Technologia Hybrid Air od Citroёna

11 kwietnia 2013
Bez kategorii, Citroen Genewa 2013 Nowości
Technologia Hybrid Air od Citroёna

Pogoń za ekologią i nieskrępowanym lejcami brudnego otoczenia światem wciąż trwa. Połowa odzianego w żółte kurteczki społeczeństwa organizuje donośne pikiety i w kółko powtarza hasło, że Bugatti Veyron jest mechaniczną zagładą dla ich brzózek, natomiast pozostała część ludzkości funkcjonuje w błogim przekonaniu, iż cała ta walka z chemicznym związkiem CO2 będzie trwać po wsze czasy. Kompromisu nie ma, przyznania drugiej stronie racji także, jednak w zagmatwanym różnymi dyrektywami oraz poważnie brzmiącymi uchwałami świecie, jedna rzecz należy do tzw. pewniaków – koncerny samochodowe, czy im się to podoba czy nie, muszą respektować wolę Unii Europejskiej, dlatego Citroёn aktywnie działa …


Na zakończonym salonie motoryzacyjnym w Genewie francuski producent chciał zabłysnąć, wzbudzić iskierkę rodzicielskiego powołania oraz przede wszystkim zaprezentować innym, jak efektywnie należy dbać o matkę naturę. Pomysł (żeby nie powiedzieć górnolotne pragnienia) europejskich inżynierów zatytułowano jako Hybrid Air – technologię, która przy wykorzystaniu doskonale znanej hydrauliki oraz sprężonego powietrza miałaby gwarantować niskie zapotrzebowanie na paliwo i szczęście wiejskich krówek przeżuwających kępkę trawy w rytm lambady. Skomplikowaną ideę na oszczędzanie (notabene opracowaną ze świetnie znaną firmą Bosch) zastosowano nie pierwszy raz – w 1958 roku Citroёn usilnie próbował wcielić takowe rozwiązanie do produkcji seryjnej, ale koncepcyjne 2CV nie przekonało szerokiej klienteli w melonikach, zaś ówczesna technologia po prostu nie była w stanie nadążyć za odkrywczym pomysłem Francuzów. Dzisiaj, po 55 latach, ma być inaczej …

Zaprezentowany genewskiej publiczności Citroёn C3 VTi 82 był tego znakomitym przykładem …, a przynajmniej takie było założenie. Skomplikowana „budowa” technologii Hybrid Air jest reklamowana przez, miejmy nadzieję, doświadczonych włodarzy jako idealne rozwiązanie dla samochodów osobowych (przede wszystkim z segmentu B i C) oraz lekkich przedstawicieli szczebla „dostawczaków”. Co to oznacza w praktyce? Ni mniej ni więcej tyle, że potencjalny użytkownik systemu Hybrid Air będzie dysponował trzema trybami jazdy: aktywnym do 70 km/h ZEV (motor spalinowy nie pracuje, zaś energia (w tym przypadku sprężone powietrze) napędza koła dzięki silnikom hydraulicznym oraz skrzyni biegów), trybem benzynowym (zasada jego działania to raczej oczywistość, choć warto wspomnieć, iż hamując auto odzyskuje tutaj energię) oraz najbardziej skomplikowanym trybem mieszanym, który wykorzystując „siłę” naturalnej benzyny i energię sprężonego powietrza gwarantuje, wróć – ma gwarantować przyzwoite osiągi.

Czy spalanie rzędu 2,9 l/100 km oraz emisja dwutlenku węgla na poziomie 69 g/km będzie kiedyś możliwa? Teoretycznie już jest, bowiem przytoczone wartości charakteryzują francuskie C3 z Genewy, ale to nie takie proste jak mogłoby się wydawać. Hybrid Air jest autorskim pomysłem Citroёna i na dzień dzisiejszy robi piorunujące wrażenie …, na członkach Unii Europejskiej rzecz jasna, bowiem „antyfani zielonych” i tak przecież powiedzą: „Dobra – odpalajcie to V8 …”

Patryk Rudnicki

Leave A Comment