Hyundai i30 1.6 GDI A/T Premium – AUTO TEST

20 marca 2015
tekst: Bartłomiej Urban, zdjęcia: Rafał Rogowski
Hyundai i30 1.6 GDI A/T Premium

Coraz lepiej

Myśląc czysto teoretycznie, chcąc zaszpanować przed kobietą jeszcze kilka lat temu prawdopodobnie nigdy nie pomyślicie nad marką Hyundai. Dzisiaj to już zupełnie inna bajka, a marka może pochwalić się takimi cudeńkami jak chociażby Genesis czy Genesis Coupe. Można również podejść do tematu inaczej i rozejrzeć się za modelem i30 w odmianie trzydrzwiowej.


Wygląd

Patrząc na wygląd nowego i30 nie zdajemy sobie sprawy jak długą drogę przeszły samochody marki Hyundai i to w tak krótkim czasie. Jeszcze kilka lat temu były one nudne, żeby nie powiedzieć po prostu brzydkie. Dziś i30, zwłaszcza w 3-drzwiowej odmianie jest naprawdę bardzo ładnym samochodem. Trzy drzwiowe konstrukcje zawsze są ładniejsze ze względu na lepsze proporcje nadwozia. Tu jest dokładnie tak samo. Hyundai i30 w odmianie coupe (tak producent nazywa 3-drzwiową odmianę) wygląda po prostu znakomicie.

Testowany egzemplarz to model jeszcze sprzed faceliftingu, który nastąpił na przełomie roku 2014 i 2015. Odświeżone modele zyskały zupełnie nowy grill, przemodelowane światła i kilka mniejszych akcentów poprawiających aparycję Koreańczyka. Dodatkowo najmocniejsza benzynowa odmiana zyskała kilka sportowych akcentów, jak dodatkowe spojlery czy podwójna końcówka wydechów.


Wnętrze

Jeśli spodobał wam się wygląd zewnętrzny auta, to środek jest jeszcze lepszy. Przynajmniej testowanego egzemplarza. W konfiguracji jak na zdjęciach, samochód wyglądał na wręcz luksusowy. Duża zasługa tutaj pięknych brązowych foteli, które po części zostały obszyte skórą. Deska rozdzielcza również nieźle się prezentuje, choć mi osobiście nie przypadło do gustu mocno niebieskie podświetlenie klimatyzacji. Trochę zalatuje taką chińską elektroniką z lat 90. Poza tym wnętrze jest naprawdę ładne i może być bardzo bogate. Testowany egzemplarz był wyposażony we wszystko co tylko Hyundai oferuje do i30. System bezkluczykowy, nawigacja (trudna w obsłudze), podgrzewane fotele i kierownica, bluetooth, otwierany szklany dach, dwustrefowa klimatyzacja, kamera cofania i wiele, wiele innych. Płacisz i masz.

Hyundai i30 1.6 GDI A/T Premium

Ostatni Hyundai jakim jeździłem miał ogromny problem z jakością materiałów zwłaszcza na kierownicy i gałce zmiany biegów. Dlatego były to pierwsze rzeczy, które poddałem wręcz laboratoryjnym testom, po zajęciu miejsca w środku. Ku mojemu zdziwieniu, wyglądały bardzo dobrze. Co więcej, również same fotele prezentowały się znakomicie, nie było na nich żadnych śladów zużycia i to mimo przebiegu auta ponad 30 000 km. W końcu poziom, który można bez wstydu porównać do niemieckiej konkurencji. Oczywiście, zdarzają się twarde plastiki, ale w tej klasie wszędzie je znajdziemy.

