Peugeot Fractal Concept – krok w przyszłość

5 października 2015
Peugeot Fractal Concept

Francuska ofensywa aut koncepcyjnych trwa. Po Citroenie czas na Peugeota, który zaprezentował efekt wzmożonej pracy swoich inżynierów. Fractal, bo tak nazywa się ten koncept, to elektryczne miejskie coupe ze składanym dachem, które zdecydowanie wybiega w przyszłość.

Peugeot Fractal jest wyposażony w dwa silniki elektryczne umieszczone odpowiednio na przedniej i tylnej osi, o łącznej mocy 204 KM (po 102 KM na oś). Taka moc pozwala na osiągnięcie pierwszej setki w czasie 6,8 s. Podczas przyspieszania od 0 do 100 km/h pracuje tylny silnik, a po osiągnięciu 100 km/h stopniowo załącza się silnik przedni. Auto zostało wyposażone w akumulatory litowo-jonowe, które są umieszczone w centralnym tunelu. Dzięki temu obniżono środek ciężkości oraz uzyskano znacznie lepsze rozłożenie masy. Całość waży 1000 kg i, jak deklaruje producent, zapewnia zasięg 450 km w cyklu mieszanym.


Dodatkowo auto zostało wyposażone w elektryczny układ kierowniczy sterujący pracą czterech kół, który pomaga manewrować w mieście oraz gwarantuje stabilność podczas jazdy z wysoką prędkością. Fractal posiada pneumatyczne stabilizatory sterowane automatycznie lub przez kierowcę, które mogą zmieniać prześwit samochodu w zakresie od 7 do 11 cm…

…ale nie o to w tym wszystkim tak naprawdę chodzi. Fractal przede wszystkim bada nowe możliwości znanego nam od 2012 roku PEUGEOT i-Cockpit. Po opanowaniu zmysłu wzroku (przez wyświetlacze head-up) oraz dotyku (który jest niezbędny do kierowania i obsługiwania ekranu dotykowego), czas na słuch. Fractal jest pierwszym autem na świecie, które stymuluje zmysł słuchu. Wszystko dzięki nowoczesnemu systemowi akustycznemu 9.1.2, który pozwala na dynamiczne tworzenie wirtualnych źródeł dźwięku o zmieniającej się lokalizacji. Dla przykładu: poruszamy się autem w mieście i korzystamy z systemu nawigacji. Źródło syntezy mowy znajduje się w osi pojazdu w pewnej odległości. Podczas zbliżania się do skrzyżowania źródło zbliża się do kabiny ustawiając się po tej stronie, w którą należy skręcić. Na skrzyżowaniu przenosi się do kabiny, tuż obok kierowcy, aby uprzedzić go o zbliżającej się zmianie kierunku jazdy. Co więcej, uprzestrzenienie dźwięku pozwala dostosować go do budowy pojazdu (coupe lub cabrio) i jego ruchu. System 9.1.2 składa się z systemu 9.1 z trzema głośnikami średniotonowymi, dwoma tweeterami, dwoma wooferami i subwooferem z przodu oraz dwoma głośnikami średniotonowymi, dwoma tweeterami i wooferem z tyłu. Wysoką wierność dźwięku gwarantuje membrana głośników z włókna lnianego.


Dźwięk jest również wykorzystywany do wygenerowania charakterystycznego dźwięku pracującego silnika elektrycznego. Nie emituje on hałasu, do którego jesteśmy przyzwyczajeni z tradycyjnych silników spalinowych. Zewnętrzne sygnały dźwiękowe mają za zadanie chronić pieszych i rowerzystów. Są oni informowani o nadjeżdżającym aucie za pomocą dźwięków odróżniających fazę przyspieszenia, hamowania i jazdy z ustabilizowaną prędkością. W kabinie zaprojektowane zostały w niespotykany sposób charakterystyczne dla marki dźwięki, takie jak dźwięki włączanej stacyjki, kierunkowskazów i świateł ostrzegawczych, oświetlenia czy działającej nawigacji.

Wewnątrz pojazdu, oprócz efektownego wyświetlacza head-up i całej masy tabletów o różnej średnicy, czeka na nas… wnętrze wykonane z elementów wydrukowanych przez drukarkę 3D. Aż 80% powierzchni zostało wykonane w tej technologii, ponieważ druk 3D umożliwia wykonanie form, których nie można uzyskać innymi metodami produkcji. Peugeot Fractal jako pierwsze auto na świecie posiada wbudowane w oparcia wszystkich siedzeń dwudrożne głośniki infradźwiękowe, co wyjaśnia nazwę instalacji – 9.1.2. Głośniki infradźwiękowe gwarantują zupełnie nową jakość dźwięku. Basy nie są przenoszone przez powietrze, lecz przez ciała stałe. Fale akustyczne dochodzą do ucha wewnętrznego słuchacza przez jego organizm. Osoba siedząca w fotelu słyszy basy w sposób immersyjny, co nie przeszkadza otoczeniu, dla którego są one niesłyszalne.

Przysłowiową wisienką na torcie jest… zegarek z dostępem do Internetu, który ułatwia codzienne korzystanie z Peugeota. Samsung Gear S informuje o poziomie i postępie naładowania akumulatora, temperaturze w kabinie i lokalizacji pojazdu. Dzięki jednemu naciśnięciu na zegarek można odblokować zamki w drzwiach i zmienić ustawienia wyposażenia kabiny – klimatyzacja i system Hi-Fi powracają do spersonalizowanych ustawień.

Bartosz Kowalewski

Leave A Comment