Przyczyny drgań kierownicy – jak je rozpoznać

20 października 2015
Bez kategorii, Nowości Publikacje

Któż z nas nie zna typowych dla uszkodzonej opony czy niewyważonych kół drgań odczuwanych na kierownicy w trakcie jazdy. Niemal każdy, kto za kółkiem spędza więcej czasu niż kilka godzin miesięcznie doskonale wie, jak niekomfortowa jest jazda przy wibrującej kierownicy. Co powoduje ten stan? Czy można go szybko zażegnać? Jakie może przynieść skutki?

Przyczyny drgań

  • Niewyważone koła. Jeżeli zauważymy drgania niedługo po wizycie w zakładzie wulkanizacyjnym, powinniśmy udać się do niej ponownie. Jeżeli przy drugim wyważaniu stwierdzono, iż koło jest niedoważone, to oznacza, że pierwotna usługa nie została wykonana poprawnie. Jedna z przyczyn: niewyczyszczone koło, kamień w oponie, nieskalibrowana maszyna, niedokładność wulkanizatora.… – Opony zużywają się nierównomiernie, dlatego też zaleca się, aby wyważać koła za każdym razem, gdy przekładamy opony z letnich na zimowe i odwrotnie – mówi Kamil Taraszkiewicz, ekspert z firmy www.ladnefelgi.pl.
  • Wadliwe felgi aluminiowe czy stalowe. Możemy mieć do czynienia z wadliwym produktem. Każda firma oferująca felgi zaleca, aby zweryfikować stan produktu przed założeniem opon. Wbrew pozorom robi się to w bardzo prosty sposób. Zakładamy felgę na wyważarkę i wprawiamy ją w ruch. Obserwujemy miejsce, na którym osadzona będzie opona (kołnierz montażowy), a nie rant ochronny. Patrzymy na felgę, tak jak to przedstawiono na poniższym zdjęciu. Miejsce, na którym osadzona jest opona, jest dodatkowo frezowane, dlatego też bardzo rzadko felgi aluminiowe są wadliwe. Felga nie może posiadać widocznych odchyleń.
  • Trudności nie sprawi nam zauważenie, że drgania pojawią się po nieszczęśliwym wjechaniu w większą dziurę czy po uderzeniu w krawężnik. Niestety wtedy musimy udać się na prostowanie felgi i ewentualną wymianę opon (zawsze wymieniamy opony parami – jedną oś, chyba że opona jest praktycznie nowa i dostaniemy taką samą sztukę).
  • Drgania może generować również wadliwa opona. Często zdarzają się przypadki, iż nowy produkt nie jest wykonany w taki sposób jak powinien. Wulkanizator powinien to wyłapać podczas montażu. Niestety rzeczywistość jest różna. Im profil opon jest niższy, tym większe drgania są przenoszone ze względu na mniejszą amortyzację.
  • Jedną banalną, ale częstą przyczyną drgań jest luz miedzy otworem centrującym w feldze a piastą auta. Felga nie centruje się symetrycznie względem piasty, co powoduje, że całe koło generuje drgania. Zastosowanie nieodpowiednich śrub względem felgi również przyczyni się do zwiększenia częstotliwości drgań. Bardzo istotne jest samo przykręcanie felgi śrubami/nakrętkami montażowymi. Zwracajmy uwagę, aby śruby/nakrętki były dociskane kluczem dynamometrycznym.

Jednak nie tylko nieprawidłowo pracujące opony mogą powodować drgania kierownicy. Za wibracje winę ponosić mogą również skrzywione czy zużyte tarcze lub klocki hamulcowe, kończące żywot przeguby, pojedyncze elementy zawieszenia i wiele innych czynników. Jeśli nie czujemy się zbyt mocni w diagnozie usterek motoryzacyjnych, warto o pomoc poprosić mechanika.

Nie bagatelizuj drgań!

Często doświadczony mechanik nie jest w stanie jednoznacznie określić źródła problemu. Bywa, że niezbędna jest wizyta w stacji diagnostycznej, która przeprowadzi testy zużycia elementów zawieszania, sprawność amortyzatorów. My, jako użytkownicy naszych aut, powinniśmy zauważyć, w jakich sytuacjach pojawiają się drgania. Wskazówki mogą być bezcenne do ustalenia źródła problemu dla mechanika, który szybko pozbędzie się problemu.

2 Comments

Leave A Comment