Audi A3 Limousine – PIERWSZA JAZDA

Audi A3 Limousine (Sedan)

W samym środku warmińskich lasów, w błogiej i sielskiej okolicy, na terenie hotelu Młyn Klekotki znajdującego się zaledwie kilka kilometrów od Morąga, zgromadzeni dziennikarze mieli okazję i niewątpliwą przyjemność poznać nowy model w gamie Audi. Producent z Ingolstadt podniósł tym samym rękawicę rzuconą przez Mercedesa, który zaledwie kilka miesięcy wcześniej wprowadził do sprzedaży małego sedana klasy premium – model CLA.


Rywalem CLA będzie od tego momentu Audi A3 Limousine, które, biorąc pod uwagę niewątpliwy sukces A3 Sportback, może poważnie zamieszać w tym segmencie rynku. Ma z pewnością mocne atuty, które pomogą mu ten cel osiągnąć. Zgodnie z oczekiwaniami producenta wprowadzenie sedana do gamy A3 ma zwiększyć i tak już wysoki (20-procentowy) udział A3 w całej sprzedaży Audi na świecie.

Wygląd

Mały sedan Audi ma 446 cm długości, 180 cm szerokości i 142 cm wysokości. Jest nie tylko dłuższe, ale także o 2 cm szersze od wersji Sportback, ale zachowało ten sam rozstaw osi (264 cm). Sylwetka auta jest bardzo dynamiczna i atrakcyjna. Pomimo klasycznego trójbryłowego nadwozia łatwo zauważymy cechy coupe, dzięki łagodnie opadającej ku tyłowi linii dachu. Szerokie wnęki kół mogą pomieścić nawet 19 calowe obręcze z oponami o szerokości 235 mm. Bardzo korzystnie prezentują się krótkie zwisy z przodu i z tyłu, co nie tylko poprawia wygląd ale również obiecuje sporo miejsca w środku.


Wnętrze

Zacznijmy od tyłu, który jest przecież najważniejszy w omawianym modelu. Kufer w sedanie ma pojemność 425 litrów (o 60 więcej niż w Sportbacku), a po złożeniu kanapy można go powiększyć nawet do 880 litrów. Także w przedziale pasażerskim miejsca jest pod dostatkiem. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są bardzo dobrej jakości, właściwie nie odbiegają od tego co znamy z droższych i bardziej luksusowych modeli. Także wyposażenie nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z jednym z liderów, z marką stawiającą na „dopieszczenie” klienta i zapewnienie mu najwyższego komfortu.

Technologia

W wyposażeniu może znaleźć się system Audi Drive Select, który pozwala kierowcy na wybór różnych trybów pracy zawieszenia, układu kierowniczego czy charakterystyki silnika. Dzięki temu auto bez zwłoki przekształca się z miękkiej, dostojnej limuzyny w zrywne i sztywne auto o sportowym sznycie. Interesujący dla maniaków nowoczesnych technologii będzie z pewnością moduł Audi Connect, dzięki któremu możemy on-line sprawdzić np. ceny paliw w okolicznych stacjach, terminarz odlotów na nieodległych lotniskach czy opublikować wpis na Fecebooku lub Twitterze. Nawigacja MMI Navigation Plus poprowadzi nas do miejsca, którego zdjęcie (otagowane współrzędnymi GPS) wgramy do systemu z zewnętrznego nośnika (np. smartfona). Bezpieczeństwo podnoszą elektroniczne systemy asystujące, dbające o trzymanie się właściwego pasa jezdni, hamujące awaryjnie w sytuacjach zagrożenia czy np. aktywny tempomat utrzymujący bezpieczną odległość od auta jadącego przez nami. Na początku 2014 roku będzie również można zamówić A3 Limousine z napędem Quattro ze sprzęgłem Haldex.


Producent chwali się również zdecydowanym obniżeniem masy samochodu. Dzięki wysoko wytrzymałej stali, hartowanej w nowatorski sposób, udało się zmniejszyć przekroje profili przy zachowaniu odpowiedniej sztywności. Silnik 1.4 TFSI odchudzono o 21 kg (około 20%). Sedan A3 waży przeciętnie około 1250 kg, co w połączeniu z rewelacyjnym współczynnikiem oporu powietrza (Cx=0.29) pozwala na znaczące obniżenie zużycia paliwa oraz emisję zanieczyszczeń do atmosfery.

Silniki

Odpowiedzialne są za to silniki dostępne w A3-ce. Klient może wybrać jedną z trzech jednostek benzynowych o pojemnościach 1.4 i 1.8 TFSI o mocach od 125 do 180 KM. Motor 1.4 TFSI o mocy 140 KM wyposażony jest w technologię Cylinder On Demand, która dbając o jak najniższe zużycie paliwa odłącza dwa z czterech cylindrów, gdy nie jest potrzebna wysoka moc i moment obrotowy (np. podczas jednostajnej jazdy bez przyspieszania). Nabywcy liczący na jeszcze niższe zużycie paliwa mogą nabyć diesla o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM. Po nowym roku gama silników zostanie uzupełniona o ultra oszczędny diesel 1.6 TDI generujący 105 KM oraz 2.0 TDI o podwyższonej mocy (184 KM). Dla fanów sportowych wrażeń wisienką na torcie będzie 300-konny 2.0 TFSI montowany w wersji S3. Silniki mogą współpracować ze manualną skrzynią biegów lub z automatem S Tronic (6- lub 7-biegową).

Ceny

Najtańsza A3 Limousine Attraction ze 125-konnym silnikiem 1.4 TFSI jest dostępna już za 99700 złotych. Z bogatszym wyposażeniem Ambition lub Ambiente cena rośnie do 108 tysięcy złotych. Pierwsza z nich ma bardziej sportowy charakter, druga zaś kładzie większy nacisk na elegancję i styl. Pozostałe silniki podnoszą cenę jeszcze wyżej. Z najmocniejszym obecnie, 1.8 TFSI, A3 kosztuje ponad 133 tysiące złotych. Drogo? Bliższe, porównawcze zapoznanie z cennikami i wyposażeniem Mercedesa CLA wskazuje, że za gwiazdę na masce trzeba zapłacić jednak jeszcze nieco więcej…

Artur Mierzejewski

8 Comments

Leave A Comment