BMW 650i xDrive Gran Coupe – AUTO TEST

BMW 650i xDrive Gran Coupe

Mocarz

Definicja auta idealnego jest dla każdego inna, choć część cech na pewno się pokrywa. Musi być piękne, szybkie i luksusowe. Chyba znaleźliśmy samochód, który spełni część tych kryteriów, a może nawet i wszystkie?

Piękny

Model 650i Gran Coupe jest bez wątpienia najładniejszym obecnie produkowanym BMW. Mówię to w pełni świadomy tego, że w gamie są również takie perełki jak modele M3 czy M4. Stojąc przy 6 Gran Coupe po prostu bledną. Prawie nie istnieją. Linia tego samochodu jest tak idealna, że można godzinami patrzeć i podziwiać jak pięknie opada dach i jak długą i śliczną ma maskę. Wygląda wyśmienicie. Nie interesuje mnie również fakt, że BMW skopiowało nieco pomysł Mercedesa, który jako pierwszy modelem CLS zapoczątkował segment czterodrzwiowych coupe. Może i ludzie ze Stuttgartu zapoczątkowali modę, ale to Bawarczycy postawili kropkę nad i. Cudo.

Luksusowy

W tym miejscu nie powinienem nic pisać, a jedynie wrzucić zdjęcie wnętrza. Ten blask jaki z niego bije mówi sam za siebie. Niemal można poczuć zapach skóry i drewna użytego do wykończenia środka. Wszystko to oczywiście spasowane jest z niemiecką starannością i precyzją. Spokojnie można poczuć się jak w najlepszej klasy hotelu, nieważne czy siedzimy z przodu czy z tyłu. Dodatkowo, na pokładzie mamy tyle udogodnień ile mamy pieniędzy w portfelu. Począwszy od świetnego audio, przez Internet, na fotelach z masażem kończąc.

BMW 650i xDrive Gran Coupe

BMW 650i xDrive Gran Coupe

Szybki

Auto może być piękne i luksusowe, ale czymże by było jakby miało słabe serce. Testowany egzemplarz miał serce jak dzwon, bowiem odmiana 650i jest najmocniejszą cywilną wersją 6 Gran Coupe (swoją drogą silnik ma taką samą pojemność i ilość turbin jak M6). Potężne 4.4 litrowe V8 wspomagane jest aż dwoma turbinami i w rezultacie generuje aż 450 KM i 650 Nm. Wraz z napędem na cztery koła (opcja xDrive) katapultuje samochód do pierwszej setki w 4.4 sekundy. 4.4 sekundy. Przeczytanie tego zdania zajmuje dłużej niż osiągniecie 100 km/h przez 6 Gran Coupe. Moc jaka drzemie pod prawą nogą jest niesamowita i dość niebezpieczna – łatwo stracić prawo jazdy. Można się też zdenerwować na stacji, bowiem ciężko, aby w mieście auto paliło mniej niż 18 litrów, a na trasie 12. Taka siła ma swoją cenę. Niewątpliwą zaletą jest również prowadzenie – naszym zdaniem, układ kierowniczy i zawieszenie są najlepiej zestrojone z całej rodziny serii 5 i 6.

Dźwięk

Nie, nie będziemy tutaj mówili o systemie audio Harman Kardon, czy opcjonalnym Bang Olufsen. Tak, grają one wyśmienicie i można się poczuć jak na prywatnym koncercie, ale z tą wersją silnikową warto jednak ściszyć muzykę. Potężne V8 mruczy tak pięknie, że chce się go słuchać i słuchać podczas przyśpieszania. Wystarczy lekkie muśniecie pedału gazu, aby do naszych uszu dobiegł piękny bas. Ale to jeszcze nic. Przyśpieszanie z pedałem wciśniętym do podłogi powoduje dreszcze i straszy ludzi na chodnikach. Wydech potrafi tak niesamowicie grzmieć i strzelać, że to coś niesamowitego. Zresztą proszę posłuchać:

Coś pięknego. W ostatnich czasach większość samochodów, w tym również tych ze znaczkiem BMW na masce, brzmi dużo lepiej w środku niż na zewnątrz. Chodzi oczywiście o wszędobylskie syntezatory dźwięku, które oszukują nasze uszy. BMW 6 Gran Coupe 650xi to całkowite przeciwieństwo. W środku słyszymy jedynie cichy i aksamitny bulgot V8, natomiast na zewnątrz, ahhh na zewnątrz to czysta poezja. Grzmi, warczy, strzela, no coś pięknego. Posłuchajmy tego jeszcze raz:

