Lexus RX200t – TEST

Lexus RX200t

Japoński odmieniec

Ofensywa Lexusa trwa. Po zupełnie nowych modelach RC oraz NX, przyszła pora na nową, czwartą już generację modelu RX.

Bez owijania w bawełnę, według nas najnowszy Lexus RX to najpiękniejszy współczesny SUV. Absolutne dzieło sztuki, na które można patrzeć godzinami i nigdy się nie znudzi. Nawet nie ma znaczenia strona, na którą pada nasze spojrzenie czy element. Proste linie, ostre kształty, wcięcie – coś pięknego. Efekt potęguje pakiet sportowy F-Sport oraz biały lakier eksponujący mocniej agresywny przedni grill w kształcie klepsydry. Japończycy przeszli samych siebie. Niewątpliwie wzorowali się na mniejszym bracie NX, z którym, rzeczywiście, posiada wiele cech wspólnych. Jednak to Lexus RX jest ten większy, lepiej zbudowany, piękniejszy.

Wnętrze również robi ogromne wrażenie, głównie jednak za sprawą czerwonej skóry i przeogromnego telewizora na górze deski rozdzielczej. Ekran o przekątnej 12,3 cala (opcja, w standardzie jest 8 cali) jest chyba jednym z największych stosowanych w samochodach. Szkoda, że obsługa multimediów za pomocą dżojstiku jest beznadziejna. Można mieć również zastrzeżenia do grafiki menu, która i tak została nieco poprawiona. Nad tym Japończycy powinni mocno popracować.
Podobnie jak na naleciałościami z marki Toyota, z której Lexus tak naprawdę się wywodzi. Nie mamy żadnego problemu z pochodzeniem Lexusa, jednak przełącznik do tempomatu identyczny jak w 10 razy tańszej Toyocie Yaris po prostu nie przystoi. Podobnie jak momentami nieco gorsze materiały. Wiemy, że Japończyków stać na więcej. Nie można im za to odmówić zamiłowania do gadżetów. Na pokładzie Lexusa RX200t znajdziemy nawet takie udogodnienia jak router wifi, podgrzewana kierownica czy wentylowane fotele. Nie wspominając o bluetooth, nawigacji czy świetnym graniu Mark & Levinson. Wracając jeszcze do routera – super, że auto może być w niego wyposażone, tylko dlaczego nie został on schowany do schowka (tak jak to ma miejsce np. w modelu RC) tylko przymocowany do boku konsoli środkowej?

Lexus RX200t

Deska rozdzielcza w Lexusie RX200t

Lexus RX200t jest sporym SUVem, dlatego nikogo nie powinna dziwić duża ilość miejsca. Tylna kanapa jest dodatkowo przesuwana, przez co możemy zwiększyć pojemność bagażnika (o dodatkowe 80 litrów). Ten posiada 453 litrów. Co prawda są SUV z większymi kuframi, a graty trzeba naprawdę wysoko podnieść, aby je wrzucić, ale wciąż uważamy że nowy RX jest pakowany. Dzięki temu, że z tyłu jest zupełnie płaska podłoga, bez tunelu środkowego, osoba siedząca na środku ma sporo miejsca na nogi.

Największą zagadką dla nas był silnik, a raczej połączenie tak dużego SUVa z dość skromną jednostką 200t, czyli turbodoładowanym benzynowym 2.0 R4 o mocy 238 KM. Na papierze oznacza to 9,5 s do pierwszej setki i prędkość maksymalną równą 200 km/h. Odczucia jednak są tak inne, że postanowiliśmy ten samochód zmierzyć. Wynik był aż o 1.5 s lepszy niż podaje producent! Równe 8 s, to już naprawdę dobry, a nawet bardzo dobry wynik jak na 238 koni. Moc przenoszona jest na wszystkie koła za pomocą automatycznej 8-mio biegowej skrzyni. Nie odważyliśmy się tym samochodem pojechać w teren, ale z dziennikarskiego obowiązku powiemy, że na pokładzie jest elektroniczna blokada napędów. Być może udałoby się wyjechać z małego błotka.

Sam silnik wydaje się ładnie ciągnąć od dołu do prędkości autostradowych rzędu 140 km/h. Później mała pojemność ewidentnie daje się we znaki i czuć jak jednostka się męczy. Przyśpieszanie przy wyższych prędkościach też nie jest już tak efektowne ze względu na leniwą skrzynię biegów. Ale decydując się na podstawową odmianę powinniśmy być tego świadomi. O ile o osiągi się nie martwimy, bo te są, o dziwo, przyzwoite, tak o spalanie już tak. W mieście ciężko nam było zmieścić się w 14-15 litrach, a na trasie zejść poniżej 10! Przy prędkości 140 km/h chwilowe spalanie oscyluje koło 14,5 litra, a przy 90 km/h koło 9. A to oznacza, że mocarny Lexus GS-F, który dysponował potężnym pięciolitrowym V8 o mocy 477 KM pali mniej…

Na pocieszenie pochwalić musimy układ kierowniczy oraz zawieszenie, które zostało sztywno zestopniowane. Lexus RX200t naprawdę bardzo dobrze się prowadzi i mimo twardego zawieszenia nieźle radzi sobie z nierównościami. Nie wychyla się też przy tym tak mocno, co również jest dużą zaletą. Idealny kompromis pomiędzy radością z jazdy a komfortem.

Lexus RX200t

Lexus RX200t

Jeśli jednak chcemy zmniejszyć nieco spalanie i poprawić doznania akustyczne silnika to możemy skusić się na odmianę RX 450h z V6 pod maską, który jest wspomagany silnikami elektrycznymi. Problem polega jednak na tym, że po pierwsze, auto jest ponad 50 000 zł droższe, a po drugieui posiada bezstopniową skrzynię biegów, która w trasie nieco psuje komfort podróżowania. Nie chodzi tutaj o szarpanie, tylko o wycie przy przyśpieszaniu. Szkoda, że w Polsce nie ma dostępnej odmiany RX 350 z samym V6 pod maską.

Lexus RX200t to SUV zupełnie inny niż wszystko do tej pory. Jest absolutnie różny od niemieckiej konkurencji, przez co wydaje się naprawdę ciekawą propozycją. Wygląda absolutnie pięknie, jest pojemny i świetnie wyposażony. Ma, oczywiście, kilka niedociągnięć, a silnik 2.0 nieco męczy się przy większych prędkościach. Mimo wszystko ciężko tego auta nie pokochać.

Dokładne pomiary przyspieszenia Lexus RX200t znajdują się TUTAJ.

DANE TECHNICZNE Lexus RX200t – TEST
Silnik / Pojemność turbobenzyna / 1998 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 175 kW (238 KM) / 4800-5600 obr/min
Moment obrotowy 350 Nm / 1650-4000 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył Double Wishbone
Napęd 4x4
Skrzynia biegów automatyczna, 8 biegów
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s (zmierzone 8 s)
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 14,5 / 10,5 / 12,9 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4890 / 1895 / 1690 mm
Rozstaw osi 2790 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1960 / 2575 kg
Bagażnik w standardzie 453 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń brak danych
Pojemność zbiornika paliwa 72 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 243 900 zł
Cena wersji testowanej ok 345 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

1 Comments

Leave A Comment