Mitsubishi ASX 1.6 2WD – TEST

Mitsubishi ASX 1.6 2WD

Wehikuł czasu

Mitsubishi ASX to miejski crossover, który zadebiutował w 2010 roku. Dwa lata później samochód doczekał się odświeżenia, a w 2016 roku koncern zaprezentował nową odmianę, która okazała się… kolejnym faceliftingiem. Czy Mitsubishi ASX jest tak dobry, że nie ma co w nim zmienić?

Drugi facelifting przeprowadzony stosunkowo niedawno (kilka miesięcy temu) skupił się głównie na przedniej części nadwozia, gdzie przeprojektowano grill i zderzak. Mitsubishi ASX zyskało nową, bardziej wyrazistą i drapieżną twarz. Pomimo 7 lat na karku, auto prezentuje się dobrze i nie czuć tak mocno tych lat. Nowością są też ksenonowe reflektory, które trzeba pochwalić: w nocy sprawują się świetnie.

Mitsubishi ASX 1.6 2WD

Mitsubishi ASX 1.6 2WD

Również deska rozdzielcza przeszła dość małe zmiany. To co zauważyliśmy to nowa kierownica oraz nowy system multimedialny (z genialną nawigacją TomTom!). Co ciekawe, w testowanym egzemplarzu była zamontowana niefabryczna stacja marki Alpine, która nie prezentuje się najlepiej. Widać, że jest to element dokładany i nie pasuje stylistycznie do koncepcji kokpitu. Również jej obsługa i grafiki są dość mało intuicyjne i archaiczne. Podobnie prezentuje się dłuuugi lewarek do zmiany biegów, którego już w dzisiejszych czasach praktycznie nie znajdziemy.

To co się nie zmieniło to ilość miejsca w środku, widoczność oraz, niestety, jakość plastików. Te ostatnie są twarde i niemiłe w dotyku, na szczęście dobrze spasowane. Na pochwałę zasługują za to duże lusterka boczne, świetna widoczność i wysoka pozycja za kierownicą pozwalająca łatwo kontrolować co się dzieje przed nami. Również wsiadanie do auta to sama przyjemność, bowiem nie musimy się specjalnie gimnastykować: siedzisko wydaje się idealnie zamontowane. To duża zaleta dla osób, którym doskwiera ból pleców. Wewnątrz Mitsubishi ASX wygodnie będą podróżować 4 dorosłe osoby, w sytuacjach awaryjnych nawet 5. Bagażnik o pojemności 419 litrów pozwoli spakować się nawet na większą wycieczkę.

Pod maską Mitsubishi ASX może pracować jeden z trzech silników: benzynowe wolnossące 1.6, turbodiesel 1.6 oraz turbodiesel 2.2. Podstawowa jednostka to właśnie ta pierwsza, która generuje 117 KM przy 6000 obr/min oraz 154 Nm przy 4000 obrotów. Jest to sprawdzona konstrukcja ze zmiennymi fazami rozrządu oraz pośrednim wtryskiem paliwa. Silnik wydaje się prosty oraz trwały. Sprint do pierwszej setki wynosi 11,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 183 km/h. Na papierze nie prezentuje się to tak źle, na żywo jest nieco gorzej. Aby poruszać się sprawnie Mitsubishi ASX Mivec należy bardzo mocno deptać prawy pedał gazu i dość często sięgać do 5-cio stopniowej mało precyzyjnej skrzyni biegów. Na szczęście nie przekłada się to znacznie na spalanie, które w mieście wynosić będzie 8-9 litrów, natomiast na trasie będzie oscylować koło przysłowiowej szóstki.

W trasie, powyżej 100 km/h wyprzedzanie nie jest już tak komfortowe, ewidentnie brakuje momentu oraz mocy. Przy wyższych prędkościach w kabinie jest też dość głośno głównie ze względu na silnik. O ile po rozruchu czy przy jeździe po mieście pracuje on cicho i kulturalnie, tak na trasie nie jest już tak kolorowo. Przy prędkości 120 km/h mamy już 3000 obrotów, natomiast przy autostradowych 140 nieco ponad 3500. To są efekty 5-cio stopniowej skrzyni biegów.

Mitsubishi ASX 1.6 2WD

Mitsubishi ASX 1.6 2WD

Podstawowe benzynowe Mitsubishi ASX dostępne jest tylko z przednim napędem, natomiast wraz z jednostkami 2.2 turbodiesel oraz silnikiem benzynowym 1.6 (moc minimalnie mniejsza niż testowana, 114 KM, ale 6 stopniowa przekładnia manualna) możliwy jest wybór 4×4. AWD nie zrobi z ASX terenówki, jednak sprawdzi się idealnie podczas trudnych warunków pogodowych jakimi może okazać się nawet deszcz. Jeśli mieszkamy w górzystym terenie lub mamy słaby dojazd do działki to wybór napędu na wszystkie buty będzie idealny. Jednak nawet z FWD Mitsubishi ASX potrafi miło zaskoczyć. Po pierwsze, auto ma bardzo komfortowo zestrojone zawieszenie (nieco doskwiera na zakrętach, ale to nie jest samochód do szybkich szykan) oraz jest zaskakująco zwrotne (bardzo mocne wspomaganie). Po drugie, odległość pomiędzy zderzakiem, a podłożem jest na tyle wysoka że niestraszne są nam żadne krawężniki – w mieście się to przydaje. Jak już jesteśmy przy miejskiej dżungli to warto pamiętać, że czujniki parkowania uruchamiają się bardzo późno – parkowanie radzimy wykonywać bardzo wolno, jeśli nie jesteśmy pewni co jest za nami…

Mitsubishi ASX to jeden z tych samochodów, które nie wnoszą nic nowego do motoryzacji, a jednak dobrze, że są. Proste auto z prostym silnikiem, z wygodną wysoką pozycją za kierownicą i możliwością napędu na wszystkie koła. Kto powiedział, że wszyscy do szczęścia potrzebują ogromnej mocy i super wykończenia. Czasem lepiej postawić na sprawdzone konstrukcje. Choć fakt, czekamy z niecierpliwością na kolejną generację ASX’a, ponieważ na tle konkurencji to prawdziwy dinozaur…

DANE TECHNICZNE Mitsubishi ASX 1.6 2WD – TEST
Silnik / Pojemność benzyna wolnossąca / 1590 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 117 KM / 6000 obr/min
Moment obrotowy 154 Nm / 4000 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 5 biegów
Prędkość maksymalna 183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 8,5 / 6 / 7 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4355 / 1770 / 1640 mm
Rozstaw osi 2670 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1260 / 1870 kg
Bagażnik w standardzie 419 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń
Pojemność zbiornika paliwa 63 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 5 lat
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 69 990 zł
Cena wersji testowanej ok 90 000 zl

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

Leave A Comment