Skrzynia biegów – bez oleju ani rusz!

15 grudnia 2015
Bez kategorii, Nowości

Bez wątpienia przekładnia jest jednym z najważniejszych elementów twojego auta, dlatego też powinna działać bez zarzutu. Jej awarie poważnie dają się we znaki każdemu kierowcy – nie dość, że objawy są bardzo dokuczliwe i kłopotliwe, to jeszcze ewentualna naprawa praktycznie zawsze związana jest z dużym wydatkiem gotówki.

Co więcej, skrzynie biegów narażone są na coraz większe obciążenia, co w naturalny sposób wpływa na ich eksploatację. Mechanizmy muszą zagwarantować kierowcom płynną i szybką zmianę biegów, co bezpośrednio wpływa na komfort jazdy. Z drugiej jednak strony, przenoszona są wciąż większe momenty obrotowe, a i sama konstrukcja odznacza się coraz bardziej skomplikowaną budową.

Właśnie dlatego olbrzymiego znaczenia nabiera olej w skrzyni biegów. Powinien być on nie tylko optymalnej jakości, lecz również doskonale dobrany do danego modelu przekładni. Jakie czynniki są decydujące przy jego wyborze?

Więcej informacji o wymianie oleju w skrzyni biegów znajdziesz tutaj: https://teamtotal.pl/blog/wymiana-oleju-w-skrzyni-biegow.

Jak często wymieniać olej do skrzyni biegów?

Głównym czynnikiem decydującym o konieczności wymiany oleju jest utrata jego właściwości. W żargonie branżowym często używa się określenie „starzenie oleju”. Najprościej można to wyjaśnić jako obniżenie jego lepkości, co w wydatny sposób zmniejsza efektywność jego działania. W praktyce jednak, niewprawionemu kierowcy może być bardzo trudno zauważyć w porę niepokojące objawy.

Dlatego też, bezpiecznym rozwiązaniem będzie trzymanie się zaleceń producenta umieszczonych np. w książce pojazdu lub na jego oficjalnych witrynach. W uproszczeniu jednak przyjmuje się, że pierwszą wymianę oleju skrzyni biegów należy przeprowadzić po przejechaniu około 60 000 – 100 000 km – oczywiście chodzi tu o nowe auto. Następnie, zabieg należy powtarzać co około 30 000 km.

Olej do skrzyni automatycznej i manualnej

Jeżeli w Twoim aucie znajduje się przekładnia automatyczna, bezwzględnie powinieneś wybierać olej z oznaczeniem ATF (z ang. Automatic Transmission Fluid). Główne parametry, które decydują o przydatności produktu, to:

  • Utrzymanie właściwości w wysokich i niskich temperaturach,
  • Prawidłowe smarowanie przekładni,
  • Przeciętna redukcja temperatury o około 15˚C,
  • Zwiększenie ochrony przed ścieraniem się powierzchni elementów.

W przypadku skrzyń automatycznych, musisz pamiętać o tym, że różne oleje należy stosować w przypadku przekładni hydrokinetycznych, jak i dwusprzegłowych. To wyjątkowo istotne szczególnie w drugim przypadku, gdyż tego rodzaju mechanizmy cechują się bardzo zaawansowaną i skomplikowaną konstrukcją.

Przewagą skrzyń manualnych nad automatycznymi jest to, że nieco lepiej znoszą wszelkiego rodzaju zaniedbania związane z nieterminowymi wymianami oleju. Nie znaczy to oczywiście, że tradycyjna przekładnie nie wymaga tego rodzaju zabiegów lub powinno się je odwlekać w czasie. Po prostu trzeba mieć na uwadze, że lekkie opóźnienie przy wymianie zwykle nie wywołuje poważnych konsekwencji. Duża w tym zasługa specjalnych magnesów, które wychwytują z cieczy opiłki metalu mogące negatywnie wpływać na parametry oleju.

Do manualnych skrzyń biegów najczęściej używane są oleje oznaczone jako API GL-4 lub GL-5. Przeznaczone są do samochodów osobowych i charakteryzują się dobrymi własnościami płynięcia nawet w bardzo niskich temperaturach, skuteczną redukcją tarcia i temperatury oraz znakomitą odpornością na ścinanie, w efektcie czego lepkość oleju utrzymuje się na zbliżonym poziomie przez cały okres użytkowania.

O czym pamiętać wybierając olej do skrzyni biegów?

Z doborem oleju możesz poradzić sobie zupełnie samodzielnie, musisz pamiętać jednak o trzech podstawowych krokach, których absolutnie nie wolno pominąć.

Pierwszy etap jest stosunkowo prosty. Wystarczy określić precyzyjnie markę, model oraz rocznik własnego auta, a także posiadaną jednostkę napędową. Gdybyś jednak miał wątpliwości co do niektórych wartości, zawsze możesz sprawdzić je w dowodzie rejestracyjnych.

Drugim krokiem jest określenie typu oraz rodzaju posiadanej skrzyni biegów. Taką informację możesz sprawdzić np. w książce pojazdu. Wielu kierowców, szczególnie tych bardziej zaangażowanych w motoryzacyjne nowinki, doskonale zna parametry większości podzespołów swojego auta.

Na koniec wystarczy ponownie do książki pojazdu. Posługując się uzyskanymi do tej pory informacjami, należy odczytać specyfikację zalecaną przez producenta. Jeżeli natomiast jesteś niecierpliwy, możesz skorzystać z wyszukiwarek umieszczonych na portalach firm produkujących oleje do skrzyni biegów.

Pamiętaj też, aby nigdy samodzielnie nie eksperymentować z olejem do skrzyni biegów. Nierozważne działania mogą doprowadzić do dużych szkód w obrębie mechanizmu przekładni oraz narazić się na duże koszty naprawy.

Leave A Comment