Suzuki SX4 S-Cross, flagowy model Suzuki w Europie przeszedł gruntowną modernizację. Podczas pierwszych jazd sprawdziliśmy czy są to zmiany na plus, czy może jednak na minus…
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
Minęły równe trzy lata odkąd na rynku zadebiutowała obecna generacja modelu SX4 S-Cross. Samochód bardzo dobrze przyjął się na rynku i zyskał sporą popularność. Według CEPiK w zeszłym roku zarejestrowano 2054 sztuki tego modelu, co jest niezłym wynikiem jak na Suzuki. To drugi zaraz po Vitarze najlepiej sprzedający się samochód w gamie. Co ciekawe, Suzuki SX4 S-Cross jest flagowym modelem koncernu, flagowym czyli największym (tak, Vitara jest mniejsza!) i najbardziej prestiżowym dla marki w Polsce i w Europie. Przejdźmy więc do nowości jakie kryje w sobie odświeżona wersja.
Najłatwiej zacząć opisywanie zmian od tylnej części pojazdu: nie zmieniło się nic. No, może poza nowymi reflektorami w technologii LED. Największe i najbardziej zauważalne zmiany dotyczą przedniej części nadwozia, gdzie pojawiła się zupełnie nowa osłona chłodnicy, reflektory i zderzak. Odmłodzony przód jest lekko kontrowersyjny i trzeba się do niego przyzwyczaić. Na żywo samochód prezentuje się dużo lepiej niż na zdjęciach, choć wciąż wygląd to kwestia gustu. Z pewnością od teraz Suzuki SX4 S-Cross nie będzie już tak nijakim samochodem jak do tej pory i zyskał sporo wyrazistości. Można nawet stwierdzić, że ostre linie spowodowały, że auto jest agresywniejsze i masywniejsze.
Równie łatwo jak opisać zmiany tyłu pojazdu, można wymienić zmiany w kabinie: nic się nie zmieniło. Kabina w Suzuki SX4 S-Cross zawsze była prosta, czytelna i bardzo przestronna. Dlatego producent postanowił tego nie ruszać. Materiały są średniej jakości, a ich spasowanie jest bardzo dobre. Podobno od teraz zmieniło się nieco wyposażenie i już w niższych wersjach jest jeszcze więcej dobroci. Z nowości na pewno doszły reflektory LED zamiast biksenonów oferowanych wcześniej.
Najwięcej zmian pojawiło się pod względem mechanicznym. Są to zmiany na plus jak i trochę na minus. Zacznijmy od tych pierwszych. Zniknęła na zawsze bezstopniowa skrzynia CVT, która na trasie doprowadzała do szewskiej pasji wyciem silnika. Wreszcie. Zamiast niej, Suzuki SX4 S-Cross będzie dostępne z automatyczną 6-cio stopniową przekładnią. To co cieszy to fakt, że skrzynia ta dostępna będzie z wszystkimi silnikami i wszystkimi napędami, to jest zarówno z 2WD jak i 4WD.
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
Kolejny plus: pojawiły się nowe jednostki benzynowe (do tej pory w konfiguratorze był tylko jeden silnik): 1.0 BOOSTERJET oraz 1.4 BOOSTERJEST. Ta pierwsza to trzycylindrowa konstrukcja o mocy 110 KM oraz momencie 170 Nm. Drugi silnik to R4 o mocy 140 KM i 220 Nm, który od jakiegoś czasu oferowany jest w Vitarze i cieszy się sporą popularnością. 140 KM to aż za dużo jak na tak mały i spokojny samochodzik, dlatego motor 1.0 w zupełności wystarczy. Zwłaszcza, że jest on dostępny również z napędem na cztery koła lub tylko z przednim (1.4 ma tylko 4WD).
Teraz pora na wadę, która pewnie nie każdego dotyczy, ale na pewno jest garstka klientów, która nie będzie pocieszona. Otóż wraz z faceliftingiem Suzuki SX4 S-Cross znika możliwość zamówienia wolnossącego benzynowego silnika 1.6 VVTi (120 KM i 156 Nm). W zamian, podstawowym motorem w gamie będzie wspomniany wcześniej 1.0 BOOSTERJET, czyli uturbione trzycylindrowe 1.0 o mocy 110 KM i 170 Nm. Silnik lżejszy, mocniejszy (więcej momentu), szybszy (12,4 s vs 13 s do 100 km/h, czasy dla aut 4WD) i ekonomiczniejszy. To wszystko rozumiemy, jednak sporo klientów, zwłaszcza tych starszych, wolałoby stare, trwałe, sprawdzone 1.6. Nic chyba tez nie stałoby na przeszkodzie, żeby oferować równolegle jednostki 1.6 oraz 1.4 i 1.0. Niestety, nastały takie czasy, że coraz mniej producentów w swojej gamie ma silniki wolnossące. Na pocieszenie warto dodać, że Suzuki turbodoładowane silniki benzynowe oferuje w Japonii już od bardzo dawna i tam te konstrukcje są cenione.