Typowo dla odmian 3-drzwiowych zajęcie miejsca na tylnej kanapie wymaga nieco gimnastyki, ale nie ma tragedii. Fotel bardzo blisko się odsuwa, co ułatwia wsiadanie czy wysiadanie. Również z miejscem nie ma problemów –w Hyundaiu i30 w odmianie coupe zmieszczą się 4 dorosłe osoby. Trochę szkoda, że z tyłu nie znalazło się miejsce dla podłokietnika, który przydaje się w dalekiej trasie.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską tak ładnie i sportowo wyglądającego Hyundaia do tej pory brakowało jednej rzeczy: mocy. Topowa jednostka, to testowane wolnossące 1.6, które generuje 135 KM. Silnik bardzo dobry, który charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i niezbyt dużym apetytem na paliwo (nie z automatyczną skrzynią). Posiada też bardzo fajną charakterystykę, która pozwala kręcić motor bardzo wysoko. Niestety, to wciąż nie pomaga i auto jest po prostu wolne. Nie jest to oczywiście wada, ale przydałoby się jednak do wyboru coś mocniejszego. Dlatego też producent wraz z odświeżeniem modelu, które nastąpiło na początku roku wprowadził do gamy silnik znany między innymi ze zwariowanego Velostera: 1.6 Turbo o mocy 186 KM. Osiem sekund do setki to wynik prognozujący fajną zabawę. Jednak mimo braku tej jednostki do testów, to nie moc była największą bolączką tego auta…

Niestety, największą wadą samochodu jest automatyczna skrzynia biegów. To jedna z najbardziej leniwych konstrukcji jakie są na rynku. Redukcje trwają wieki, przez co można zapomnieć o szybkim wyprzedzaniu. Sytuację ratuje tryb manualnej zmiany biegów, ale przecież nie po to kupuje się automat żeby ręcznie zmieniać tryby… Dużo lepiej sprawdzi się do tego motoru manualna przekładnia, która pozwoli wam oszczędzić 4000 zł oraz pewnie zmniejszy jeszcze spalanie. Tutaj często skrzynia potrafiła albo zbyt długo trzymać bieg, albo za wcześnie redukować. Dodatkowo czas do setki z manualem wynosi 9,9 sekundy, a nie aż 11,1! Skrzynia automatyczna to ewidentnie element do poprawy.

Hyundai i30 1.6 GDI A/T Premium

Czuć za to, że producent mocno popracował nad zawieszeniem. Hyundai wypracował niezły kompromis pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. Dodatkowo, producent oferuje nam układ kierowniczy z możliwością wyboru mocy wspomagania. Do wyboru mamy: Normal, Sport i Comfort, niestety każde z nich reaguje niemal tak samo. Największą różnicę czuć pomiędzy skrajnymi z nich, ale wciąż jest to subtelna zmiana. Moim zdaniem niepotrzebny bajer – lepiej byłoby skupić się nad jednym a idealnym ustawieniem.


Podsumowanie

Hyundai i30 w odmianie 3-drzwiowej to naprawdę całkiem dobre auto., które spokojnie można rozważać przy zakupie kompaktu. Może nie powali osiągami czy właściwościami jezdnymi, ale za to nadrobi prezencją i wyposażeniem. Również cenowo może się okazać, że i30 z takimi samymi bajerami będzie tańsze o kilka tysięcy od konkurencji.

DANE TECHNICZNE Hyundai i30 1.6 GDI A/T Premium – AUTO TEST
Silnik / Pojemność benzyna / 1591 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 99 kW (135 KM) / 6300 obr/min
Moment obrotowy 164 Nm / 4850 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd przedni
Skrzynia biegów automatyczna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 9,3 / 7,1 / 7,9 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4300 / 1780 / 1470 mm
Rozstaw osi 2650 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1225 / 1850 kg
Bagażnik w standardzie 378 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1316 l
Pojemność zbiornika paliwa 53 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 5 lat bez limitu kilometrów
Przeglądy co 20 tys. km lub co rok
Cena wersji podstawowej 59.300 (1.4 MPI 100 KM, Classic)
Cena wersji testowanej 97 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

1 Comments

Leave A Comment