Audi A3 Sportback S-line – sensowny argument

17 października 2012
Bez kategorii, Audi Nowości Paryż 2012

Bohater dzisiejszego artykułu wcale nie jest tysiąckonnym potworem, bezkompromisowym sportowcem czy też ekologicznym środkiem lokomocji dla kochających świergotanie ptaków ludzi. To, w odróżnieniu od publikowanej alternatywy TCNG, samochód wzbudzający tyle emocji co półmisek rosołu, choć znakomitej funkcjonalności, wykonania oraz klimatu Premium nie sposób mu odmówić. Przed Wami Audi A3 Sportback z dynamicznym pakietem S-line …

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Zbudowany na innowacyjnej platformie MQB hatchback raczej nie udaje kim w rzeczywistości jest i dla jakiego grona odbiorców został finalnie stworzony. Mierząc 4310 mm długości, 1780 mm szerokości oraz 1425 mm wysokości (rozstaw osi to 2636 mm) tytułowy pojazd zdaje się „uderzać” w nieco bogatszych klientów odrzucających chwytliwe zaloty świeżego Volkswagena Golfa siódmej generacji, który mimo wszystko czterech pierścieni mieć nigdy nie będzie.

Co prawda lżejsze o 90 kg od poprzednika i z dumnie wyeksponowanym pakietem S-line A3 może zwracać uwagę postronnych osób, jednak biorąc pod uwagę stosunkowo powściągliwy design wspomniane zjawisko może być równie częste co „szóstka” w Lotto, a zwróćcie jeszcze uwagę na ostro ciosane linie, które sprawiają wrażenie jakby nowe Audi odrobinę przytyło. Z całym szacunkiem dla interesującego ospojlerowania, 13 dostępnych lakierów karoserii i niewątpliwie ogromnego zaawansowania technologicznego wypadałoby powiedzieć, że świeży Sportback wygląda momentami jak podniesione Q3 co nie jest bynajmniej zaletą …

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Pomijając jednak kwestię dyskusyjnej stylistyki włodarze niemieckiej firmy z Ingolstadt tradycyjnie zadbali o najwyższy możliwy poziom konfiguracji jaki odwiedzający salon Audi może sobie tylko wyobrazić. Rozpoczynając dealerskie negocjacje otrzymamy mianowicie aż siedem wariantów silnikowych (1.2 TFSI o mocy 105 KM i 175 Nm, 1.4 TFSI generujące 122 KM (200 Nm) lub 140 KM (250 Nm), 1.8 TFSI mające całkiem niezłe 180 KM i również 250 Nm, 1.6 TDI generujące 105 KM (rzekome spalanie ma wynieść tylko 3,8 l/100 km), a także kultowe 2.0 TDI w dwóch wariantach „mocowych”: 150 KM (320 Nm; zakładane spalanie to 4,6 l/100 km) i 184 KM (380 Nm) przyspieszające do 100 km/h w zacne 7,4 sekundy) oraz mnóstwo pojedynczych elementów umilających różnorodne wojaże danym samochodem.

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Pomijając rzecz jasna kwestie ściśle związane z układem napędowym (6-biegowa manualna skrzynia lub 7-stopniowy dwusprzęgłowy automat S-tronic oraz dostępny z silnikami 1.8 TFSI i 2.0 TDI napęd Quattro) pachnące jeszcze francuskimi targami A3 (na których odbyła się oficjalna prezentacja Sportbacka) może dysponować np. systemem MMI zastępującym w gruncie rzeczy większość przycisków na konsoli centralnej, LED-owymi światłami do jazdy dziennej i reflektorami w identycznej technologii, profesjonalnym audio firmy Bang & Olufsen czy też armią systemów bezpieczeństwa, które w dzisiejszym świecie należą do absolutnych podstaw znamienitego auta klasy Premium (m.in. funkcja ACC automatycznie zatrzymująca pojazd w czasie zagrożenia kolizją, system Audi Side Assist monitorujący martwe pola, Park Assist z 360-stopniową wizualizacją całego auta (chyba wiadomo do czego służy dana funkcja) czy Audi Pre Sense niwelujące podczas niskich prędkości ryzyko dwukrotnego uderzenia samochodu w jakąś przeszkodę).

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Czy nowe Audi A3 Sportback jest odkrywczym pojazdem, któremu winniśmy oddawać szczere pokłony? Skórzana tapicerka Nappa czy zaawansowana technologia robią ogromne wrażenie i niemiecki hatchback w dalszym ciągu będzie odgrywał szalenie istotną rolę na europejskim rynku motoryzacyjnym, ale szczerze powiedziawszy to nadal do bólu poprawny, innowacyjny oraz może trochę nudny reprezentant popularnego u nas segmentu, który na pierwszy rzut oka nie zapowiada jakiegoś ogromnego progresu względem swojego poprzednika. Z drugiej strony wizerunek „nobliwego i drogiego Golfa” stał się już wizytówką „ingolstadtckiego” A3, zatem niniejszy produkt Audi był, jest i zapewne będzie sensownym argumentem współczesnej motoryzacji.

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Audi A3 Sportback S-line

Patryk Rudnicki

Leave A Comment