Audi A3 Sportback TCNG – „gazowy” hatchback

Polityka zażartej ekologii jest obecnie codziennością i nie dziwi raczej fakt, że kolejny producent samochodowy chce wprowadzić reprezentanta zielonego nurtu broniącego nasze cudowne środowisko. Targi motoryzacyjne w Paryżu były idealną okazją do zaprezentowania światu swoich innowacyjnych pomysłów w danej dziedzinie i Audi najwyraźniej skorzystało ze wspomnianej możliwości ujawniając świeży model A3 Sportback zasilany gazem ziemnym. Przyjrzyjmy mu się nieco bliżej …

Audi A3 Sportback TCNG

Audi A3 Sportback TCNG

Audi A3 Sportback TCNG

Audi A3 Sportback TCNG

TCNG – dokładnie takie oznaczenie zyskał pięciodrzwiowy hatchback niemieckiej firmy (swoją drogą tradycyjnego Sportbacka poznacie już niedługo na „autowizyjnych” łamach), która postanowiła udowodnić, że funkcjonalność i zaawansowana technologia świetnie potrafią współgrać z ekologicznym charakterem auta.

Opisywane A3 dostało mianowicie specjalne zbiorniki z kompozytów tworzyw sztucznych umieszczone pod podłogą bagażnika, które oprócz pojemności liczącej mniej więcej osiem kilogramów gazu legitymują się aż trójwarstwową obudową (wewnętrzna część to tworzywo poliamidowe nie przepuszczające gazu, środkową tworzy specjalne tworzywo wzmocnione włóknem węglowym (maksymalna wytrzymałość), natomiast zewnętrzna warstwa to tworzywo wzmocnione włóknem szklanym, które chroni bak auta przed jakimiś uszkodzeniami).

Audi A3 Sportback TCNG

Audi A3 Sportback TCNG

Audi A3 Sportback TCNG

Audi A3 Sportback TCNG

Rzecz jasna nie tylko innowacyjna konstrukcja wspomnianych zbiorników buduje „osobowość” ekologicznego A3, gdyż niemiecki koncern zadbał również o maksymalną wydajność całego układu dzięki czemu wspomniane elementy magazynujące gaz są o jakieś 27 kg lżejsze niż tradycyjne odpowiedniki i pozwalają na jego tankowanie z ciśnieniem dochodzącym nawet do 200 barów. Ponadto innowacyjne Audi otrzymało także elektroniczny regulator ciśnienia gazu obniżający o jakieś dwa stopnie wymieniony parametr dotyczący wtłaczanego do butli gazu (jeżeli ciśnienie w zbiorniku spadnie poniżej dziesięciu barów system automatycznie przełączy na zasilanie benzyną). Skoro już wspomniałem o tradycyjnej etylinie …

Audi A3 Sportback TCNG

Audi A3 Sportback TCNG

Audi A3 Sportback TCNG

Audi A3 Sportback TCNG

Tytułowy Sportback nie jest autem w stu procentach zasilanym samym gazem ziemnym – o dynamikę produktu niemieckiej myśli technicznej dba przede wszystkim 1.4-litrowa jednostka TFSI, która dzięki zmodyfikowanej głowicy, wtryskom, katalizatorowi oraz turbodoładowaniu posłużyła jako baza dla wersji TCNG. Generując 110 KM i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego pomysłowe Audi rozwinąć może nawet 190 km/h, zaś deklarowane spalanie wyniesie rzekomo 3,6 kg gazu na 100 km. Obiecujące są to wartości tym bardziej, że zasięg ma wówczas charakteryzować liczba 400, natomiast biorąc pod uwagę dodatkowo zasięg na samej benzynie kierowca będzie mógł przejechać zacne 780 km.

Czy pięciodrzwiowy Sportback TCNG ma jakikolwiek sens? Oceniając zaawansowaną technologię, przyjazny dla środowiska charakter opisywanego auta czy możliwość zatankowania również tzw. e-gazu Audi („surowiec”, nad którym obecnie prowadzone są badania w ramach projektu Audi e-gas project) umożliwiającego absolutny brak emisji szkodliwego dwutlenku węgla odpowiedź brzmi „TAK”, ale spójrzmy na to z drugiej strony. A3 TCNG zobaczymy na rynku prawdopodobnie w 2013 roku i koszt zarówno jego kupna jak i późniejszego serwisowania będzie pewnie szalenie wysoki, natomiast rewelacyjny zasięg 780 km odpowiada w rzeczywistości standardowej odmianie TDI prezentowanego Audi. Sami zatem postawcie sobie pytanie: „Czy bycie „eko” naprawdę jest warte takiego skomplikowania (nawet jeśli wlew paliwa i zawór gazu są zlokalizowane w tym samym miejscu)?”

Patryk Rudnicki

Leave A Comment