Fiat od zawsze miał nosa do małych, miejskich aut. Legenda Fiata 500 sięga już 1957 roku, kiedy to zapoczątkowała zmotoryzowanie całych Włoch. Po przeszło 19 latach produkcji, koncern, niestety, zdecydował się zakończyć produkcję małego samochodziku. Na szczęście, w 2007 roku samochód powrócił, a dziś w rękach mamy jego już odświeżoną wersję.
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
Zmiany stylistyczne nie były duże bo i w przypadku tak rozpoznawalnego auta nie mogły być. Fiat 500 jest znany głównie ze swojej bryły, dlatego producent skupił się jedynie na zmianach kosmetycznych. W zasadzie, na pierwszy rzut oka ciężko zauważyć, że z przodu pojawiły się dwie nowe chromowane listwy oraz nieco zmienił się kształt reflektorów do jazdy dziennej. Z tyłu natomiast jedyna zmiana warta odnotowania to nowy kształt świateł, które teraz są w pełni LEDowe oraz posiadają dziwną „dziurę” wewnątrz. Prawdę mówiąc, klosze użyte w poprzedniej generacji chyba wyglądały ładniej… Mimo to, Fiat 500 nic a nic nie zatracił swojego uroku, wciąż jest małym, modnym i stylowym autem miejskim. Właśnie za to pokochali go klienci na całym świecie.
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
Nieco więcej zmieniono w kabinie miejskiego Fiata 500. Pominiemy już nowe wzory tapicerki czy tez kolory skóry oraz nadwozia (jest tego mnóstwo!) i skupimy się na ważnych zmianach. Od teraz mały Włoch będzie mógł być wyposażony w dotykowy wyświetlacz, który na stałe będzie wbudowany w deskę rozdzielczą. Wersja przed liftingiem również miała taki ekran, jednak był on mobilny, czyli można było go wyjąć i zabrać ze sobą. Z jednej strony, to było bardzo fajne rozwiązanie, gdzie można było wziąć nawigację ze sobą na pieszą wycieczkę, chociaż z drugiej trzeba było pamiętać żeby ją schować. Na pokładzie możemy mieć też takie bajery jak telefon, internet, niezłe audio i nawigację. O ile się uruchomi, ponieważ w naszym egzemplarzu nie udała się ta sztuka… A szkoda, ponieważ podobno pracuje tam TomTom, który jest naprawdę bardzo dobą nawigacją.
Kolejna ciekawa anomalia jakie samochód posiada to problem z ogrzewaniem. Otóż za każdym razem jak samochód zgasimy i ponownie go odpalimy to poziom nawiewów spada do zera. Oznacza to, że musimy pamiętać, aby je włączyć w przeciwnym wypadku, całe auto zacznie nam prawdopodobnie parować. Co ciekawe, problem nie występuje jak samochód zgasimy na krótki okres czasu, to jest parę minut. Naprawdę dziwna przypadłość.
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
Oczywiście, deska rozdzielcza jak i całe wnętrze nie straciło swojego retro uroku. Wszystko wygląda naprawdę świetnie, zwłaszcza w konfiguracji z jasnymi plastikami i czerwoną, czy tam wiśniową skórą. Szkoda, że materiały oraz spasowanie są na dość średnim poziomie, ale nie można za dużo wymagać. Tak samo jak nie można prosić o więcej miejsca, bowiem samochód mierzy zaledwie 3571 mm (protoplasta mierzył 2970 mm!).
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
O niemal wszystkich wadach zapominamy po przekręceniu kluczyka. Pod maską testowanego egzemplarza pracuje dwucylindrowa jednostka benzynowa, wspomagana turbiną, która ma pojemność zaledwie 0.9 litra. Nie przeszkadzało to jednak inżynierom w wykrzesaniu z niej 105 KM i 145 Nm. Jednak to nie moc, całkiem spora jak na tak małe auto, ani osiągi, również naprawdę niezłe, nie definiują tej jednostki. Kluczem do sukcesu jest niesamowity dźwięk, jaki wydobywa się z rur wydechowych. Można go porównać tylko do jednego supersamochodu… Fiata 126p, czyli popularnego Malucha! Co prawda nie nagraliśmy filmiku z odgłosami, ale ten sam silnik znajduje się w Alfie Romeo Mito, którą testował redaktor Waldemar Florkowski z motodoradca.tv:
Prawda, że świetnie? Jeśli dodamy do tego naprawdę niezłe prowadzenie i spalanie w mieście w okolicach 6-6.5 litra to mamy przed sobą obraz świetnego, miejskiego auta. Dodatkowo, po aktywowaniu trybu Sport (ogromna różnica w osiągach w porównaniu do zwykłej jazdy), samochodem naprawdę można szybciej pojeździć. Nie spodziewałem się, że odmiana inna niż Abarth, może dawać tak dużo frajdy. Spalanie wzrośnie nam tylko o 0.5-1 litr, ale uśmiech z twarzy już wam nie zejdzie.
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
- Nowy Fiat 500
Fiat 500 wciąż ma to coś. Samochód nie zatracił swojego uroku, wciąż jest małym, modnym i stylowym autem miejskim. Właśnie za te cechy pokochali go klienci na całym świecie i właśnie dlatego tak dobrze się sprzedaje, mimo dość wysokiej ceny (cennik zaczyna się od 40 900 zł) i kilku niedociągnięć.
DANE TECHNICZNE Nowy Fiat 500 0.9 TWINAIR | |
Silnik / Pojemność | benzyna / 875 cm³ |
Układ / Liczba zaworów | R2 / 8 |
Moc maksymalna | 77 kW (105 KM) / 5500 obr/min |
Moment obrotowy | 145 Nm / 2000 obr/min |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna, 6 biegów |
Prędkość maksymalna | 188 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) | 6,7 / 4 / 5,1 (l/100 km) |
Długość / Szerokość / Wysokość | 3571 / 1627 / 1488 mm |
Rozstaw osi | 2300 mm |
Masa własna / Dopuszczalna | 1015 / 1415 kg |
Bagażnik w standardzie | 182 l |
Bagażnik po złożeniu siedzeń | 510 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 35 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Przeglądy | według wskazań komputera |
Cena wersji podstawowej | 40 900 zł () |
Cena wersji testowanej | 69 800 zł (0.9 Twinair Turbo, Lounge) |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!