągu lub w wyniku zahaczania paska podczas pracy o jakiś inny element, jak np. kołnierz, śrubę czy też inne ciało obce. Uszkodzenia powstałe w ten sposób wcześniej czy później spowodują zerwanie paska.

Częstym uszkodzeniom ulegają zewnętrzne kliny paska, co można zaobserwować na jego bocznych krawędziach, na których skrajne kliny odpadły lub uległy postrzępieniu. Przyczyną jest zazwyczaj nie współpłaszczyznowość kół pasowych, co prowadzi do wyginania się i skręcania paska. W skrajnych sytuacjach może dość nawet do wciągnięcia paska w napęd rozrządu, co doprowadzi do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej.

Leave A Comment