Hyundai Elantra 1.6 CRDi – TEST

Hyundai Elantra 1.6 CRDi

Nowa jakość

Od debiutu Hyundaia Elantra minęło równe 26 lat. Przez ten czas samochód zmieniał się 6-cio krotnie, a ostatnia generacja miała swoją premierą w tym roku.

Jeśli samochód mielibyśmy wybierać oczami, to Elantra w swojej klasie wydaje się być liderem. Obok takich samochodów jak Logan, Tipo, C-Elysse/401 czy Rapid/Toledo wygląda zaskakująco nowocześnie i zarazem sportowo. Lekko zadarta tylna część nadwozia, daleko opadający dach i ładna linia maski powodują, że samochód wygląda niczym modne ostatnimi czasy grand coupe. Do tego wszystkiego producent zadbał o modnie wyglądające reflektory, które w bogatszych wersjach są w pełni LEDowe. Nowy Hyundai Elantra to naprawdę piękny samochód.

Zmiany z zewnątrz to dopiero początek. Ba, jak ktoś jest mało spostrzegawczy to może pomyśleć, że ma do czynienia tylko z liftingiem, a nie nową odmianą. Po otwarciu drzwi nie mamy już złudzeń – deska rozdzielcza przeszła ogromną metamorfozę. Co prawda nie jest tak nowocześnie i pięknie jak na zewnątrz, ale za to jest prosto i przejrzyście. Sama deska przypomina nam nieco tą z Seata Leona… Najbogatsze wersje są wyposażone w dość niewielkich rozmiarów kolorowy ekran, który, niestety, nie posiada funkcji nawigacji. Szkoda, bowiem konkurencja takową funkcję posiada. Poza tym, Hyundai Elantra ma wszystko co niezbędne w dzisiejszych czasach: pełna elektrykę, klimatyzację (dwustrefowa), bluetooth, wielofunkcyjna kierownicę, audio CD/MP3/USB czy podgrzewane fotele i kierownicę (w mroźnie dni to ostatnie jest genialne!). Ogromny plus dla Hyundaia dla zamontowanie dwóch gniazd 12V z przodu pojazdu.

Hyundai Elantra 1.6 CRDi

Hyundai Elantra 1.6 CRDi

Hyundai Elantra to najmniejszy sedan w gamie producenta, a mimo to nie jest to takie ciasne auto. W zasadzie to samochód jest zaskakująco przestronny i miejsca wystarczy dla czterech dorosłych plus bagaży. Kufer ma pojemność 458 litrów (zawiasy niestety wnikają do środka), co w zupełności wystarczy. To do czego trzeba się przyczepić to plastikowe mocowanie do siatki zapobiegającej przemieszczaniu się przedmiotów w bagażniku. W testowanym egzemplarzu jedno z nich już nie wytrzymało i pękło w pół… Małym minusem jest też możliwość otwierania bagażnika tylko z kluczyka lub z kabiny: nie ma przycisku na klapie. Podobnie jak w większych modelach, Elantra posiada bardzo ciekawy bajer, jakim jest rozsuwana osłona przeciwsłoneczna. W ten sposób zawsze dokładnie osłonimy się od uciążliwych promieni.

Póki co, Hyundai Elantra oferowany jest w Polsce z dwoma silnikami o pojemności 1.6: wolnossąca benzyna i turbodoładowany diesel. Do testów przypadła nam ta druga odmiana. Jednostka może pochwalić się mocą 136 KM i momentem 260 Nm. Co ciekawe, jeśli wyposażymy samochód w skrzynię automatyczną (dwusprzęgłową o 7miu przełożeniach) to samochód ma większy o 40 Nm moment obrotowy. Do testów przypadła nam jednak odmiana z ręczną, 6-cio stopniową przekładnią.

Hyundai Elantra 1.6 CRDi

Hyundai Elantra 1.6 CRDi

Według producenta sprint do pierwszej setki powinien wynosić 10,5 s, a prędkość maksymalna to 190 km/h. Subiektywnie nie czuć w ogóle 136 KM i 260 Nm, być może przez charakterystykę silnika, której bliżej jest do wolnossących jednostek. Samochód nie ma typowego dla turbodiesli kopa, tylko raczej delikatnie i równomiernie rozwija moc. Odbija się to pozytywnie na spalaniu, które nawet w mieście ledwo przekracza 6 litrów. Na trasie jadąc z prędkością 140 km/h wynosi 5,5 litrów. Jeśli zwolnimy do 110, wtedy osiągniemy wynik o litr mniejszy.

Sam silnik pracuje cicho i kulturalnie, ale tylko po rozgrzaniu. Jeśli jednostka jest zimna to potrafi pohałasować i typowo dla diesli poklekotać. W kwestii pracy zawieszenia i skrzyni biegów nie ma absolutnie żadnych zastrzeżeń. Czuć, że producent popracował nad działaniem i teraz jazda daje więcej przyjemności. Oczywiście, tutaj nie ma sportowych oczekiwań ani mega komfortowych. Powinien być kompromis i jest kompromis.

Zresztą cały samochód wydaje się świetnym kompromisem. Bardzo ładne nadwozie, proste i czytelne wnętrze i spora przestrzeń. Do tego niezbyt szybkie, ale za to bardzo ekonomiczne jednostki. Hyundai Elantra to świetny samochód do jazdy na co dzień, bez szaleństw. Gdyby jeszcze był nieco tańszy…

DANE TECHNICZNE Hyundai Elantra 1.6 CRDi – TEST
Silnik / Pojemność turbodiesel / 1582 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 136 KM / 4000 obr/min
Moment obrotowy 260 Nm / 1500-3500 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 6,2 / 5,2 / 5,9 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4570 / 1800 / 1450 mm
Rozstaw osi 2700 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1315 /1800 kg
Bagażnik w standardzie 458 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń -
Pojemność zbiornika paliwa 50 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 5-letnia bez limitu kilometrów
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 67 900 zł (1.6 MPI 128 KM, Classic Plus)
Cena wersji testowanej ok 100 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

Leave A Comment