Volvo XC90 T6 Polestar – AUTO TEST

Volvo XC90 T6 Polestar

Jeszcze szybciej

O nowym Volvo XC90 T6 powiedzieliśmy już wszystko (nasz poprzedni test jest TUTAJ). Ogromne, przestronne, świetnie wykonane i jeszcze lepiej wyposażone. Do tego, nowoczesny Szwed wciąż jest synonimem bezpieczeństwa oraz z tym motorem jest strasznie szybki jak na ponad 2-tonowego rodzinnego SUVa. Okazuje się, że może być jeszcze lepiej i nie mówimy tutaj o odmianie T8.

Aby wykrzesać jeszcze więcej z motoru T6 czyli tak naprawdę dwulitrowej rzędowej czwórki należy zdecydować się na dodatkowy pakiet od Polestara. Za 4500 zł dostaniemy… no właśnie co? Otóż na stronie producenta mamy to opisane: „oprogramowanie Polestar Performance Optimisation oferuje szybszą oraz bardziej precyzyjną reakcję na polecenia kierowcy oraz bardziej intuicyjne prowadzenie Twojego Volvo.” Ok, czyli, że od teraz jak powiemy do Volvo zrób mi kanapkę, to tak się stanie? Otóż na szczęście, dalej jest powiedziane, że: „optymalizacji poddano pięć istotnych obszarów, w tym między innymi moc silnika w średnim zakresie obrotów, zmianę przełożeń i reakcję jednostki napędowej na otwarcie przepustnicy.” Teraz już nieco lepiej, wiemy, że to jest jednak typowy chip tuning. Szkoda, że zapomniano o najważniejszym, czyli napisaniu jaki jest przyrost mocy oraz momentu obrotowego…

Aby to sprawdzić należy udać się na stronę www.polestar.com i tam po chwili klikania uda nam się uzyskać informację (https://www.polestar.com/pl/product/xc90-t6-drive-e-awd-automatic-2017/), która tak naprawdę jest kluczowa i za nią płacimy te 4500 zł. Standardowo silnik T6 generuje 320 KM oraz 400 Nm. Po kuracji Polestar dostajemy dodatkowe 14 KM i 40 Nm, czyli łącznie 334 KM oraz 440 Nm. Zmieniła się moc w średnich obrotach, która wzrosła z 228 KM do 248 KM, tak samo jak i moment obrotowy z 400 na 435 Nm. Jak na tak mały przyrost cena wydaje się wysoka, ale na szczęście suche dane to nie wszystko. Autem trzeba się przejechać.

Volvo XC90 T6 Polestar

Polestar, to oficjalny tuner Volvo

Volvo XC90 T6 Polestar jest wyraźnie żwawszy i szybciej reaguje na polecenia kierowcy. Żeby to jednak udowodnić postanowiliśmy podłączyć nasze urządzenie pomiarowe Racelogic i zrobić parę testów. Punktem odniesienia będą nasze wyniki zwykłego T6 sprzed kilku miesięcy. Tamte pomiary były co prawda wykonywane samochodem nieco cięższym, bowiem wyposażonym między innymi dodatkowo w pneumatyczne zawieszenie. Z drugiej jednak strony, to zawieszenie w trybie Dynamic obniżało samochód, przez co miał mniejsze opory powietrza. Dodatkowo, tamten egzemplarz miał 21-calowe koła, podczas gdy ten ma aż 22 cale. Można więc spokojnie założyć, że tutaj różnic nie powinno być.

Pierwsza próba to przyspieszenia do 100 km/h. Już pierwszy wynik w najwolniejszym trybie silnika Eco zaowocował wynikiem 8,1 sekundy czyli o 0,4 s lepiej niż poprzednio. W Comfort czas zmniejszył się 7,9 s, o 0,2 lepiej niż bez czipu Polestara. W trybie Dynamic Racelogic pokazał 7,7 s, o 0,3 szybciej niż poprzednio. Samochód ma jeszcze coś takiego jak procedura startu, gdzie wciskamy hamulec do oporu, następnie gaz, obroty stabilizują się na poziomie 2800 obrotów i jesteśmy gotowi do startu. Wynik to 6,8 sekundy czyli dokładnie tyle samo co bez czipa. Co więcej, jest to czas gorszy od deklarowanego przez producenta o 0,4 s (Polestar powinien zrobić 6,4, a zwykłe T6 6,5 s). Kolejna próba to czas przejechania 400 m. Zwykłe T6 potrzebowało na to 16,7 sekundy, podczas gdy po wizycie u Polestar XC90 pokona ten sam dystans aż o 1.7 s szybciej – w 15 sekund. Na koniec zmierzyliśmy jeszcze czas przyśpieszenia od 100 do 200 km/h. XC90 T6 wykręciło 24,4 sekundy, podczas gdy XC90 T6 Polestar zbiło ten wynik do 23,6 sekundy.

