Stratos, Delta Integrale, 037 – mówiąc Lancia prawdziwy fan motorsportu oczami wyobraźni widzi te modele. Posiadając tak fantastyczną rajdową przeszłość trudno uwierzyć, że niedługo pożegnamy się z Lancią na rynku europejskim. Z powodu rentowności Lancia ma być sprzedawana jedynie na rynku włoskim. Dzisiaj spotykamy się z jednym z ostatnich modeli marki dostępnych na europejskim rynku.
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
Przegląd historyczny
Pierwsza mała, miejska Lancia o oznaczeniu Y pojawiła się na rynku w 1996 roku. Miała płytę podłogową z Punto oraz 3-drzwiowe nadwozie zaprojektowane przez Enrico Fumia, odpowiedzialnego m.in. za Alfę Romeo 164 czy Maserati 3200 GT. To właśnie w tym modelu umieszczono wskaźniki na środku deski rozdzielczej a nie tuż za kierownicą i utrzymano ten trend w małych Lanciach do dzisiaj. Silniki jakie gościły pod maską Y to rzędowe, benzynowe czterocylindrowce o pojemności od 1.1 do 1.4 litra, pochodzące z rodziny Fiata.
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
Druga generacja otrzymała już nazwę Ypsilon i została zaprezentowana w 2003 roku. Tutaj również skorzystano z podzespołów z Punto, ale kolejnej generacji. Ypsilon okazał się hitem sprzedażowym Lancii. Powstało wiele edycji specjalnych, jak choćby B-colore, Passion, Momo Design, Versu, Moda Milano czy Unyca. Wśród jednostek napędowych oferowanych w Ypsilon I oprócz benzynowych 1.2 i 1.4 pojawił się również diesel 1.3 M-jet.
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
Obecnie
Prezentowana Lancia Ypsilon II jest obecna na rynku od 2011 roku. Dzieli płytę podłogową z Fiatem 500 oraz Fordem Ka. Produkowana jest w polskiej fabryce Fiata w Tychach po zakończeniu produkcji Fiata Pandy II generacji. Największą zmianą względem poprzedniej generacji jest dodana druga para drzwi, z elegancko ukrytymi klamkami w słupkach, tak jak miało to miejsce w Alfie Romeo 147 czy Seacie Leonie II generacji. Mimo iż stylistycznie jest to strzał w dziesiątkę, ręka odruchowo szuka klamki pod linią szyb.
Ypsilon jest jak damska torebka – mały, poręczny, elegancki i facet wygląda w nim… Niecodziennie. Nie ukrywając, Ypsilon swoimi wymiarami i stylistyką dedykowany jest bezpośrednio do klientek płci pięknej. Mimo to łatwo zamieszać w głowach towarzystwa, mówiąc, że przyjechało się czerwonym włoskim autem. Prezentowany Ypsilon to wersja Momo Design. Wyróżnia się dwukolorowym malowaniem, 15-calowymi alufelgami, logo Momo Design na słupku B oraz przemodelowanym tylnym zderzakiem.
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
Wewnątrz
Elegancki z zewnątrz zapewnia poczucie mody również w środku. Ładnie stylistycznie wykończone wnętrze przypomina stare Citroeny. Spokojnie, nie chodzi tu o jakość wykonania tylko o niecodzienność zaprojektowania deski rozdzielczej. Indywidualnego charakteru wnętrzu dodaje również zgrzewane logo Momo Design na oparciach foteli. Podróżujący z tyłu mogą czuć dyskomfort spowodowany ograniczoną przestrzenią zarówno na nogi, jak i nad głową. Jest to spowodowane małymi wymiarami włoskiej elegantki.
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
Osiągi
Trzeba powiedzieć sobie jasno – Lancia Ypsilon S Momo Design to nie jest samochód do wyścigów spod świateł. Pod jej maską gości czterocylindrowa benzynowa jednostka o pojemności 1.2 litra, produkująca 69 koni mechanicznych. Mimo małych rozmiarów i niedużej masy własnej jest to zbyt mało, aby sprawnie poruszać się po mieście. Należy stanowczo obchodzić się z pedałem gazu, co niestety skutkuje wzrostem spalania.
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
- Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
Podsumowując
Lancia żegna się z europejskim rynkiem w dobrym stylu. Cicho, spokojnie wycofuje się na zasłużoną emeryturę do słonecznych Włoch. W sercach motomaniaków Lancia zawsze będzie się kojarzyła z potworami z rajdowej grupy B. Jeśli chcecie zrobić stylowy prezent swojej mamie lub babci, zamówcie im Ypsilona. Do jazdy miejskiej w zupełności im wystarczy a kto wie, może i one pamiętają klasę dawnej Lancii?
DANE TECHNICZNE Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design | |
Silnik / Pojemność | benzyna / 1242 cm³ |
Układ / Liczba zaworów | R4 / 8 |
Moc maksymalna | 51 kW (69 KM) / 5500 obr/min |
Moment obrotowy | 102 Nm / 3000 obr/min |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna, 5 biegów |
Prędkość maksymalna | 163 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | brak danych |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) | 7,2 / 5,6 / 6,2 (l/100 km) |
Długość / Szerokość / Wysokość | 3841,5 / 1675,6 / 1517 mm |
Rozstaw osi | 2388,1 mm |
Masa własna / Dopuszczalna | 965 / 1500 kg |
Bagażnik w standardzie | 245 l |
Bagażnik po złożeniu siedzeń | brak danych |
Pojemność zbiornika paliwa | 40 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata bez limitu kilometrów |
Przeglądy | co 15 tys. km |
Cena wersji podstawowej | 46 490 zł (1.2 69 KM, Elafantino) |
Cena wersji testowanej | ok 60 000 zł |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!