Audi A8/S8 FL (2013) – uporządkowany wymiar luksusu

2 września 2013
Bez kategorii, Audi Frankfurt 2013 Nowości
Audi A8 FL (2013)

Po debiucie eleganckiego, rozpieszczającego sowicie zarabiających biznesmenów przepychem i najnowszą technologią oraz budzącego respekt u pospolitej klasy średniej Mercedesa z literką S wydawało się, że w segmencie obrzydliwie drogich limuzyn powiedziano już na ten rok w zasadzie wszystko. To kwestia dosyć subiektywna i uzależniona od własnych preferencji, które poparte odpowiednim doświadczeniem mogą stanowić główny argument przetargowy w dyskusji co jest rzeczywiście lepsze, jednak osoby twierdzące, iż flagowy model „germańskiego” producenta odskoczył reszcie stawki bardziej niż znacznie, winne doczytać niniejszy artykuł do końca i ponownie ustalić swojego bezdyskusyjnego faworyta (o ile w ogóle można tak powiedzieć o samochodach tej klasy). Krótko mówiąc – poznajcie nieco bliżej odświeżone Audi A8 …


O zaawansowaniu technologicznym, błahym fakcie podkreślającym luksus tudzież kosztach jakie gotów jest ponieść nie do końca „zwykły” człowiek mówić raczej nie będziemy – to bowiem banały i oczywistości, których potencjalni użytkownicy aut segmentu F są po prostu świadomi. Warto jednak powiedzieć, iż flagowa limuzyna koncernu z Ingolstadt, którą notabene ujrzymy podczas tegorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie, otrzymała najnowsze zdobycze i „ułatwienia” techniczne jakie zdołał do tej pory ujarzmić bogaty świat motoryzacji. System Night Vision, wysokiej klasy sprzęt grający firmy Bang & Olufsen, wyświetlacz Head-up, asystent zmiany pasa ruchu, system multimedialny umieszczony w tylnej części samochodu z możliwością odtwarzania filmów DVD i słuchawkami Bluetooth czy też zaawansowane reflektory przednie wykorzystujące technologię Matrix (25 diod LED umieszczonych w każdym kloszu zapewnia optymalne warunki oświetlenia poprzez samoczynne (w zależności od sytuacji na drodze) gaszenie lub ściemnianie odpowiedniej „części” reflektora działając niezależnie od siebie) – to tylko wybrane elementy jakich niemieccy inżynierowie postanowili użyć w swojej „salonce”, a mówimy dopiero o wyposażeniu …

Zmiany stylistyczne A8 Anno Domini 2013 winny ucieszyć przede wszystkim tych, którym dotychczasowy model wydawał się przyciężki oraz „zbyt” majestatyczny. Delikatnie zmodyfikowany grill, nowe zderzaki, trochę inaczej zaprojektowana maska i nieco bardziej „spłaszczone” tylne reflektory – nie ma siły, tytułowe Audi po liftingu w dalszym ciągu wydaje się (i zapewne jest) ogromne, ale jednocześnie też zyskało odrobinę stylistycznej lekkości, której bez wątpienia nie brakuje usportowionej, 520-konnej odmianie S8 (gwoli uzupełnienia – jej silnik to 4.0 TFSI), a skoro poruszyliśmy już kwestię jednostek napędowych …, tych odświeżone A8 ma pięć (nie licząc wspomnianego S8 oraz hybrydowej wersji zawierającej benzynę 2.0 TFSI o mocy 245 KM i motor elektryczny napędzający tylną oś). Oferta „ingolstadt’ckiej” limuzyny obejmuje więc trzy silniki benzynowe (3.0 TFSI o mocy 310 KM, podwójnie doładowane i ośmiocylindrowe 4.0 TFSI produkujące 435 KM i mocarne W12 o pojemności 6.3-litra i mocy 500 KM) oraz dwa wysokoprężne (3.0 TDI generujące 258 KM i 4.2-litrowe TDI o mocy 385 KM).

Nie wypada mówić jakoby segment F zyskał nowego lidera, bowiem Audi A8 nim nie jest …, podobnie zresztą jak każda inna limuzyna. Na wskroś uporządkowany model z czterema ringami otrzymał rzecz jasna całą listę argumentów, które w cenniku będą zapewne kosztować krocie (przewidywalna, minimalna cena odświeżonego A8 ma oscylować wokół 315 000 złotych), a które mogłyby teoretycznie wynieść dany pojazd na tzw. piedestał, jednak nie o to (przypuszczalnie) w tym segmencie chodzi. Mercedes jest bardziej efektowny, Audi zaś bardziej stonowane, natomiast finalnego wyboru i tak dokona osoba, którą na takie ekstrawagancje różnych charakterów zwyczajnie stać …

Patryk Rudnicki

Leave A Comment