Wnioski nasuwają się same. Volvo XC90 T6 Polestar jest wyraźnie szybsze od zwykłej wersji i czuć to niemal przy każdej próbie. Do 100 km/h wynik osiągnęliśmy taki sam, ale już przy prędkości 110-120 km/h Polestar wychodzi na prowadzenie. Co więcej, wcale nie trzeba ustawiać trybów Dynamic, aby szybko ruszyć ze świateł. Teraz nawet w Eco mamy tak dobrą reakcję na gaz. Co więcej, pomiary Polestara wykonaliśmy w temperaturze +21 stopni, podczas gdy zwykłej T6 przy +4. Każdy wie, że silniki turbo wolą chłodniejsze temperatury i wtedy też czasy są nieco lepsze. To oznacza jeszcze większą różnicę w czasach. Czip od Polestara wart jest swojej ceny.

Volvo XC90 T6 Polestar

Volvo XC90 z pakietem R-Line wygląda zjawiskowo

Nowa jednostka T6 nie jest, niestety, bez wad. Poprzednik był rzędową szóstką o pojemności trzech litrów i mimo iż miał gorsze osiągi i większe spalanie to miał jedną zaletę: dźwięk. Obecnie, i to bez różnicy czy po ingerencji w komputer przez Polestar czy bez, dwulitrowa jednostka przy mocnym przyśpieszaniu po prostu wyje. Wyje i jeszcze raz wyje. Dźwięk męczy do tego stopnia, że nie wiem czy lepszym rozwiązaniem nie byłoby wrzucenie nieszczęsnego syntezatora dźwięku, który udawałby, że pod maską bulgocze V8 albo chociaż V6. Już sami nie wiemy co gorsze. Co ciekawe, dzięki dwusprzęgłowej skrzyni, wydech przy zmianie potrafi lekko pierdzieć.

Jeśli chodzi o osiągi to wiemy, że Volvo XC90 T6 Polestar to bardzo szybki wóz. A co można powiedzieć o samym samochodzie? Po raz kolejny przekonaliśmy się, że jest to fantastyczny SUV. Bardzo przestronny, a do tego w pakiecie R-Line nieziemsko ładny, musicie nam przyznać. Pod tym względem nikt z konkurencji nie wypada tak dobrze. Co prawda, koła o rozmiarze 22 cale to już lekka przesada, chociaż i tak zawieszenie nieźle wybiera nierówności. Volvo XC90 poza świetnymi osiągami, może pochwalić się naprawdę niezłymi właściwościami jezdnymi. Oczywiście, trzeba pamiętać, że samochód waży ponad 2 tony, ale i tak jest zaskakująco zwinny i nie wychyla się mocno na zakrętach. Pochwalić trzeba też hamulce – działają idealnie.

Warto było czekać 12 lat na nową generację Volvo XC90. Samochód jest po prostu genialny, a z silnikiem T6, bardzo szybki. Jeśli jednak komuś brakuje mocy lub reakcja na gaz jest zbyt słaba, warto zainwestować w poprawę oprogramowania przez firmę Polestar.


Test modelu T6 znajduje się TUTAJ

DANE TECHNICZNE Volvo XC90 T6 Polestar
Silnik / Pojemność benzyna / 1969 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 246 kW (334 KM) / 5700 obr/min
Moment obrotowy 440 Nm / 2200 - 4500 obr/min
Zawieszenie przód wielowahaczowe
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd 4x4
Skrzynia biegów automatyczna, dwusprzęgłowa 8 biegów
Prędkość maksymalna 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,8 s (deklarowane przez producenta 6,4 s)
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 12,7 / 9,8 / 10,5 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4950 / 1931 / 1775 mm
Rozstaw osi 2984 mm
Masa własna / Dopuszczalna 2099 kg / brak danych
Bagażnik w standardzie 692 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1868 l
Pojemność zbiornika paliwa 71 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 229 900 zł (D4 190 KM, FWD, Kinect)
Cena wersji testowanej ok 380 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

Leave A Comment