Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium – AUTO TEST

20 czerwca 2014
tekst: Bartłomiej Urban, zdjęcia: Bartłomiej Urban
Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium

Pogromca kombi?

Szukając auta rodzinnego zazwyczaj sięgamy po warianty kombi. Ma to jakiś sens, w końcu w większym kufrze zmieścimy więcej skarbów. Ale dlaczego nie spróbować czegoś jeszcze bardziej praktycznego? Istnieje rodzaj aut, którego pod względem funkcjonalności nie da się pokonać. Najświeższym przedstawicielem tej grupy jest Ford Tourneo Connect.


Wygląd

Przynależność do rodziny roboczych aut ciężko jest ukryć.
Charakterystyczna kubatura o niskim, krótkim przedzie połączonym z kwadratową resztą to standard tutaj. Forda jednak i tak trzeba pochwalić, bo styl projektowania aut w imię zasady Kinetic Design, sprawdza się również w Tourneo. Przód samochodu, nawiązując do pozostałych modeli, wygląda nowocześnie, a nawet można rzec stylowo. W testowanym egzemplarzu dużą rolę w odbiorze auta gra nietuzinkowy żółto-złoty kolor oraz ładne 17-calowe alufelgi.


Wnętrze

Pomimo pokrewieństwa z autami dostawczymi, Tourneo Connect w środku bliźniaczo przypomina osobowe odmiany i jest niemal tak samo dobrze wykonany. Niektóre plastiki może i są minimalnie za twarde, ale w praktycznymi aucie takie muszą być. Standardowo przyczepię się do wyglądu samej deski rozdzielczej, która jest po prostu mało intuicyjna, a ilość przycisków potrafi przytłoczyć. Również wyświetlacz jest zdecydowanie za mały oraz umiejscowiony zdecydowanie za daleko. Na pochwałę zasługuje ilość udogodnień i praktycznych autami gadżetów, której pozazdrościłby niejeden samochód. Nawigacja, zestaw bluetooth, dwustrefowa klimatyzacja, automatyczne światła i wycieraczki, zestaw audio CD/MP3/USB/AUX czy obsługa głosowa.Ciekawym rozwiązaniem, stosowanym chyba tylko w marce Ford, jest kamerka cofania, która swój obraz pokazuje na ekranie ukrytym w lusterku centralnym.


Jednak to nie jest największym plusem. Jest nim przestrzeń, przestrzeń i jeszcze raz przestrzeń. Tourneo Connect jest niczym mały autobus, w którym zmieścimy 5 dorosłych osób, gdzie każdy ma swój oddzielny fotel. Miejsca wewnątrz jest naprawdę pod dostatkiem. Nawet jak z tyłu siądzie trzech „pakerów” to nie powinno im zabraknąć miejsca na przypakowane barki. Kolejny plus to możliwość aranżacji wnętrza poprzez przesuwanie foteli czy też składanie ich i robienie z nich stolików. Jeśli 5 miejsc to za mało, Ford proponuje przedłużoną odmianę Grand Tourneo Connect, gdzie czeka nas dodatkowy rząd siedzeń. Duża ilość szyb oraz panoramiczny dach w połączeniu z jasną tapicerką tworzą bardzo przytulną i radosną atmosferę w środku, potrzebną zwłaszcza gdy wozimy dzieci.

Olbrzymim plusem tez jest szereg schowków, poukrywanych tak mocno, że czasem sam zapominałem gdzie co zostawiłem. Poza standardowymi skrytkami w drzwiach, desce rozdzielczej czy podłokietniku, dodatkowo znajdziemy je np. w podłodze czy na dachu! Niektóre są tak wielkie, że zmieścimy tam np. półtoralitrową butelkę. Ale to jeszcze nie koniec praktycznych rozwiązań. W aucie po obu stronach są rozsuwane drzwi czy stoliczki dla pasażerów tylnych siedzeń. Bagażnik ma pojemność aż 1029 litrów! Nic tylko takim autem pojechać w daleką podróż po Europie.


Silnik i właściwości jezdne

Zresztą do długiej wycieczki zachęca bardzo oszczędny silnik diesla 1.6 TDCi o mocy 115 KM i momencie 270 Nm. Jest to najmocniejszy wariant tej jednostki, która występuje jeszcze w odmianach 75 KM oraz 95 KM. Tylko do najmocniejszej wersji montowana jest 6-cio biegowa przekładnia ręczna. Średnie spalanie Tourneo Connect z motorem 115 KM w trasie podczas testu nie przekraczało 6 litrów, natomiast w mieście wynosiło nieco ponad 8 litrów. Moim zdaniem, świetne wyniki, zwłaszcza, że auto jest całkiem zrywne. Świetny wybór, choć myślę, że nawet odmiana 95 KM zdałaby tutaj egzamin. Raczej sceptycznie podchodziłbym do najsłabszej wersji, która przy pełnym pokładzie może okazać się nieco zbyt cherlawa do sprawnego wyprzedzania.


Ford od zawsze słynął z fantastycznych właściwości jezdnych i, o dziwo, są one równie dobre w Tourneo Connect. Autem jeździ się pewnie i sprawnie, pamiętać należy jedynie o wyższym nadwoziu, które nieco mocniej się wychyla za zakrętach niż w typowej osobówce. Cóż, fizykę ciężko jest oszukać, a utwardzenie zawieszenia mocno pogorszyłoby komfort podróżowania. Standardowo zaletą Forda jest precyzyjny układ kierowniczy oraz skrzynia biegów. W manewrowaniu niemałym pojazdem pomagają nam czujniki parkowania i wspomniana wcześniej kamerka. Plusem jest też wysoka pozycja za kierownicą, co pomaga nam wyprzedzać.

Ford od dłuższego czasu bardzo mocno zaczął pracować nad poprawą bezpieczeństwa w swojej gamie modelowej. Nie zapomniał też o rodzinie Tourneo, w której zagościło mnóstwo systemów poprawiających jakość prowadzenia oraz dbających o nasze zdrowie. Na pokładzie znalazły się asystent ruszania pod górę, system wykrywający nasze zmęczenie, system wykrywający kolizje, asystent pasa ruchu, wskaźnik ciśnienia w kołach i wiele, wiele innych.


Podsumowanie

Połączenie praktyczności z wygodą, niezłym prowadzeniem i oszczędnym silnikiem. Takie rzeczy tylko w Erze? Jak sie okazuje są również dostępne w Fordzie, a dokładniej w modelu Tourneo Connect. Genialna propozycja dla osób rozglądających sie za czymś bardziej pakownym. Nieźle tez prezentuje się cennik, który otwiera odmiana 1.0 EcoBoost z kwotą 67 773 zł, czyli niewiele więcej niż zwykle kombi u konkurencji. A i nie ma obaw, że to auto dostawcze – to osobówka ukryta w szatach dostawczaka. A to ogromna różnica.

Bartłomiej Urban

DANE TECHNICZNE Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium
Silnik / Pojemność turbodiesel / 1560 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 / 16
Moc maksymalna 85 kW (115 KM) / 3600 obr/min
Moment obrotowy 270 Nm / 1750 - 2500 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,8 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 8,3 / 5,9 / 6,5 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4418 / 2137 / 1852 mm
Rozstaw osi b.d.
Masa własna / Dopuszczalna 1467 / 2055 kg
Bagażnik w standardzie 1029 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 2410 l
Pojemność zbiornika paliwa b.d.
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy co 20 tys. km
Cena wersji podstawowej 67 773 (1.0 EcoBoost 100 KM Ambiente)
Cena wersji testowanej 98 892 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

Leave A Comment