Peugeot 205 GTi to samochód, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Legenda hot hatchy, która razem z Golfem GTI zapoczątkowała erę małych i wściekłych samochodów miejskich. Od premiery 205 minęło ponad 30 lat, ale Peugeot wciąż twierdzi, że zna się na rzeczy i postawił zrobić szybkiego hatchbacka. Czyli Peugeota 308 GTi.
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
Rynek hot hatchy wydaje się już zapełniony po brzegi i trudno znaleźć miejsce dla nowego samochodu. Zwłaszcza, że ciężko wymyślić w tej klasie coś innego. Francuzi mają jednak odmienne zdanie i, o dziwo, musimy im przyznać rację. Z tym, że to nie zasługa modelu GTi, a już seryjnego 308, który jakoby na nowo zdefiniował samochód, zwłaszcza jeśli chodzi o kokpit. Wsiadając do 308 czujemy się przez chwilę lekko zagubieni, bowiem kierownica jest niżej niż w innych samochodach, a zegary nie są widoczne przez jej wieniec, a zupełnie nad nią. Kierownica o średnicy 35 cm (w pionie tylko 32,5!) jest najmniejsza na rynku i ma nieco za gruby wieniec. Mimo wszystko, dawno już tak szybko nie znaleźliśmy idealnej pozycji za kierownicą jak w 308 GTi. Świetna robota.
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
Inaczej zamontowane zegary to nie jedyna różnica z konkurencją. Pomijając genialną w swojej prostocie i minimalizmie deskę rozdzielczą, której obsługa jest dość ciężka podczas jazdy ze względu na dotykowy ekran, warto zwrócić uwagę na obrotomierz i prędkościomierz. Otóż wskazówki tego pierwszego idą tak jak w każdym normalnym samochodzie czyli z lewej do prawej, natomiast tego drugiego odwrotnie: z prawej do lewej. Przy spokojnej jeździe nie ma to najmniejszego znaczenia, jednak jak będziemy chcieli się wyszaleć na torze, to łatwo się zgubić i przeciągnąć 308 GTi do odcięcia. Oczywiście, to kwestia przyzwyczajenia i wyczucia auta, po kilku dniach przecież już nie patrzy się na obrotomierz, ale jednak warto o tym pamiętać.
Mimo wszystko, kokpit Peugeot 308 GTi to jeden z najładniejszych środków jakie możemy znaleźć w aucie tej klasy i podobnie jak w konkurencji nie znajdziemy w nim za wiele sportowych smaczków, a główny akcent to konkretne kubły. Nie są one najlepiej opasającymi nas fotelami w klasie, ale wciąż jazda w nich na zakrętach to przyjemność, a i na trasie nie czujemy się jakbyśmy jechali na taborecie. Bolą, niestety, nieco zagłówki, które wbijają się w tył głowy oraz kompletnie niezrozumiały w tej klasie masaż. A raczej coś co przypomina masaż, bowiem jest to jakieś lekkie pompowanie fotela w okolicach lędźwi i nic więcej. Zbędna masa. Kolejna rzecz, która w hot hatchu nie powinna mieć miejsca to elektroniczny hamulec ręczny. Na dodatek sam zaciąga się po zgaszeniu silnika… Na koniec akapitu słów kilka o przestronności, której jest w sam raz. Spore fotele wcale nie zabrały dużo miejsca, a w kabinie zmieścimy 4 dorosłe osoby. Również bagażnik o pojemności 420 l nie jest powodem do narzekania.
