BMW X4 M40i – AUTO TEST

29 maja 2017
tekst: Patryk Rudnicki, zdjęcia: Bartosz Kowalewski
BMW X4 M40i

Możliwości

Tworząc model X3 niemieckie BMW podjęło jedną z najlepszych decyzji jakie mogło – dostosować się do panującej mody i zaoferować klientom coś mniejszego aniżeli udane X5. Podobnie jak w Mercedesie kuriozum i niepisany wyścig rozpoczęły się dopiero później – koncern ze Stuttgartu obdarował majętną część społeczeństwa modelem GLC, którego wersję dieslowską niedawno testowałem, a Monachium postawiło na X4, bardziej sportowo narysowanego SUV-a z mniejszym bagażnikiem i wiecie co? Analizując zawartość polskich dróg naprawdę się sprawdza, a gdyby tak jeszcze względnej praktyczności i podporządkowaniu obecnym trendom dodać mocny silnik, efektywny napęd i zwracające uwagę oznaczenia? Efekt takiego pomysłu właśnie sprawdziłem…


Nie będę się rozdrabniał, ale to mój pierwszy kilkudniowy kontakt z modelem X4 i jak słyszę niepochlebne słowa o idei pojazdów takich jak wspomniane, generalnie się zgadzam – mało jest naprawdę ładnych SUV-ów. Półka GLC czy niemieckiego Macana odznacza się jednak samochodami zaskakująco atrakcyjnymi. Proporcjonalne, interesujące, optycznie zwarte i całkiem uporządkowane. X4 również takie jest, ale na tle wymienionych odnoszę wrażenie, że pracownicy Mercedesa tudzież Porsche zrobili to zwyczajnie lepiej. Główną „skazą” recenzowanego pojazdu są jego napompowane nadkola – mała felga prezentuje się tutaj głupawo, z czym testowany egzemplarz oczywiście nie miał problemu. 20-calowe opcjonalne obręcze z oponami Michelin Pilot Super Sport były odpowiedzią, ale ogumienie stanowiło dopiero początek; ważny, ale początek…

Lakier Melbourne Red atrakcyjny i zwracający uwagę, choć osobiście uważam, że istnieją bardziej trafne wybory, elementy nadwozia w kolorze Ferric Grey (m.in. lusterka zewnętrzne czy akcenty w zderzaku) oraz końcówki układu wydechowego i oznaczenie modelu w czymś, co BMW nazwało czarnym chromem. Tak, to nie było zwykłe, wysokoprężne X4 okraszone bogatym wyposażeniem. To było rzecz jasna znakomite – elektryczny szyberdach, świetne audio firmy harman/kardon, LED-owe i efektywne reflektory przednie, aktywny tempomat, elektryczne fotele z pamięcią czy biała skórzana tapicerka z czerwonymi przeszyciami. Konfiguracja niesamowita i dlatego miałem niemały dylemat: podziwiać kunszt niemieckich inżynierów czy skupiać się na clou danej wersji czyli układzie napędowym. Odpaliłem 3-litrową jednostkę i już wiedziałem…


Powiedzmy to sobie szczerze: kilka dni jeździłem topową, kosztującą w podstawie 305 200 złotych odmianą X4 M40i, czymś, co dumnie nosi oznaczenia oddziału M GmbH, tylko czy jest prawdziwym M? Układ wydechowy, choć wspomagany lekko głośnikami, nie pozostawiał złudzeń. W trybie COMFORT czy nawet ECO PRO wyraźnie dudnił, zaś to, co działo się i co robił wydech w trybach SPORT i SPORT+, przeszło moje oczekiwania. Samochód ryczał, potrafił narobić hałasu, a wokół siebie niezłego rabanu, strzelał i wyraźnie udowadniał, że dostrajaniem zajęli się inżynierowie M GmbH. Testowane, wolnossące M135i xDrive nie robiło swego czasu takiego zamieszania jak czerwony SUV. No dobrze, ale od samochodu za takie pieniądze i z metką M40i wymaga się znacznie więcej aniżeli straszącego małe dzieci układu wydechowego. Co z jednostką, napędem i układem kierowniczym?

