Adam Małysz pojedzie Toyotą Hilux w Rajdzie Dakar 2013

Rafał Marton, Adam Małysz i rajdowa Toyota Hilux

W dniach 5-20 stycznia 2013 roku na terenie Peru, Argentyny i Chile odbędzie się kolejna edycja Rajdu Dakar. Wśród startujących załóg znajduje się Adam Małysz i Rafał Marton z zespołu Overdrive Racing, którzy pojadą nowym autem, Toyotą Hilux Overdrive.


Dla Adama Małysza będzie to drugi start w tej imprezie. W ubiegłej edycji, będąc debiutantem w Dakarze, najtrudniejszym rajdzie świata, ukończył rywalizację na 37. pozycji w klasyfikacji generalnej.

Przed startem w Rajdzie Dakar 2013 zespół podjął decyzję o zmianie samochodu na Toyotę Hilux Overdrive. Wybór nowego auta został dokonany w oparciu o zaufanie do marki Toyota jako producenta niezawodnych pojazdów, sprawdzających się w najtrudniejszych warunkach, do jakich należą trasy rajdu. Zespół pokłada w nowym samochodzie duże nadzieje.

Jak powiedział Adam Małysz:
„Toyota Hilux Overdrive jest samochodem lepszym, szybszym, pozwalającym bardziej się ścigać. Na pewno jest to auto bardzo mocne, przerastające moje pierwsze wyobrażenia”. „Żeby móc robić postępy i iść cały czas do przodu, trzeba mieć maszynę z najwyższej półki, dlatego też cieszę się, że możemy współpracować z Toyotą”.


Samochód, którym Adam Małysz i Rafał Marton wystartują w Rajdzie Dakar 2013 bazuje na Toyocie Hilux. Aby umożliwić zespołowi rywalizację na najwyższym poziomie w ekstremalnie wymagajacych warunkach rajdu, firma Overdrive dokonała licznych modyfikacji, skutkujących następującą specyfikacją auta wyczynowego:

– Silnik 8-cylindrowy o pojemności 4.6l (pochodzący z Toyoty Land Cruiser V8 )
– Moc 350 KM
– Moment obrotowy 560 Nm
– Sekwencyjna 6-stopniowa skrzynia biegów
– Sprzęgło AP Racing Sinter metalik
– Felgi Evo Corse
– Opony BF Goodrich
– 2 koła zapasowe Evo Corse / BF Goodrich
– Amortyzatory Reiger
– Wymiary (dł. / szer. / wys.) 4900 mm / 2000 mm / 1750 mm
– Masa netto ok. 1937 kg

Zespół zakończył już etap treningowy przed startem w rajdzie. Obecnie koncentruje się na przygotowaniach kondycyjnych, wytrzymałościowych i fizycznych. 2 stycznia zespół wylatuje do Limy, gdzie trzy dni później rozpoczyna się trasa rajdu.

Toyota Hilux jest najbardziej popularnym pick-upem na świecie. Model od 45 lat symbolizuje jakość, niezawodność i najwyższą wytrzymałość w motoryzacji. Do dziś z jego usług korzystają kierowcy w ponad 135 krajach świata, sprawdzając go w najtrudniejszych warunkach. Codziennie Toyoty Hilux są poddawane ciężkim próbom we wszystkich strefach klimatycznych, od arktycznych wypraw na bieguny czy Alaskę, przez skaliste rejony Australii, po piaszczyste wydmy Sahary.


Wśród licznych osiągnięć Hiluxa jest eskapada na wulkan Eyjarfjallajökull na Islandii, którego wybuch sparaliżował w 2010 roku ruch lotniczy w Europie. Kilka dni po erupcji, na zbocza wulkanu wyruszyła wyprawa naukowa, aby zainstalować aparaturę badawczą. Konwój poruszał się właśnie Toyotami Hilux, wyposażonymi w potężne, 38-calowe koła.

Legendę niezniszczalności Hiluxa potwierdził także brytyjski program motoryzacyjny BBC Top Gear, w którym używany egzemplarz terenowej Toyoty poddano licznym zniszczeniom, m.in. topieniu w oceanie. Redakcji Top Gear nie udało się jednak unieruchomić auta. Po wszystkich próbach zniszczenia Toyoty, silnik Hiluxa nadal pracował. Samochód ten do dziś jest ozdobą studia Top Gear.

Marka Toyota jest związana z Rajdem Dakar od początków istnienia tej imprezy. Już w latach osiemdziesiątych na afrykańskie trasy wyjechały pierwsze Land Cruisery. Największe sukcesy samochody Toyoty odnosiły i odnoszą w klasie samochodów produkcyjnych – obecnie T2. Od lat liderem jest japoński zespół Toyota Auto Body, który zajmuje pierwsze lokaty w swojej klasie.

Start Adama Małysza i Rafała Martona w tegorocznej edycji będzie kolejnym przełomowym momentem w historii Toyoty w Rajdzie Dakar.

Leave A Comment