Nowy Nissan Qashqai (2014) – wyznacznik nowego poziomu?

12 listopada 2013
Bez kategorii, Nissan Nowości
Nissan Qashqai (2014)

Sukces japońskiego i niezbyt porywającego Nissana Qashqai okazał się wielkim zaskoczeniem nie tylko dla szerokiej klienteli, która notabene była powodem takiego stanu rzeczy, ale również dla samego koncernu oczekującego raczej dużo mniejszego zainteresowania. Nie ma co ukrywać – produkowany od 2007 roku niewielki SUV był (i właściwie nadal jest) samochodem zwyczajnym, po udanym liftingu elegancko wystylizowanym i nieźle wyposażonym, jednak wciąż pozbawionym jakiś wyższych, bliżej niesprecyzowanych wartości czyniących go w „odpowiednim” segmencie wyjątkowym – paradoks całej sytuacji polega jednak na tym, że stosunkowo nudny i korzystający z rozwiązań francuskiego Renault pojazd został już sprzedany w około 2 milionach egzemplarzy. Taka wartość nie może być przypadkiem, dlatego pracując nad drugą generacją pospolitego Qashqai’a, azjatyccy inżynierowie musieli dać z siebie wszystko co najlepsze …


I chyba dali – oceniając bowiem dołączone do artykułu zdjęcia na myśl nasuwają się słowa pokroju „dynamiczny”, „elegancki”, na swój sposób „urzekający”, acz – mówiąc odrobinę złośliwie – nawiązujący niektórymi elementami stylistycznymi do równie ciekawej konkurencji. Nowy Qashqai jest większy (o 49 mm na długość i 20 mm na szerokość – wysokość zmalała zaś o 15 mm), bardziej pojemny (jego bagażnik zmieści teraz 430 litrów ekwipunku), o 40 kilogramów lżejszy i dysponujący bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami niż jego poprzednik (auto może posiadać m.in. system wspomagający parkowanie, rozpoznający znaki drogowe, informujący o pojazdach znajdujących się w martwym polu czy też funkcję automatycznego hamowania [w momencie kiedy jest ona niezbędna]) – to znakomicie brzmiące wiadomości, które obiecują naprawdę udaną kontynuację trochę niespodziewanego sukcesu prezentowanego Nissana, a co za tym idzie również i większe wobec niego wymagania. Qashqai wydaje się być jednak dobrze przygotowanym na taką ewentualność – nowocześnie zaprojektowana kabina pasażerska, cztery jednostki napędowe do wyboru (turbodoładowane 1.2 o mocy 115 KM lub 1.6 generujące 150 KM oraz wysokoprężne 1.5 dCi o mocy 110 KM bądź też 1.6 dCi produkujące 130 KM), 6-biegowa skrzynia manualna lub opcjonalny „automat” CVT Xtronic oraz będący dla niektórych istotnym elementem, zachowany charakter japońskiego Nissana. Czyżby Azjaci maksymalnie wykorzystali swoją szansę na bicie rekordów sprzedaży?

Na pierwszy rzut oka zdecydowanie tak – nowy Qashqai wydaje się dopracowanym w najmniejszych szczegółach samochodem, gotowym na odważne posunięcia rywali SUV-em i tzw. koniem pociągowym motywującym w niedalekiej przyszłości największy popyt w koncernie Nissana, pytanie tylko: „Czy właśnie tego oczekuje szeroka klientela?” Autorem wspominanego sukcesu został przecież samochód na wskroś powściągliwy, niezbyt rzucający się w oczy, żeby nie powiedzieć: trochę anonimowy – czy wobec tego droga jaką kroczy druga generacja tytułowego Nissana jest w stu procentach słuszna?

Patryk Rudnicki

Leave A Comment