Na papierze wygląda to znakomicie: faworyzujący tylną oś xDrive, płynnie działająca, szybka i skuteczna przekładnia Steptronic z ośmioma biegami, 3-litrowe, turbodoładowane R6 o mocy 360 KM i 465 Nm maksymalnego momentu obrotowego i przyspieszenie do 100 km/h w 4,9 sekundy. Choć to SUV, samochód zdolny w komfortowych warunkach przewieźć całą rodzinę, to wymaga pewnego respektu, respektu do mocy i efektywności z jaką potrafi się katapultować do prędkości trzycyfrowych. Pomaga w tym układ Launch Control, ale prawdę mówiąc nie będziemy i nie powinniśmy korzystać z niego na każdym skrzyżowaniu. Co z tego – wciskanie w siedzisko przy akompaniamencie ryczenia benzynowego R6 jest niesamowite, przyrost wartości na prędkościomierzu błyskawiczny, a miny osób w również nie najsłabszych samochodach bezcenne. X4 M40i lubi zaskoczyć kierowcę, lubi go wystraszyć i namacalnie udowodnić, że 360 koni to nie są przelewki. Samochód zrobi to, co będziemy chcieli, zrobi to szalenie efektywnie, jednak w przypływie adrenaliny warto pamiętać o zdrowym rozsądku. Napęd xDrive jest co prawda umowną gwarancją trakcji oraz bezpieczeństwa, ale nie lekiem na bezmyślność. A można tym X4 ostro pokonywać zakręty? Dzięki opcjonalnym Michelinom oraz sztywnemu ustawieniu zawieszenia można, ale pamiętajmy, że to SUV, z wyżej umieszczonym środkiem ciężkości.


Pytanie zasadnicze, choć też nieco błahe: „Czy X4 M40i należy traktować jako pełnoprawnego członka rodziny M?” Szczerze mówiąc nie widzę przeciwwskazań – samochód jest wystarczająco mocny, by zamieść 80% motoryzacyjnej rzeczywistości pod niewidzialny dywan, szybki na tyle, by po jednej przejażdżce stracić wypocone uprawnienia i głośny jak diabli, a przez to i szalenie zwracający uwagę. Charakteru danego SUV-a nie tworzą jednak stosowne emblematy, dokładki czy oznaczenia – te, jak wspomniałem, są obecne, niemniej jednak najmocniejsze X4 pozostaje mimo tego dosyć cichociemne, pytanie tylko czy to właściwie? Czy klient wydający na dzień dobry 305 200 złotych i oczekujący bawarskiego samochodu dopracowanego przez inżynierów M GmbH, oczekuje również poklasku i „widoczności” na drodze? W moim przekonaniu M40i takie nie jest, ale to nie wada. Któregoś wieczoru około godziny 23 na miejskim skrzyżowaniu zdacie sobie bowiem sprawę, dlaczego zostawiliście taką górę pieniędzy u dealera BMW, widząc zaskoczoną minę kierowcy najnowszego Forda Focusa RS, który do tej pory sądził, że jego 350-konny hothatch jest najszybszy i najgłośniejszy…




DANE TECHNICZNE BMW X4 M40i
Silnik / Pojemność benzyna / 2979 cm3
Układ / Liczba zaworów R6 / 24
Moc maksymalna 265 kW (360 KM) / 5800-6000 obr./min
Moment obrotowy 465 Nm / 1350-5250 obr./min
Zawieszenie przód wielowahaczowe
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd 4x4
Skrzynia biegów automat Steptronic, 8 biegów
Prędkość maksymalna 250 km/h (elektronicznie ograniczona)
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,9 s (zmierzone 5 sekund)
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) wg. producenta: 11,3 / 7,0 / 8,6 l/100 km
nasz test: 12,2 / 8,2 / 10,2 l/100 km
Długość / Szerokość / Wysokość 4671 / 1881 / 1624 mm
Rozstaw osi 2810 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1920 / 2430 kg
Bagażnik w standardzie 500 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1400 l
Pojemność zbiornika paliwa 67 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy wg. wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 198 700 zł (X4 xDrive20d)
Cena wersji testowanej ok. 400 000 zł (X4 M40i + dodatki)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

Leave A Comment