Fiat Tipo 1.6 MultiJet 16V Lounge – AUTO TEST

FIAT Tipo

Hit

Fiat ma bardzo duże doświadczenie w tworzeniu dobrych, tanich i trwałych aut dla ludzi. Niestety, w ostatnich latach bardzo mocno skupił się na modnej, a nawet „lifestylowej” rodzinie 500, przez co zapomniał jak stworzyć zwykły samochód. Aż do zeszłego roku, kiedy Włosi pokazali nowe Tipo.

To nie pierwszy raz kiedy Fiat korzysta z nazwy Tipo. Już w 1988 roku koncern zaprezentował samochód (następca Ritmo) klasy kompaktowej, który okazał się dużym hitem. Dowodem na to niech będzie nagroda Samochód Roku 1989, gdzie wyprzedził takie auta jak Opel Vectra czy Volkswagen Passat. Niestety, koncern postanowił uśmiercić Tipo w 1995 roku, a jego następcą został Fiat Brava. Fiat Tipo powrócił jednak po 20 latach w zupełnie innej formie – teraz jest budżetowym sedanem. A w niedalekiej przyszłości będzie też występowało w odmianie kombi oraz hatchabck.

Nowy Fiat Tipo jak na tanie auto wygląda bardzo ładnie, żeby nie powiedzieć elegancko. Proste linie sedana świetnie komponują się z efektownie zaprojektowanymi tylnymi światłami i ciekawą atrapą chłodnicy. Mimo iż jest to budżetowa propozycja to naprawdę nie daje tego po sobie poznać. Zwłaszcza w czerwonym lakierze i na ładnej aluminiowej feldze. W standardzie, oczywiście, Fiat Tipo występuje na stalowych felgach z kołpakami. W końcu to budżetowa propozycja.

Przynajmniej taka jest w podstawie, bowiem jak otworzymy drzwi do testowej odmiany możemy się lekko zdziwić. Dwukolorowa tapicerka, kolorowy dotykowy wyświetlacz, nawigacja, bluetooth, cztery elektryczne szyby, automatyczna klimatyzacja, audio z CD/MP3/USB, tempomat, kamera cofania, wielofunkcyjna kierownica i tak dalej. Oczywiście, w ten sposób cena wzrasta niemal dwukrotnie, ale nie w tym rzecz. Wszystko jest świetnie wykonane, bardzo miłe w dotyku i proste w obsłudze. W zasadzie nie ma do czego się przyczepić, bo i owszem, wyświetlacz jest mały, a nawigacja mogłaby być dokładniejsza, ale to nie problem. Przeszkadzać też może położenie ekranu, który powinien być skierowany w stronę kierowcy.

FIAT Tipo

Wnętrze jest czytelne, nieźle wykonane i łatwe w obsłudze

Ogromną zaletą Fiata Tipo jest bardzo przestronne wnętrze, w które bez problemu zmieści nawet 5 dorosłych osób. Oczywiście, ta na środku z tyłu będzie musiała mieć wąską pupę, ale mimo to da się tak przejechać nawet i trasę 200-300 km. Sprawdziliśmy i nikt nie narzekał. Samochód ma 3 zagłówki z tyłu z regulacją, o czym warto wspomnieć, bowiem niektórzy konkurenci (patrz: Citroen C-Elysee i Peugeot 401) mają je zintegrowane. Pochwalić też trzeba przednie fotele, które są bardzo wygodne. Bagażnik ma pojemność 520 litrów i standardowo w takich konstrukcjach zawiasy wchodzą do środka zabierając sporo przestrzeni. Dodatkowo, producent zapomniał zamontować jakiś uchwyt, za który można by zamknąć kufer. Co ciekawe, każdy Fiat Tipo ma w standardzie opcję otwierania klapy z pilota, gdzie sama ona się podnosi. Prawie jakbyśmy mieli elektronicznie podnoszoną. Prawie…

Wachlarz jednostek otwiera wolnossąca benzynowa jednostka 1.4 16V o mocy 95 KM, a zamyka wysokoprężny 1.6 MultiJet o mocy 120 KM. Poza tym do wyboru mamy jeszcze silnik 1.6 16V 110 KM (PB95) oraz 1.3 Multijet 95 KM (ON). W niedalekiej przyszłości do oferty ma również trafić seryjna instalacja LPG. Do testów przypadł nam mocniejszy diesel, który charakteryzuje się mizerną kulturą pracy w zamian za świetne osiągi i spalanie. W mieście bez problemu zmieścimy się w 7,5 litra i to bez takich niepotrzebnych gadżetów jak Start/Stop, których Fiat po prostu nie ma. Na trasie, nawet jadąc autostradami, komputer pokładowy pokaże wynik na poziomie 6 litrów i to z 4 osobami na pokładzie. Zwykła mieszana trasa pozwoli zbić z tego wyniku kolejny litr. Naprawdę świetnie. Duża tutaj zasługa stosunkowo małej masy i niezłego współczynnika oporu powietrza.

