Skoda Citigo 1.0 LPG Elegance – AUTO TEST

22 sierpnia 2014
tekst: Bartłomiej Urban, zdjęcia: Bartłomiej Urban
Skoda Citigo 1.0 LPG Elegance

Oszczędzamy!

Nie ma co ukrywać, że czasy są coraz cięższe, a większość z nas liczy każdy wydany grosz. Nie dziwi więc fakt, że od dłuższego czasu nie mija moda na instalacje gazowe. W związku z tym pod lupę wzięliśmy Skodę Citigo z seryjnie montowaną instalacją LPG


Wygląd

Skoda Citigo to chyba najmniejszy samochód na polskim rynku, do którego producent oferuje instalację gazową. Autko o bardzo małych rozmiarach świetnie sprawdza się w miejskiej dżungli, a dzięki możliwości kupienia wersji z 5-drzwiowej jest również bardzo praktyczne. Ceny zaczynające się już od 34 090 zł za odmianę z jedną parą drzwi oraz od 35 590 zł za wersję 5-cio drzwiową są również mocno kuszące. Auto produkowane w kooperacji z Seatem i VW cieszy się bardzo dużą popularnością na naszym rynku. Tylko w pierwszej połowie 2014 roku sprzedało się ponad 1529 sztuk, co robi wrażenie. Wygląd może nie robi szału, chociaż muszę przyznać, że biała felga pasuje to tego pudełeczka. Zresztą, auto było już obecne na naszych łamach, więc skupmy się na oszczędzaniu.


Gaz

Pod maską poczciwej Skody pracuje małolitrażowy 3-cylindrowy silniczek, który generuje szalone 75 KM. Śmiejcie się lub nie, ale to w zupełności wystarczy do samochodu, który waży zaledwie 872 kg (butla gazowa waży zaledwie 18 kg). Autko naprawdę fajnie przyśpiesza, wydając charakterystyczny dźwięk dla tego typu konstrukcji. Zawieszenie jest dość twarde, a układ kierowniczy zdecydowanie zbyt mocno wspomagany, choć taki zestaw zdaje się idealny do miasta. Samochód z taką jednostką zadowala się praktycznie kropelką paliwa na 100 km. Średnie spalanie z miasta pokazywało mi 5,4 l na 100 km, gdzie, uwierzcie mi, nie bawiłem się w ecodriving. Jeżdżąc jak wściekły, ledwo udało mi się przekroczyć przysłowiową szósteczkę. Dla chcącego, wynik w okolicy 4,5 l to nie problem. W trasie oczywiście spalimy jeszcze mniej, choć musimy pamiętać, aby nie przekraczać 100-110 km/h. Wtedy Citigo zacznie już pobierać dużo więcej benzynki.


Dla osób oszczędnych Skoda proponuje seryjną instalację gazową, za którą każe sobie dopłacić 3500 zł. Początkowo wydaje się to dużą kwotą, w końcu to aż 10 % wartości auta, jednak jak przeliczymy, że zachowujemy gwarancję i przez okres 2 lat nie musimy się o nic martwić to już wygląda to dużo lepiej. W skład zestawu dostajemy bardzo wytrzymały reduktor Cometa-i, wtryskiwacze AEB I-plus oraz butlę (z wielozaworem Oriona) umiejscowioną zamiast koła zapasowego, która ma pojemność geometryczną 37 litrów, co w rzeczywistości pozwoli zatankować około 30 litrów gazu. Silnik przełącza się na LPG po osiągnięciu odpowiedniej temperatury, co w warunkach letnich trwało dosłownie kilkanaście sekund. Po zmianie mieszanki napędzającej praktycznie nie odczujemy spadku mocy. Nasze testy wykazały, że przyśpieszenie do 100 km/h trwa niecałą sekundę dłużej niż na benzynie. A jak wygląda spalanie? Cóż, w mieście Citigo potrzebowała 6,2 l gazu czyli niecały litr więcej. Podobny wzrost zaobserwujemy w trasie.

Czas na podliczenie kosztów. Z racji, że jest to typowo miejskie auto skupię się tylko i wyłącznie na wartościach tam osiąganych. Instalacja, tak jak już wspomnieliśmy, kosztuje 3500 zł. Przejechanie 100 km na benzynie przy założeniu, że Citigo będzie nam paliło 5 l wyniesie 26,85 (PB95 w Polsce kosztuje średnio 5,37 zł). Taki sam dystans pokonany na LPG (2,68 zł za litr), którego potrzebujemy o litr więcej, będzie nas kosztować 16,08. Różnica na 100 km to nieco ponad 10 zł, czyli instalacja teoretycznie zwróci nam się po niecałych 35 000 km, a później będziemy już tylko oszczędzać. Opcja bardzo dobra, tylko trzeba pamiętać, że należy jednak trochę tym samochodem jeździć. Jeśli ktoś robi rocznie 8-12 tyś km, to powinien dokładnie przemyśleć czy jest sens.