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
Omówiliśmy środek, ale pora jeszcze opisać wygląd zewnętrzny, który, niestety, nie jest aż tak porywający, zwłaszcza w jednokolorowym lakierze (motywem przewodnim 308 GTi jest dwukolorowy czerwono – czarny lakier). Samochód jest ładny i ma sporo sportowych akcentów, ale próżno mówić o agresji takiej jak w Civicu Type R albo Focusie RS. Zdecydowanie bliżej mu do aut takich jak Golf R czy Leon Cupra. Mocno zaciekawiła nas tylna cześć z mocno zabudowanymi wydechami niemal stykającymi się z dyfuzorem. Normalnie takie rozwiązanie oznaczałoby bardzo szybkie stopienie się plastikowej dolnej części zderzaka, na szczęście Francuzi o tym pomyśleli. Wydech jest w środku wyłożony termiczną izolacją, dzięki czemu możemy spać spokojnie. A raczej jeździć spokojnie i to bardzo szybko. Bardzo, bardzo szybko…
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
Peugeot 308 GTi może i posiada mały silniczek jak na tę klasę, bo ledwie 1.6 (silnik opracowany wspólnie przez PSA Peugeot Citroën oraz BMW), ale dzięki turbinie osiąga 272 KM. To dzisiaj w klasie, gdzie auta osiągają już ponad 300 KM (ale i są co mają tylko po 220, więc można powiedzieć że Pug jest w środku), nie jest może piorunującą wartością, ale Francuzi mają jeszcze asa w rękawie – masę. Otóż większość konkurencji waży od 1360 do 1560 kg, podczas gdy 308 GTi waży zaledwie 1205 kg! W ten sposób stosunek mocy do masy ma lepszy niż Honda Civic Type R (1360 kg i 310 KM) czy Ford Focus RS (1560 kg i 350 KM)! Masa Francuza jest tak niesamowita, że aż pojechaliśmy samochodem na samochodową wagę:
Urządzenie pokazało równe 1300 kg, dla samochodu z ¼ baku i z dodatkowym wyposażeniem. Domyślamy się, że wartość 1205 kg to waga golasa czyli bez płynów i bez dodatkowych gadżetów. Ale 1300 kg to wciąż fenomenalny wynik! Zresztą czuć to podczas jazdy, gdzie 272 KM robią ogromne wrażenie. Co najważniejsze, w ogóle nie czuć, żeby pod maską było 1.6 i chodzi tutaj zarówno o lekkość przyśpieszania jak i dźwięk z wydechów. Elastyczność jest fantastyczna i auto świetnie przyśpiesza niemal z każdych obrotów. Możemy spokojnie jechać 60 km/h na 6 biegu i wciskając gaz, samochód całkiem sprawnie zacznie przyśpieszać, i to mimo iż początkowo obroty będą na poziomie 1500. To samo tyczy się jazdy przy wysokich prędkościach. Jadąc na 6 biegu 160 km/h, na obrotomierz mamy nieco ponad 4000 obrotów, a wciskając gaz samochód wciąż chce przyśpieszać! I nie przestanie dopóki nie spocznie na 250 km/h, gdzie sięgnie ogranicznika. Sprint do setki to według producenta równe 6 s, a według nas 6,1. Całkiem nieźle.
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
Wracając jeszcze do efektów dźwiękowych, to Peugeot 308 GTi mógłby być nieco bardziej rasowy pod tym względem. Z zewnątrz jest super, auto ładnie sobie warczy, a podczas szybkiego zmieniania biegów słychać nawet lekkie strzały (oraz całkiem głośny blowoff). Niestety, do środka dochodzi bardzo mało, a w trasie jedyne co usłyszymy to lekkie dudnienie. Producent postanowił to poprawić syntezatorem dźwięków uaktywniającym się w trybie Sport, ale oczywiście wyszło odwrotnie niż tego chciał. Odgłosy z głośników są sztuczne i niezbyt ciekawe – zdecydowanie wolimy jak brzmi Peugeot 308 GTi bez nich.
Osiągi rewelacyjne, dźwięk świetny, a co z właściwościami jezdnymi? Cóż, znajdzie się pewnie kilku maruderów, którzy będą narzekać na skrzynię biegów, która jest precyzyjna (posiada ogromną gałkę), ale daleko jej do konstrukcji z Megane RS Trophy czy Hondy Civic Type R. Skok lewarka też mógłby być krótszy. Ktoś powie też, że przecież w zawieszeniu z tyłu jest belka skrętna i bla, bla, bla. Bzdury. Wsiadacie do Peugeota 308 GTi, robicie pierwsze metry i już wiecie, że go kochacie. Zawieszenie jest sztywne, ale nie przesadnie, układ kierowniczy precyzyjny, a ogromne hamulce (o średnicy z przodu aż 380 mm, a z tyłu 268 mm) stawiają auto dęba. Co ciekawe, przednia tarcza jest największa w klasie, jednak tylko w średnicy, bowiem powierzchnia wcale nie jest już tak okazała.
