Nowe Audi A4 wjeżdża do polskich salonów

23 września 2015
Bez kategorii, Audi Frankfurt 2015 Nowości
Nowe Audi A4 Avant (2015)

W czerwcu niemiecki producent przedstawił światu kolejną odsłonę modelu A4. Co nowego? W zasadzie… wszystko i nic. Auto oficjalnie jest prezentowane na targach we Frankfurcie, jednak już od połowy sierpnia polscy dealerzy rozpoczęli zbieranie zamówień na nowe Audi A4 w wersji Limousine i Avant.

Zacznijmy od tego, co uległo największej przemianie w nowym A4 czyli od wnętrza. Znajdziemy tutaj przede wszystkim nową deskę rozdzielczą zdobioną przedłużoną kratką środkowego nawiewu, która wygląda znajomo, prawda? Brakuje tylko analogowego zegarka w miejscu przycisku od świateł awaryjnych i będzie prawie jak w nowym Passacie. Oprócz tego jest nowa kierownica, z aluminiowym wkładem w dolnej części, a za nią niewątpliwy hit ostatnich miesięcy grupy VAG – wirtualny kokpit, który opcjonalnie zastępuje tradycyjne zegary. Oprócz Audi virtual cockpit na liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy nowości takie jak korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z asystentem jazdy w korkach czy system nagłaśniający w formacie 3D marki Bang & Olufsen.


Nowe Audi A4 stało się bardziej aerodynamiczne i może się teraz pochwalić najlepszym w swojej klasie współczynnikiem oporu powietrza, który wynosi 0,23 dla wersji Limousine oraz 0,26 dla wersji Avant. Zmniejszone opory oraz waga (niższa nawet o 120 kg, w zależności od wersji w porównaniu z poprzednim modelem) pozwoliły uzyskać niższe zużycie paliwa oraz emisję CO2.

Pod maską znajdziemy jeden z siedmiu silników. Do wyboru mamy trzy motory benzynowe i cztery wysokoprężne. Benzynowe to 1.4 TFSI o mocy 150 KM i 250 Nm, nowość – 2.0 TFSI o mocy 190 KM i 320 Nm oraz 2.0 TFSI o mocy 252 KM i 370 Nm. Wysokoprężne zaś to 2.0 TDI o mocy 150 KM i 320 Nm, 2.0 TDI o mocy 190 KM i 400 Nm, 3.0 TDI o mocy 218 KM i 400 Nm oraz 3.0 TDI o mocy 272 KM i 600 Nm. Dzięki zmniejszonym oporom powietrza oraz redukcji wagi, średnie zużycie paliwa spadło nawet o 21 procent. Moc wyżej wymienionych silników przekazywana jest za pomocą manualnej skrzyni biegów lub jednego z dwóch „automatów”: S-tronic lub tiptronic. Możliwe jest również wyposażenie nowego Audi A4 w napęd na cztery koła quattro czy Audi Drive Select umożliwiający samodzielne ustawianie zawieszenia, dynamicznego układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu czy amortyzatorów o regulowanej sile tłumienia.


A co z wyglądem zewnętrznym? Tutaj pojawia się wspomniane na początku artykułu „nic”. Nic, bowiem na próżno szukać tutaj agresywnych linii, wyrazistych przetłoczeń czy innych wyrafinowanych detali. Jest klasycznie, schludnie i… trochę nudno. Nowe A4 idealnie wtapia się w obecną gamę modelową producenta z Ingolstadt, stając się jeszcze bardziej podobne do swoich starszych braci – modeli A6 i A8. Nowością z przodu jest odświeżony, sześciokątny grill „singleframe” oraz reflektory diodowe Matrix. Z tyłu natomiast tylne lampy delikatnie zmieniły swój kształt. I to na tyle jeśli chodzi o design zewnętrzny.

Od 17 sierpnia polscy dealerzy rozpoczęli zbieranie zamówień na nowe Audi A4. Ceny startują od 131 470 PLN za A4 Limousine, a w przypadku modelu Avant od 139 070 PLN. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów jesienią br.

Bartosz Kowalewski

Leave A Comment