Osiągi na papierze nie są może powalająca (9,7 s do 100 km/h oraz prędkość maksymalna 199 km/h), ale odczucia są bardzo pozytywne. Wysoki moment obrotowy (320 Nm) dostępny dosyć nisko (1750 obr/min) szybko i sprawnie napędza Tipo niemal z każdej prędkości. Oczywiście, na niskich obrotach wyczuwalna jest turbodziura, ale w takich konstrukcjach to raczej normalne. Wyprzedzanie na trasie nie stanowi żadnego problemu, nawet przy prędkościach autostradowych. Fiat tak zestroił zawieszenie oraz układ kierowniczy i ręczną skrzynię biegów, aby była jak najbardziej komfortowa nie zabierając przy tym całej radości z jazdy. Oczywiście, to drugie jest tutaj na drugim planie, jednak mimo wszystko nie czujemy się jakbyśmy jechali na ośle, tylko po prostu dobrym samochodem. Gdyby kogoś interesowała automatyczna przekładnia, to jest ona dostępna tylko z mocniejszym wariantem benzynowym 1.6 120 KM.

FIAT Tipo

Nowy Fiat Tipo wygląda świetnie z każdej perspektywy

No i teraz najważniejsze – cena. Oczywiście, egzemplarz testowany to najwyższa możliwa opcja i pewnie mało kto kupi ten samochód za 78 000 zł (co i tak patrząc na wyposażenie jest niezłą propozycją). Ale podstawową odmianę za 43 200 zł z silnikiem 1.4 16V już tak zwłaszcza, że podstawa wcale nie jest tak biedna. W tej cenie dostajemy klimatyzację, centralny zamek, elektryczne szyby z przodu, regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę, radio z USB i 4 głośnikami czy światła do jazdy dziennej. Nieźle.

Dla porównania najtańsza Skoda Rapid kosztuje 55 500 zł (1.2 TSI 90 KM), Seat Toledo 50 800 zł (1.2 TSI 90 KM), Citroen C-Elysse 39 900 zł (1.2 R3 82 KM), Peugeot 301 41 900 zł (1.2 R3 82 KM), a Dacia Logan 29 900 zł (1.2 16V 75 KM). Warto zwrócić uwagę, że tylko Fiat i Dacia oferują rzędowe czterocylindrowe silniki wolnossące. Pozostałe marki oferują albo trzy cylindry albo turbo. Fiat Tipo ma też najmocniejszą jednostkę w podstawie.

Fiat stworzył auto kompletne. Ładne, przestronne, funkcjonalne, nieźle wykonane i, co najważniejsze, bardzo przystępne cenowo. Sprawdzi się jako rodzinne auto, tak samo jak i taksówka. To samochód praktycznie bez wad! Konkurencja w postaci Seata Toledo, Skody Rapid, Citroena C-Elysse czy Peugeota 301 powinna szybko coś wymyślić, bowiem w obecnej sytuacji nie ma z tym samochodem szans. W zasadzie jedyna marka, która może spać spokojnie to Dacia i jej Logan, 13 000 różnicy w cenie podstawowej to przepaść i popyt na te auta wciąż będzie. Różnica pomiędzy Tipo, a Loganem jest jednak spora i to zarówno jeśli chodzi o jakość wykonania, wyposażenie, jak i właściwości jezdne oraz wygląd. Fiat Tipo to genialna propozycja i murowany hit.

DANE TECHNICZNE Fiat Tipo 1.6 MultiJet 16V Lounge
Silnik / Pojemność turbodiesel / 1598 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 88 kW (120 KM) / 3750 obr/min
Moment obrotowy 320 Nm / 1750 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 199 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 7,5 / 5,9 / 6,1 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4532 / 1792 / 1492 mm
Rozstaw osi 2636 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1270 / 1770 kg
Bagażnik w standardzie 520 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń brak danych
Pojemność zbiornika paliwa 45 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 43 200 zł (1.4 16V 95 KM)
Cena wersji testowanej ok 78 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

Leave A Comment