Mercedes C350 4Matic Elegance – AUTO TEST

Witamina C

tekst i zdjęcia:

Artur Mierzejewski

„Ma zbawienny wpływ na samopoczucie. Działa rewelacyjnie gdy masz „doła”. Podnosi ciśnienie gdy za oknem szaro i nie chce się podnieść głowy z poduszki. Poprawia nastrój i poczucie własnej wartości. Dzięki niemu jesteś atrakcyjniejszy i pewny siebie. Każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.”

Tak mógłby brzmieć slogan reklamujący coś, co chcemy dziś Państwu zaprezentować. Na szczęście nie musimy jego dawkowania konsultować z lekarzem lub farmaceutą, ponieważ i tak żadne ograniczenia przez nich zalecane nie będą w stanie nikogo powstrzymać przed zażyciem. Nie jest to Aspirin-C Bayera, to witamina C350 Mercedesa…

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

To tylko C-klasa…

Tak mogą powiedzieć Ci, którym opatrzył się sprzedawany już od kilku lat sedan klasy średniej ze stajni Mercedesa. Pomimo gwiazdy na masce, klasa C nie cieszy się tak dużym uznaniem jak bardziej luksusowe E- i S-klasy, a również w konfrontacji z odwiecznymi rywalami z BMW i Audi wydaje się być o krok z tyłu. Stylistyka już nie zachwyca, rynek chyba oczekuje następcy, świeżego i nowoczesnego, który podejmie wyzwanie rzucone przez rywali. Czy słusznie skreślamy ten model?

Chudy ale Byk

Z pewnością Mercedes klasy C ma jeszcze wiele do zaoferowania potencjalnym nabywcom. Niedawna kuracja odmładzająca dodała mu nieco uroku, a w kwestii technologii, bezpieczeństwa czy osiągów z pewnością nie odbiega od najmocniejszych i najnowocześniejszych aut konkurencji. Zwłaszcza prezentowany dziś model C350, dysponujący ogromną, niemal nieokiełznaną mocą może stanowić na drodze koszmar dla młodych i kipiących testosteronem kierowców sportowych Hond, Golfów GTI a może nawet Subaru.

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Niepozorny wygląd, w którym jedynie dwie końcówki wydechu i 17-calowe felgi AMG mogą zdradzać nietuzinkowe możliwości Mercedesa, zazwyczaj usypia czujność ścigaczy w oczekiwaniu na zielone światło sygnalizatora. Niedocenienie C350-ki będzie zazwyczaj skutkowało pozostaniem daleko z tyłu, ponieważ 306 koni mechanicznych wręcz katapultuje go po starcie. 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 6-ciu sekundach, a prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Jedynie C63 AMG jest szybsze…

Pod maską 350-ki znajduje się 6-cylindrowy, widlasty silnik benzynowy o pojemności 3.5 litra i, o dziwo, wspomniane stado koni generuje bez wsparcia turbosprężarki. To pójście pod prąd modnego ostatnio trendu downsizingu, czyli stosowania małych silników turbodoładowanych, we wszystkich praktycznie segmentach, od małych miejskich wozidełek, aż po flagowe, luksusowe limuzyny. Cel, czyli osiągnięcie niskiego zużycia paliwa tutaj udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu technologii BlueEfficiency. W mieście, podczas zupełnie normalnej jazdy spalanie oscylowało w okolicach 12-13 litrów benzyny, na trasie spadało do około 9 litrów. Przy zastosowaniu ekodrivingu można z pewnością jeszcze coś „urwać”. Posiadacze Imprezy STI czy Mitsubishi EVO mogą o takich wynikach tylko pomarzyć…

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Jednostka Mercedesa imponuje kulturą pracy, chęcią i zaangażowaniem z jakim „wkręca się” na wysokie obroty i przyjemnym rykiem jaki wydobywa się z wydechu i straszy przechodniów. Silny jak byk, zwinny i szybki jak gepard, głównie za sprawą świetnego napędu na 4 koła (4Matic) i sprawnej, szybkiej automatycznej siedmiostopniowej skrzyni biegów. Może ona pracować w trybie Comfort (świetny do spokojnej, miejskiej jazdy) oraz Sport, w którym pokazuje na co stać to auto gdy lubimy wciskać gaz „do dechy”. Poza szybszą reakcją na gaz kierowca odczuje również nieco utwardzone zawieszenie i bardziej bezpośredni układ kierowniczy, przez co może mieć poczucie poruszania się prawdziwie sportowym samochodem.