Na koniec jeszcze zaleta, która jednocześnie jest wadą. Producent chwali się, że prześwit wzrósł ze 165 mm do 180 mm. Potwierdzamy – wzrósł, jednak to zasługa innego ogumienia, o większym profilu (dla 1.0 są to 215/60R16 95H lub 215/55R17 94V, a dla 1.4 215/55R17 94V). Nie mamy z tym problemu, prostym sposobem uzyskano 2 cm więcej. To w połączeniu z nieco zmienionym ustawieniem zawieszenia wpłynęło też na większy komfort resorowania. Niestety, większy profil opony oznacza gorsze prowadzenie w zakrętach. Co prawda nie jest to samochód sportowy, ale warto o tym wiedzieć.
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
Podczas jazd testowaliśmy głównie silnik 1.0 BOOSTERJEST z manualną 5-cio stopniową skrzynią biegów (6 biegowy manual dostępny tylko z silnikiem 1.4 BOOSTERJET) i napędem na wszystkie koła AllGrip. Według nas, to na tę chwilę idealny kompromis pomiędzy ceną, a osiągami. Pierwszym zaskoczeniem była charakterystyka pracy silnika, w której praktycznie nie czuć, że mamy do czynienia z silnikiem turbo. Poza tym Suzuki SX4 S-Cross z tym motorem bardzo ładnie przyśpiesza, a silnik jest elastyczny. Niestety, nie udało nam się zmierzyć średniego spalania, ale producent deklaruje, że ma być ono jeszcze mniejsze niż w przypadku jednostki 1.6 VVTi. Powiedzmy, że wierzymy.
Świetnie, że producent pozwala w pełni wyłączyć kontrolę trakcji, a nie jak to jest u niektórych konkurentów tylko ją uśpić. To wraz z napędem na cztery koła pozwala na sporo zabawy na szutrowej nawierzchni i to nawet z silnikiem 1.0. Ogromny slajd po łące nie stanowi problemu!
Na koniec jeszcze słów kilka o cenniku. Co prawda nie da się porównać ceny do poprzednika, bowiem inne są silniki, ale podstawowy SX4 S-Cross z silnikiem 1.0 BOOSTERJET napędem na przód i manualną 5-cio biegową skrzynią kosztuje 66 900 zł. Dla porównania, odmiana z silnikiem 1.6 VVTi z tą samą skrzynią i napędem kosztowała o 5 000 zł więcej. Taka różnica tyczy się również wyższych wersji wyposażenia, a to jest świetna wiadomość, bowiem cennik jest na tę chwilę niezwykle atrakcyjny.
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
- Nowe Suzuki SX4 S-Cross
Nowe Suzuki SX4 S-Cross przeszło spore zmiany. Przede wszystkim ma teraz bardziej wyrazisty wygląd i lepsze silniki. Czas pokaże jak się będzie sprzedawał, ale wszystko wskazuje na to, że podtrzyma świetną passę modelu. To po prostu bardzo dobry samochód, mały z zewnątrz, duży w wewnątrz i z możliwością napędu na cztery koła (z każdym silnikiem)! Cennik również nigdy nie prezentował się tak dobrze.
DANE TECHNICZNE Suzuki SX4 S-Cross 1.0 BOOSTERJET – TEST PIERWSZA JAZDA | |
Silnik / Pojemność | turbobenzyna / 998 cm³ |
Układ / Liczba zaworów | R3 /12 |
Moc maksymalna | 82 kW (110 KM) / 5500 obr/min |
Moment obrotowy | 170 Nm / 2000-3500 obr/min |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | manualna, 5 biegów |
Prędkość maksymalna | 172 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,4 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) | brak pomiarów własnych |
Długość / Szerokość / Wysokość | 4300 / 1785 / 1575 mm |
Rozstaw osi | 2600 mm |
Masa własna / Dopuszczalna | 1160 / 1730 kg |
Bagażnik w standardzie | 430 l |
Bagażnik po złożeniu siedzeń | 1269 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 47 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Przeglądy | co 15 tys. km |
Cena wersji podstawowej | 66 900 zł (1.0 BOOSTERJET 110 KM, FWD, 5MT, Comfort) |
Cena wersji testowanej | 80 900 zł (1.0 BOOSTERJET 110 KM, 4WD, 5MT, Premium) |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!