Oficjalna prezentacja Fiata 500L i XIX Grand Prix dziennikarzy

28 października 2012

Coroczna, XIX już edycja zawodów dziennikarskich Grand Prix Fiat Auto Poland odbyła się w dniach 12-13 października 2012 roku na gościnnym torze wyścigowym w Miedzianej Górze. Na zaproszenie FAP oraz Automobilklubu Kieleckiego przybyło kilkudziesięciu dziennikarzy mediów związanych z motoryzacją i nie tylko. Jak co roku, zachęceni wspaniałą organizacją poprzednich imprez, nie potrafili oprzeć się okazji do spotkania znajomych i uczestniczenia w emocjonujących zawodach sportowych.

XIX Grand Prix Fiat Auto Poland

XIX Grand Prix Fiat Auto Poland

XIX Grand Prix Fiat Auto Poland

XIX Grand Prix Fiat Auto Poland

W tym roku organizatorzy zadbali, żeby próby sportowe były wymagające i trudne. Do dyspozycji startujących tym razem były Alfy Romeo Giulietta ze 170-konnymi silnikami benzynowymi i świetnymi skrzyniami automatycznymi TCT oraz Fiaty Bravo Sport ze 165-konnymi dieslami.

Wielu startujących miało problemy z utrzymaniem samochodów na torze (zmienne warunki pogodowe czyniły i tak śliski kielecki asfalt jeszcze bardziej wymagającym) i pokonaniu go w optymalny sposób. Nawet faworyci zaliczali wpadki i do końca ważyły się losy rywalizacji. Ostatecznie nieoficjalny tytuł Mistrza Polski Dziennikarzy wywalczył prowadzący niemal od początku Adam Mikuła z redakcji Auto Świata. Wyprzedził o 2.5 sekundy Marka Wichra z Interii i o 5 sekund Jarosława Horodeckiego z magazynu Top Gear. Ubiegłoroczny zwycięzca, Robert Bielecki zajął tym razem 4-te miejsce. W klasyfikacji drużynowej triumfowała redakcja Auto Świata przed kolegami z Interia.pl i ekipą Motoexpress.pl. Reprezentujący autowizja.pl niżej podpisany zajął ostatecznie 19 miejsce w stawce 57 zawodników co jest wynikiem o 7 lokat lepszym niż w ubiegłym roku. Co ciekawe, przy łącznym czasie przejazdu wszystkich odcinków wynoszącym niemal 13.5 minuty pokonał kolejnego zawodnika w klasyfikacji jedynie o 0.01 sekundy! To świadczy o zaciętej rywalizacji i ogromnym zaangażowaniu nie tylko najlepszych zawodników. Tu każdy chciał wypaść jak najlepiej a walka trwała od startu aż do mety ostatniej próby. Niewątpliwie wszyscy chętnie wrócą tu za rok i ponownie zasiądą za kierownicą sportowych egzemplarzy samochodów z koncernu Fiata.

Fiat 500L

Fiat 500L

Fiat 500L

Fiat 500L

Spotkanie w tak licznym gronie było również doskonałą okazją do zaprezentowania nowego modelu – wchodzącego właśnie do sprzedaży Fiata 500L.

Powiększona 500-ka jest autem aspirującym do nieco wyższego segmentu niż jej 3-drzwiowy, starszy brat. Producentowi zależy na przyciągnięciu do salonów klientów zainteresowanych do tej pory autami segmentu B i C, a przy okazji, na wzbudzeniu większego zainteresowania podstawową 500-ką, która pomimo tego, że jest produkowana w tyskiej fabryce nie zyskała w naszym kraju dużej popularności. Kryzys na rynku nowych samochodów dotyka niestety również Fiata, który ma nadzieję na odwrócenie tej złej passy. Zachęcając do zakupu 500L Fiat tłumaczy:

„500L łączy styl legendarnej „pięćsetki” ze współczesną funkcjonalnością designu marki Fiat. Oparty na efektywnym wykorzystaniu przestrzeni, nowy model Fiata „zaprzecza” niejako konwencjonalnej przynależności do segmentu za sprawą obszernej kabiny pasażerskiej typu MPV w oprawie niewielkiego SUVa oraz funkcjonalności typowej dla samochodu klasy kompaktowej. Jako reprezentant tak nowatorskiej recepty na sukces – Fiat 500L jest nową koncepcją samochodu dostatecznie wyrazistego i praktycznego, aby stać się alternatywą dla tradycjonalnych przedstawicieli segmentu B i C.”

Fiat 500L

Fiat 500L

Fiat 500L

Na początku w debiutującym Fiacie 500L dostępne będą 2 silniki benzynowe: 1.4-litrowy Fire o mocy 95 KM oraz wzmocniony 0.9-litrowy Twin Air dysponujący obecnie 105 KM. Preferujący oszczędną jazdę mogą kupić auto z dieslem o pojemności 1.3 litra i mocy 85 KM. Docelowo gama jednostek napędowych będzie rozszerzona m.in. o mocne motory benzynowe o mocach 120 i 160 KM, które uczynią z Fiata naprawdę szybki pojazd.

Producent przewidział na najbliższy rok również model z przedłużonym nadwoziem dysponujący 7-ma miejscami oraz rekreacyjną wersję ze zwiększonym prześwitem, pakietem osłon z tworzywa sztucznego i napędem na cztery koła.

Czy nowy Fiat odniesie sukces i zapewni przetrwanie marce z ogromnymi tradycjami? Miejmy nadzieję, że tak. Ogłoszony 12 października 2012 oficjalny cennik rozpoczyna się od kwoty 49.990 złotych jaką trzeba będzie wydać na najtańszą wersję Fresh z 95-konnym silnikiem 1.4. Bogatsza wersja Pop jest droższa o 5 tysięcy złotych. Kolejne 5 tysięcy trzeba będzie dołożyć aby stać się właścicielem Fiata 500L Pop Star lub Easy. Najlepiej wyposażony poziom Lounge wymagać będzie wyłożenia na stół kwoty przynajmniej 66.990 złotych. Za diesla z pakietem Pop Star lub Easy trzeba zapłacić 69.990 zł. Choć z pewnością ceny są w tym przypadku uzasadnione przez nawiązanie do legendy 500-ki, to jednak wydają się nieco za wysokie. Aż strach pomyśleć ile będzie kosztować topowa, 160-konna L-ka i ilu znajdzie nabywców. Być może sprzedaż „napędzą” zaproponowane właśnie promocje, dzięki którym już za 990 złotych można nabyć klimatyzację (w wersji Pop) lub gratis otrzymać pakiet Sound do wersji Pop Star, pakiet Look do wersji Easy lub pakiet komfort z podgrzewanymi fotelami i przednią szybą do wersji Lounge. Trzymamy kciuki…

Artur Mierzejewski

Leave A Comment