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
Teraz jednak najważniejsze. Peugeot 308 GTi pomimo 270 KM i 330 Nm posiada fenomenalną trakcję dzięki mechanicznej szperze! Co więcej, samochód jest wyposażony w opony Michelin Super Sport 3, które genialnie kleją się do asfaltu. To wszystko w połączeniu z mała masą i świetnie zestrojonym zawieszeniem oznacza jedno: niesamowitą radość pokonywania zakrętów. Dodatkowo, możemy całkowicie rozłączyć ESP i pobawić się w zarzucanie tyłem, bowiem samochód jest skory do takiej zabawy.
Kupując hot hatcha z mocnym silnikiem raczej zdajemy sobie sprawę, że nie będzie on najekonomiczniejszym samochodem świata, ale jednak z dziennikarskiego obowiązku warto tę kwestię omówić. Jadąc spokojnie Peugeotfra 308 GTi w trasie bez dróg szybkiego ruchu, jesteśmy w stanie osiągnąć wynik na poziomie 6,5 – 7 litrów. Przy 100 km/h chwilowe spalanie oscyluje koło 6 litrów. Jeśli wpadniemy na autostrady, nasz wynik wzrośnie do 9 litrów, a jak pojedziemy do Niemiec to przy 160 chwilowe spalanie będzie pokazywać 11,5. W mieście musimy się liczyć minimum z 10 litrami. Wyniki w normie dla niemal każdego HH.
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
Największą wadą Peugeota 308 GTi jest, niestety, cena. Podstawowy model kosztuje 132 900 zł, co jest kwotą wyższą od niemal każdej przednionapędowej konkurencji. Jedynie Honda Civic Type R jest droższa (146 800 zł) ale tylko dlatego, że jest w pełni wyposażona. Jeśli do 308 GTi dorzucimy parę bajerów to zrównamy, a nawet przekroczymy pułap Japończyka. Mimo iż Francuz jest genialnym samochodem to cena, naszym zdaniem, powinna być o jakieś 5000-10 000 zł niższa. Mamy nadzieję, że się chociaż dobrze rabatuje…
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
- Peugeot 308 GTi
Peugeot bez wątpienia pamięta jak zrobić wspaniałego hot hatcha. Model 308 GTi może i nie wygląda bardzo rasowo, a silnik 1.6 nie nastraja optymizmem, jednak wystarczy wsiąść do środka i się przejechać, aby momentalnie zmienić zdanie. Niska waga, fantastyczna elastyczność, genialne osiągi i wspaniałe prowadzenie (mechaniczna szpera i możliwość całkowitego wyłączenie ESP!). Tak w ogromnym skrócie można opisać Peugeota 308 GTi. Świetne auto.
DANE TECHNICZNE Peugeot 308 GTi – TEST | |
Silnik / Pojemność | turbobenzyna / 1598 cm³ |
Układ / Liczba zaworów | R4 /16 |
Moc maksymalna | 200 kW (272 KM) / 6000 obr/min |
Moment obrotowy | 330 Nm / 1900 obr/min |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna, 6 biegów |
Prędkość maksymalna | 250 km/h (ograniczona elektronicznie) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,0 s (zmierzone 6,1 s) |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) | 12 / 8 / 10 (l/100 km) |
Długość / Szerokość / Wysokość | 4253 / 1804 / 1446 mm |
Rozstaw osi | 2617 mm |
Masa własna / Dopuszczalna | 1205 / brak danych |
Bagażnik w standardzie | 420 l |
Bagażnik po złożeniu siedzeń | 1228 l (do lini dachy, do okien 811) |
Pojemność zbiornika paliwa | 53 L |
EKSPLOATACJA I CENA | |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Przeglądy | według wskazań komputera |
Cena wersji podstawowej | 132 900 zł |
Cena wersji testowanej | 139 900 zł |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!