Skoda Octavia Combi 2013 – lider przestrzeni

1 marca 2013
Bez kategorii, Genewa 2013 Nowości Skoda
Skoda Octavia Combi (2013)

Odgrywanie roli „międzyklasowego” zawodnika jest nietuzinkowym i rzadko spotykanym zjawiskiem, choć w dzisiejszych, szukających pewnego rodzaju sensacji czasach, bycie „na rozdrożu” to poszukiwana oraz nobilitująca metoda uzyskania kilku „like’ów” na Facebooku. Od lat ciężka do jednoznacznej klasyfikacji Skoda Octavia taką właśnie rolę pełni i choć motoryzacyjna rzeczywistość zdążyła ją przypisać do segmentu konwencjonalnych hatchbacków, przestrzeń czeskiego argumentu wskazującego na zdrowy rozsądek w dalszym ciągu nokautuje jakąkolwiek konkurencję. Samochody firmowane przez Hyundai’a, Forda i Volkswagena winny znowu trząść swoimi wydechami, bowiem na targach motoryzacyjnych w Genewie koncern z Mladá Boleslav oficjalnie ujawni tytułowego bohatera w odmianie kombi …


Spektakularnego zaskoczenia nikt się raczej po danym wozie nie spodziewał, toteż informację o jego debiucie śmiało można by przyjąć wymijającą kwestią: „Już jest? No to fajnie.” Octavia Combi (jak sama nazwa wskazuje) zyskała w stosunku do poprzednika 90 mm na długość, 45 mm na szerokość i 11 cm w rozstawie osi, choć analizując udostępnione fotki jakoś specjalnie tego nie widać – podobnie zresztą jak bagażnika mieszczącego teraz ogromne 610 litrów niezbędnego ekwipunku (1740 po złożeniu tylnej kanapy). To absolutnie rodzinny samochód (co do tego chyba nikt nie ma żadnych wątpliwości) gwarantujący szczęśliwej familii bogate wyposażenie (np. 9 poduszek powietrznych, hamulec antykolizyjny „Multicollision Brake”, system Lane Assist, dwustrefową automatyczną klimatyzację czy też funkcję monitorującą zmęczenie kierowcy „Driver Activity Assistant”), zachowawczy, acz okraszony mocnymi kantami design oraz kilka „przemyślanych rozwiązań” ułatwiających zapracowanym rodzicom funkcjonowanie w życiu codziennym jak przykładowo schowek na kamizelkę odblaskową pod fotelem „drivera”, skrobaczkę ukrytą w pokrywie od wlewu paliwa bądź pojemnik na odpadki, ale szczerze mówiąc – poza kilkoma detalami wszystko jest nam świetnie znane.

„Segmentowy” porządek zachowany – dysponująca benzynowymi oraz wysokoprężnymi silnikami Octavia Combi nadal pozostaje liderem wśród ciężkiej konkurencji (biorąc przynajmniej pod uwagę oferowaną przestrzeń i funkcjonalność). Czyżby dominacja tytułowego liftbacka miała trwać po wsze czasy? Rozwiązanie stosunkowo nudne, ale kto jej zabroni – ziejący nienawiścią ekolodzy?

Patryk Rudnicki

Leave A Comment