Zalety

Niewątpliwie największą zaletą tego malutkiego samochodziku są jego malutkie rozmiary oraz super oszczędny silnik. Taki zestaw gwarantuje bardzo łatwe parkowanie i manewrowanie w zatłoczonych metropoliach oraz nie uszczupli naszego portfela. Opcja 5-cio drzwiowa bez problemu pozwoli przewieźć 4 dorosłych ludzi, co również jak na takie gabaryty jest niezłym osiągnięciem. Na pochwałę zasługuje również opcjonalna nawigacja, którą przyczepiamy bezpośrednio do deski rozdzielczej. Działa bardzo szybko i płynnie, a dodatkowo możemy ją wziąć razem ze sobą, np. na spacer po mieście. Oczywiście, należy pamiętać, żeby nie zostawiać jej wpiętej w aucie, bo łatwo może przyciągnąć złodzieja. Skoda zadbała też o kilka bardzo prostych, ale jakże przydatnych rozwiązań. Mowa tutaj np. o haczykach na zakupy czy torebkę, czy wsuwkach na dokumenty. Proste, ale jakże praktyczne!


Wady Citigo

Na koniec testu o Citigo, co może nas w nim denerwować? Po pierwsze, kilka tanich niedoróbek takich jak brak światełka w bagażniku czy brak możliwości operowania obiema elektrycznymi szybami po stronie kierowcy. Tylne szyby, tylko lekko uchylane, również mogą okazać się problemem. Niektórzy pewnie dodali by do tego jeszcze mały bagażnik. Moim zdaniem, to nie jest wada, przecież każdy kto decyduje się na malutki samochód miejski jest świadomy, że nie będzie posiadał on jaskini pod tylną klapą. Zresztą, sprawdziłem i do kufra mieszczą się dwie duże torby podróżne, a to już jest niezły wyczyn. Na wstępie wspomniałem o niskiej cenie, która może kusić. Cóż, właśnie podczas pisania tego testu na salony trafiła nowa generacja Skody Fabii. W związku z tym producent obniżył cennik schodzącego modelu i zaczyna się on od 33 700 zł, czyli 390 zł mniej niż Citigo! Swoją drogą jeszcze roku temu najmniejsza Skoda kosztowała nico poniżej 29 000 zł… Ostatnie i, moim zdaniem, największe niedociągnięcie to drgania silnika na wolnych obrotach. Nie są one bardzo mocne, jednak na postoju bardzo łatwo je wyczuć.


Wady auta z LP

Trzeba pamiętać, że jazda samochodem zasilanym LPG wiąże się z kilkoma dodatkowymi wymogami. Po pierwsze należy co roku jeździć autem na przegląd, który podnosi koszt zwykłego badania o 63 zł. Nie uwzględnia nas również prawo, że na pierwsze dwa przeglądy pojedziemy kolejno po 3 i 2 latach. Z instalacją gazową jeździmy corocznie. Kolejna sprawa to zakazy. Bardzo duża część garażów podziemnych ma zakaz wjazdu dla pojazdów zasilanych LPG. Co prawda producenci instalacji produkują już zbiorniki wyposażone w zawór bezpieczeństwa, który teoretycznie zwalnia nas z tego zakazu, ale trzeba się upewnić. Kolejna sprawa to zmniejszonych bagażnik, bądź brak koła zapasowego. Warto więc zaopatrzyć się w zestaw naprawczy. Trzeba też pamiętać, że instalacja gazowa wpływa szybciej na zużycie niektórych elementów w silniku. I tak częściej trzeba wymieniać filtry czy świece. Od czasu do czasu też trzeba podjechać do serwisu, aby gaz dostroić.


Podsumowanie

Jak się okazuje slogan „oszczędzanie przez dodawanie”, świetnie sprawdza się i w samochodach. Dodając instalacje gazową i zakładając, że autem będziemy jeździć trochę częściej niż tylko po bułki do sklepu, taki koszt szybko nam się zwróci. Nowe instalacje nie zabierają nam osiągów, a jedyne czym musimy się martwić to zmniejszonym bagażnikiem, bądź brakiem koła zapasowego. W przypadku Citigo LPG sprawdza się naprawdę bardzo dobrze, a prosty konstrukcyjnie silnik powinien być trwały i dobrze współgrać z gazem. Plusem seryjnych instalacji jest oczywiście zachowanie pełnej gwarancji producenta. Gaz do dechy!

Bartłomiej Urban

DANE TECHNICZNE Skoda Citigo 1.0 LPG Elegance
Silnik / Pojemność benzyna / 999 cm3
Układ / Liczba zaworów R3 / 12
Moc maksymalna 55 kW (75 KM) / 6200 obr/min
Moment obrotowy 95 Nm / 3000-4300 obr/min
Zawieszenie przód kolumna MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 5 biegów
Prędkość maksymalna 171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 5,1 / 4,2 / 4,8 (l/100 km) - PB95 ; 6,3 / 5 / 5,8 - LPG
Długość / Szerokość / Wysokość 3563 / 1645 / 1489 mm
Rozstaw osi 2407 mm
Masa własna / Dopuszczalna 872 / 1290 kg (w skład masy wchodzi dodatkowe 18 kg - waga butli)
Bagażnik w standardzie 234 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 934 l
Pojemność zbiornika paliwa 35 l + 37 l butla gazowa
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy co 15 tys. km lub co rok
Cena wersji podstawowej 34 090 zł (1.0 60 KM)
Cena wersji testowanej 50 700 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

3 Comments

Leave A Comment