Zawieszenia pneumatyczne

20 listopada 2015
Bez kategorii, Nowości

Wiele osób uważa, że samochodem nie można komfortowo podróżować, ponieważ wszędzie są dziurawe drogi. Owszem, ubytki w asfalcie potrafią uprzykrzyć podróż, ale w głównej mierze wpływa na to nie jakość nawierzchni, a rodzaj naszego zawieszenia.


Zawieszenia możemy podzielić na zależne czyli takie, gdzie koła danej osi są ze sobą połączone na sztywno oraz niezależne, gdzie każde koło pracuje niezależnie od drugiego. Jest jeszcze trzecia grupa, półzależne, które są połączeniem dwóch wcześniej wymienionych. Jeśli jednak cenimy sobie komfort podróżowania to zdecydowanie powinniśmy przyjrzeć się pneumatycznemu rozwiązaniu, które należy do grupy niezależnych. Pneumatyka w dziedzinie pojazdów mechanicznych znana jest już od kilkudziesięciu lat, choć początkowo nie służyła ona do tłumienia drgań. Stosowano ją do koparek czy ładowarek, gdzie odpowiadała za poruszanie się łopaty albo wywrotki. Dopiero w latach 80 ubiegłego wieku producenci doszli do wniosku, że takie rozwiązanie może się sprawdzić w samochodach i postanowili to wypróbować.

Przy każdym kole mechaniczne elementy sprężyste zawieszenia zostały zastąpione powietrznymi workami, do których napełniania potrzebna jest sprężarka napędzana zazwyczaj przez silnik samochodu lub oddzielny silnik elektryczny. W ten sposób, w zależności od potrzeby, układ napełnia się lub wypuszcza powietrze zachowując stałą i prawidłową wysokość układu (układ ma sterownik wysokości). Sterując ilością powietrza w niektórych pojazdach możemy w ten sposób regulować wysokością pojazdu co jest przydatne zwłaszcza w autach terenowych. Zaletą pneumatyki poza oczywiście genialnym komfortem jest tez poprawa bezpieczeństwa. Samochód ma zawsze taki sam prześwit niezależnie od obciążenia, co przekłada się na bardziej przewidywalne zachowanie samochodu. Układ taki świetnie sprawdza się też przy holowaniu przyczep, kiedy unikniemy dobijania zawieszenia, co ma często miejsce z konwencjonalnymi rozwiązaniami. Zresztą, część producentów do aut typu kombi stosuje pneumatykę tylko na tylnej osi czyli tej, która ma z założenia być mocno eksploatowana przez duże ciężary.


Pneumatyka wcale nie jest mniej wytrzymała niż konwencjonalne układy. Jeśli dbamy o auto i nie zapominamy o przeglądach to takie rozwiązanie spokojnie powinno przetrwać 300 – 400 tysięcy kilometrów. Należy pamiętać, żeby uważnie sprawdzać szczelność układu oraz sprężarkę czyli elementy, które są najważniejsze w pneumatyce. Oryginalne części są bardzo drogie, co zresztą dobrze widać na aukcjach internetowych. Samochody z pneumatyką takie jak Range Rover czy starsze Mercedesy klasy S, często kosztują mniej niż będzie kosztować przyszły serwis zawieszenia. Tak naprawdę jedyną sensowną alternatywą dla części oryginalnych jest wybranie zamienników. Takie części w Polsce od niedawna proponuje znana międzynarodowa firma Arnott, która w swoich produktach często opiera się o oryginalne schematy, z których eliminuje najsłabsze elementy i typowe usterki (poprawa uszczelnienia). Dlatego stosuje ona tylko i wyłącznie gumy Continental Contitech oraz gwarantuje, że nie będzie potrzebna żadna przeróbka, aby zamontować miechy. W ten sposób dostajemy produkt jakościowo nie odbiegający, a nawet i przewyższający, produkty oryginalnie dedykowane do pojazdów. Oczywiście istnieje jeszcze inna alternatywa w postaci chińskich zamienników z niewidomego pochodzenia. Z pewnością będą one tańsze i na 99 % mniej wytrzymałe. Chyba nie ma sensu ryzykować zdrowia, a nawet życia kosztem oszczędzenia kilku złotych…

Dla niektórych modeli dostępne są konwersje, aby przy starszych autach pozbyć się kosztownego zawieszenia pneumatycznego. Większość standardowego asortymentu jest dostępna na miejscu u dystrybutora w Polsce. Co ciekawe, producent wcale nie ukrywa instrukcji wymiany danej części tak, aby mieć monopol tylko na własne autoryzowane warsztaty. Jeśli tylko czujemy się na siłach, aby dokonać własnoręcznie wymiany, wystarczy sprawdzić na stronie oficjalnego dystrybutora firmy Arnott – OEM Automotive. Trzeba tylko pamiętać, że wymiana amortyzatora pneumatycznego może wymagać podłączenia komputera diagnostycznego, adaptacji zawieszenia oraz kalibracji. Przy wymianie samych miechów nie jest to konieczne.


Podsumowując, jeśli marzy nam się komfortowe i bezpieczne zawieszenie to nie ma lepszego rozwiązania niż zawieszenie pneumatyczne, a gdy nadejdzie konieczność wymiany, dla własnego bezpieczeństwa warto postawić na sprawdzone części.

Leave A Comment