Toyota Land Cruiser FL (2014) – luksus czy zdolności terenowe?

15 września 2013
Bez kategorii, Frankfurt 2013 Nowości Toyota
Toyota Land Cruiser FL (2014)

Chęć posiadania nieprzyzwoitego luksusu, miliona teoretycznie ułatwiających życie funkcji oraz znakomitych umiejętności terenowych zawsze wiązała się z dużą ilością pieniędzy – z rezygnacją z małych przyjemności już natomiast niekoniecznie. Fakty są oczywiste – kupno pojazdu udanie łączącego świat dosyć trudnego off-road’u ze spokojnym opróżnianiem lampki szampana było, jest i zapewne pozostanie domeną ludzi majętnych, których premiera Toyoty na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie 2013 powinna niezwykle ucieszyć. Czy odświeżony po raz kolejny Land Cruiser to samochód w dalszym ciągu odpowiadający swojej grupie docelowej i wart porządnie wyposażonego mieszkania na peryferiach dużej aglomeracji?


Obietnice Toyoty brzmią (nie da się ukryć) stosunkowo górnolotnie – „to jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie i łatwych w użyciu samochodów 4×4 na świecie”. Po takim wstępie można by oczekiwać prawdziwej i bezkompromisowej terenówki naszpikowanej jednak mnóstwem różnorodnych systemów …, i taki wniosek chyba najlepiej oddaje możliwości Land Cruisera po gruntownym bądź co bądź liftingu. Sam „charakter” zmienił się nieznacznie, co innego design oraz bogate wnętrze – najdroższy w ofercie Toyoty pojazd zyskał bowiem nowy grill, przeprojektowane frontowe i tylne reflektory (te z przodu wyglądają dość kontrowersyjnie …), chromowaną listwę nad tablicą rejestracyjną z tyłu, zmieniony przedni zderzak i teoretycznie lepszą jakość materiałów wykończeniowych środka, a to dopiero początek …

Cel inżynierów japońskiego koncernu nie zakładał najwyraźniej stworzenia nowej grupy odbiorców – Ci pozostaną raczej na swoich miejscach, ale otrzymają „delikatny” powiew świeżości, bo chyba można tak nazwać przeprojektowany zestaw wskaźników, nową konsolę środkową z 4,2-calowym wyświetlaczem oraz panelem sterowania zestawem audio i systemami Multi-terrain, a także Crawl Control, nowe wzory 17- i 18-calowych obręczy, cztery kolory nadwozia, których do tej pory próżno było szukać w ofercie Land Cruisera i zmodernizowaną paletę jednostek napędowych, choć słowo „paleta” brzmi tutaj zbyt dumnie. Luksusowa terenówka otrzymała bowiem 4-litrowy silnik V6 o mocy 282 KM i 385 Nm maksymalnego momentu obrotowego (łączony z 5-biegową skrzynią automatyczną) oraz 3-litrowy, czterocylindrowy wariant wysokoprężny produkujący 190 KM i 420 Nm momentu obrotowego (10,6 sekundy do 100 km/h ze skrzynią manualną [z „automatem” o 0,4 sekundy szybciej] i 175 km/h prędkości maksymalnej), pytanie tylko: „Czy to godna oferta dla „segmentowego” konkurenta Range Rovera?”

Jest lepiej, sugerując się zapowiedziami włodarzy Toyoty bardziej luksusowo i okazale, ale czy wciąż atrakcyjnie? Wizerunek twardziela, którego nawet kilka błyskotek nie jest w stanie „zmiękczyć”, bez wątpienia w dalszym ciągu znajduje liczne grono zwolenników, ale czy to nie pora na zupełnie nowe wcielenie potężnego Land Cruisera? Azjatyckim stylistom chyba nie brakuje pomysłów …

Patryk Rudnicki

2 Comments

Leave A Comment