Konserwatywna limuzyna

Jednocześnie właściciel C-klasy dysponuje samochodem, który z powodzeniem spełni zadanie reprezentacyjnej limuzyny. Zamiast szaleć po torze czy ścigać się z amatorami mocnych wrażeń od jednego skrzyżowania do drugiego, można w garniturze, w towarzystwie pięknej i eleganckiej kobiety podjechać pod gmach opery lub na uroczysty bankiet. Czerń karoserii w połączeniu z klasycznymi chromowanymi detalami tworzy atrakcyjną mieszankę, która nie musi wstydzić się nawet w zestawieniu z większymi i droższymi braćmi. Dla klientów ceniących produkty tej marki, taka klasyczna elegancja i brak stylistycznych fajerwerków jest największą zaletą wobec której modne kształty nowych sportowych limuzyn konkurencji nie mają szans.

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Również w kabinie Mercedesa nie znajdziemy ekstrawagancji. Przywita nas typowe dla marki wnętrze, ze skórzaną tapicerką, prostą, ale elegancką deską rozdzielczą z aluminiowymi wykończeniami i sportową, trójramienną kierownicą z charakterystycznym spłaszczeniem w dolnej części i pochodzącą jakby z innej epoki dźwignią kierunkowskazów i wycieraczek. Klasyczne zegary, w które sprytnie wkomponowano wyświetlacz komputera pokładowego są bardzo czytelne i stanowią interesujący element designerski. Kabina jest wykończona tak doskonale, że nie mamy prawa narzekać na cokolwiek. Miejsca jest dużo, nawet z tyłu pasażerowie nie powinni mieć problemów ze zmęczeniem długą jazdą. O ich samopoczucie dba świetne nagłośnienie Harman Kardon, trzystrefowa klimatyzacja i wygodne siedzenia. Kierowca ma do dyspozycji system nawigacji satelitarnej, a podczas pięknej pogody może otworzyć spory szyberdach.

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Mercedes C350 4Matic Elegance

Lista leków refundowanych…

…nie obejmuje witaminy C350. Szkoda, bo gdyby ten Mercedes był nieco tańszy, mógłby odnieść znacznie większy sukces sprzedażowy. Radość jaką daje podczas jazdy jest bezcenna, ale żeby móc jej zaznać trzeba pofatygować się do salonu Mercedesa i wysupłać trochę oszczędności. C350 4Matic Elegance kosztuje (zgodnie z cennikiem) 224 tysiące złotych, a to drogo jak na auto tego segmentu. Jak zatem zareagują Państwo na informację, że prezentowany egzemplarz z dodatkowym, dość bogatym wyposażeniem jest warty aż 320 tysięcy złotych? Lepiej to przemilczeć. Jest to oczywiście samochód tylko dla wybrańców, tych najbardziej zdecydowanych i przekonanych do wyboru tego właśnie modelu, bo nawet dysponując podobną sumą większość klientów wybierze klasę E, a przy odrobinie zachodu może nawet S, zdecydowanie bardziej komfortowe i reprezentacyjne. Nie będą miały jednak takiego „pazura” i nie pozwolą na zabawę, jaką zapewni witaminka C.

DANE TECHNICZNE MERCEDES C350 4MATIC

silnik / pojemność

benzyna / 3498 cm³

układ / liczba zaworów

V6 / 24

moc maksymalna

225 kW (306 KM) / 6500 obr/min

moment obrotowy

370 Nm / 3500-5250 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

4×4

skrzynia biegów

automat, 7 biegów

prędkość maksymalna

250 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

6,0 s

zużycie paliwa*

wg. producenta: 10,0 / 5,9 / 7,4

nasz test: 12,0 / 9,0 / 10,0

dług. / szer. / wys.

4591 / 1770 / 1447 mm

rozstaw osi

2760 mm

masa własna / dopuszczalna

1670 / 2185 kg

bagażnik w standardzie

475 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

pojemność zbiornika paliwa

59 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

wg. wskazań komputera

cena wersji podstawowej

128,600 zł (C180 CGI 156 KM)

cena wersji testowanej

320,000 zł (wersja Elegance z pakietem AMG + dodatki)

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

1 Comments

Leave A Comment