Przy okazji ostatniego liftingu swojego flagowego hatchbacka, Toyota wprowadziła do oferty Aurisa nowy silnik 1.2 Turbo, pokazując jasno, że nie boi się walki na polu downsizingu. Sprawdźmy, co się zmieniło i jak wypada Auris z nową jednostką.
- Toyota Auris 1.2 D4-T 116 KM
- Toyota Auris 1.2 D4-T 116 KM
Zewnątrz
Ostatni lifting Aurisa spowodował, że jego linia stała się bardziej agresywna, lepszego charakteru nabrał przedni pas z nowymi reflektorami ledowymi i przeprojektowanym zderzakiem. Również na plus zmieniono tylne lampy, którym nadano bardziej smukłe kształty, co ładnie współgra wraz z nowym zderzakiem. Całości dopełnia wielki szklany dach, ładnie kontrastujący z jasnym kolorem nadwozia.
- Toyota Auris 1.2 D4-T 116 KM
- Toyota Auris 1.2 D4-T 116 KM
W wyposażeniu prezentowanego egzemplarza znalazły się również m.in. 16-calowe alufelgi, czujniki parkowania oraz kamerę cofania. Jeśli się zastanawiacie czy warto dopłacić za kamerę, to odpowiadam że warto – bardzo wyraźny i szeroki obraz jest tak dobry, że posłużył nawet przy produkcji krótkometrażowego filmu dla działu Toyoty w Stanach Zjednoczonych:
Wewnątrz
Środek zmienił się nieznacznie. Zniknęła część przycisków analogowych do sterowania ekranem, a została zastąpiona przez nowocześniejszą wersję, dotykową. Poprawiono wygląd deski rozdzielczej – teraz ostre krzywizny przełamują smukłe, eleganckie kształty. W ciągu dnia wnętrze rozświetlone jest dzięki panoramicznemu, szklanemu dachowi. Dzięki niemu można poczuć się niemal jak w kabriolecie.
- Toyota Auris 1.2 D4-T 116 KM
- Toyota Auris 1.2 D4-T 116 KM
Miejsca w środku jest wystarczająco, pasażerowie siedzący na przednich fotelach nie powinni narzekać. Niestety, jest to okupione miejscem na nogi w drugim rzędzie. Mimo braku tunelu środkowego można narzekać na małą ilość miejsca na kolana. Plastiki użyte we wnętrzu są dobrej jakości. Skórzane fotele zapewniają dobre trzymanie boczne, ich podgrzewanie bardzo dobrze sprawdza się podczas mroźnych poranków. Wnętrze jest zaprojektowane do bólu poprawnie, jednak są elementy, którym nie poświęcono wystarczająco uwagi, jak np. przyciski podgrzewania foteli, które słabo wyglądają w porównaniu do reszty deski.
- Toyota Auris 1.2 D4-T 116 KM
- Toyota Auris 1.2 D4-T 116 KM
Pod maską
Jak już wspomniano, pod maską poliftowego Aurisa zagościła nowa jednostka napędowa w ofercie Toyoty. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1197 centymetrów sześciennych, wspomagana turbosprężarką, legitymuje się mocą 116 koni mechanicznych i momentem obrotowym 185 niutonometrów. Pozwala to osiągnąć pierwszą setkę w 10,5s. Prędkość maksymalna wynosi 190km/h.
- Toyota Auris 1.2 D4-T 116 KM
- Toyota Auris 1.2 D4-T 116 KM
Silnik współpracuje z bezstopniową, zautomatyzowaną przekładnią Multidrive S. Pozwala ona na ręczne wybieranie przełożeń, dając wówczas do dyspozycji 7 biegów. Skrzynia dobrze pracuje w trybie Drive, sama dobierając prędkość obrotową. W trybie manualnym nie ma problemów ze zbijaniem biegów i hamowaniem nimi, ale gdy chcemy szybko wrzucić wyższe biegi po szybkim starcie, skrzynia przez pewien czas niepotrzebnie utrzymuje wyższe obroty. Niestety jest to mankament wielu skrzyń bezstopniowych.
Samochód z takim zestawem pod maską jest cichy podczas podróży, a skrzynia dobrze współgra z jednostką. Mała jednostka niestety nie pali mało. Ciężko jest osiągnąć spalanie w wartościach katalogowych. W mieście przy dynamicznej jeździe spalanie dochodzi nawet do 11L/100km. W trasie spokojna stopa poradzi sobie z osiągnięciem spalania poniżej 6,5 litrów na każde sto kilometrów.
- Toyota Auris 1.2 D4-T 116 KM
- Toyota Auris 1.2 D4-T 116 KM
Podsumowanie
Wydawać by się mogło, że Toyota Auris nie potrzebuje jeszcze zmian. Projektanci Toyoty pokazali, że można dorzucić nieco przypraw i poprawić wygląd swojego hatchbacka. Inżynierowie również nie skorzystali z urlopu i dodali coś od siebie, czyli nowy silnik 1.2 D4-T., który jak na tak małą jednostkę sprawnie radzi sobie w Aurisie. Dużym plusem jest również wykonanie wnętrza. Wszystko sprawia wrażenie perfekcyjnie przemyślanego, można powiedzieć że jest aż nudno. Jeżeli będziemy pamiętać, że Auris 1.2 D4-T nie jest samochodem do bicia rekordów trasy lecz samochodem do codziennej jazdy, nie zawiedziemy się.
DANE TECHNICZNE Toyota Auris 1.2 D4-T 116 KM | |
Silnik / Pojemność | turbobenzyna / 1197 cm³ |
Układ / Liczba zaworów | R4 /16 |
Moc maksymalna | 85 kW (116 KM) / 5200 obr/min |
Moment obrotowy | 185 Nm / 1500-4000 obr/min |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | podwójny wahacz |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | bezstopniowa CVT |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) | 9 / 6,2 / 7,8 (l/100 km) |
Długość / Szerokość / Wysokość | 4330 / 1760 / 1475 mm |
Rozstaw osi | 2600 mm |
Masa własna / Dopuszczalna | 1250 / 1845 kg |
Bagażnik w standardzie | 360 l |
Bagażnik po złożeniu siedzeń | 1200 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Przeglądy | co 15 tys. km |
Cena wersji podstawowej | 76 400 zł (1.2T 116 KM) |
Cena wersji testowanej | 89 518 zł |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!