Drogi

Chyba nikt nie spodziewał się, że auto, które może być uważane za idealne będzie tanie. Ba, za samochód który ma nosić miano idealnego każdy by zapłacił więcej. Podstawowe BMW 640i Gran Coupe i z benzynowym silnikiem 3.0 o mocy 320 KM to koszt 393 200 zł. Topowa odmiana (poza M6) 650i to wydatek przynajmniej 459 500 zł, a za wersję z napędem na wszystkie koła trzeba dodatkowo dołożyć 16 000 zł. Przyjemności kosztują. BMW 6 Gran Coupe na tle konkurencji wypada naprawdę drogo, zwłaszcza w podstawowej wersji. Najtańsza odmiana Mercedesa CLS 220 BluTec (170 KM) kosztuje 262 706 zł, a Audi A7 2.0 TFSI (252 KM) 224 300 zł. Trzeba jednak przyznać, że są one zdecydowanie słabsze i gorzej wyposażone, dlatego żeby było sprawiedliwie trzeba porównać przynajmniej podobne moce i pojemności. Wtedy różnica na korzyść konkurencji jest w wysokości około 90 tys zł.

Wady

Auto idealne z zasady nie powinno mieć wad, prawda? Cóż, w takim razie BMW 650i Gran Coupe nie jest idealna… Od razu mówię, że nie chodzi o cenę, bo ta jest wysoka i taka pewnie musi być. Za coś co jest bliskie ideału trzeba słono zapłacić i kwota rzędu pół miliona wcale nie dziwi. To co osobiście nie spodobało mi się w najładniejszym obecnie BMW to dziwna pozycja za kierownicą oraz mało miejsca na tylnej kanapie. Zacznę od tego drugiego, bo łatwiej to wytłumaczyć. Otóż siedząc za fotelem ustawionym pode mnie miałem naprawdę niewiele miejsca na nogi, a głową dotykałem dachu. Po spadzistym dachu mogłem się tego spodziewać, ale po tak dużym aucie (ponad 5 metrów długości!) spodziewałem się więcej przestrzeni na kończyny dolne.

Kolejna sprawa to pozycja za kierownicą. Cóż, siedzi się niczym w sportowym samochodzie, bardzo nisko, co niektórym może przypaść do gustu. Minusem jest jednak bardzo słaba widoczność. Można jeszcze ponarzekać na kręcący się przycisk do głośności audio (denerwuje!). Bagażnik mimo iż ma niezłą pojemność to jest mocno nieforemny oraz posiada bardzo mały otwór załadunkowy.

Ideał?

Blisko, bardzo blisko, ale chyba jednak nie. Przynajmniej nie według nas. Mimo to, BMW 650i Gran Coupe to jeden z najlepszych samochodów jaki gościł w naszych rękach. Piękny, luksusowy, szybki i drogi. Na drodze zarówno podczas jazdy czy na postoju wygląda jak milion dolarów. Jazda nim to czysta przyjemność, którą potęguje genialny dźwięk jednostki oraz wydechu.

Dokładne pomiary przyśpieszenia BMW 650i Gran Coupe znajdują się TUTAJ

DANE TECHNICZNE BMW 650i xDrive Gran Coupe
Silnik / Pojemność benzyna / 4395 cm³
Układ / Liczba zaworów V8 / 32
Moc maksymalna 330 kW (450 KM) / 5500 obr/min
Moment obrotowy 650 Nm / 2000-4500 obr/min
Zawieszenie przód wielowahaczowe
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd 4x4
Skrzynia biegów automatyczna, 8 biegów
Prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 19 / 13 / 16 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 5007 / 2081 / 1392 mm
Rozstaw osi 2968 mm
Masa własna / Dopuszczalna 2015 / 2550 kg
Bagażnik w standardzie 460 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1265 l
Pojemność zbiornika paliwa 70 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 393 200 zł (640i Gran Coupe)
Cena wersji testowanej 573 550 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

3 Comments

Leave A Comment