Światła do jazdy dziennej LED/DRL – przewodnik

31 maja 2012
Bez kategorii, Publikacje
LEDy - Światła dzienne

Światła do jazdy dziennej stają się coraz bardziej dostępne i popularne. Polskie prawo dopuszcza używanie ich wymiennie ze światłami mijania. Przepisy unijne nakazują instalować DRL-e we wszystkich nowych modelach samochodów. Można je także samodzielnie montować w starszych autach, aby podnieść poziom ich widoczności i atrakcyjności.

Nadejście lata oznacza lepsze warunki jazdy – suchą nawierzchnię, dłuższy dzień i dużo słońca. Jednak światło słoneczne nie zawsze jest sprzymierzeńcem kierowcy. Często bowiem oślepia, powoduje zmęczenie wzroku i problem z dostrzeżeniem innych pojazdów znajdujących się na drodze.

Z danych opublikowanych przez Komisję Europejską wynika, że używanie świateł do jazdy dziennej zwiększa widoczność samochodu na drodze i pozwala uniknąć do 2 tys. wypadków rocznie. W ubiegłym roku w życie wszedł przepis unijny (2008/89/WE), nakazujący montowanie świateł do jazdy dziennej DRL (ang. Daytime Running Light) w nowych modelach samochodów, produkowanych od 2011 roku.

LEDy w Audi A5

W Polsce całoroczny nakaz używania w trakcie jazdy świateł mijania lub świateł do jazdy dziennej obowiązuje od 2007 roku. Zgodnie z przepisami kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej zamiast świateł mijania w czasie od świtu do zmierzchu, w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Czym różnią się te dwa rodzaje oświetlenia samochodowego?

Lepsza widoczność

Światła do jazdy dziennej służą temu, żeby samochód był dobrze widoczny w dzień. W odróżnieniu od świateł mijania są one wyposażone w mocne diody LED, dzięki czemu samochód jest lepiej zauważalny przez innych użytkowników ruchu. Na dodatek światła te są tak skonstruowane, że nie oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. Zapalają się automatycznie po uruchomieniu silnika, lecz można na nich jeździć tylko w ciągu dnia. Gdy robi się ciemno należy włączyć światła mijania, co skutkuje automatycznym wyłączeniem DRL.

Mniejsze zużycie paliwa

Kolejną zaletą świateł do jazdy dziennej jest ich energooszczędność. Zużywają zaledwie 10 proc. energii wymaganej przez standardowe światła mijania. Ma to duży wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa, ponieważ jeden moduł pobiera 6,8W energii, czyli cały zestaw niecałe 14W.

LEDy - Światła dzienne

Dla porównania jedna żarówka halogenowa w światłach mijania pobiera ok. 60W, czyli ponad osiem razy więcej. Na dodatek światła do jazdy dziennej są niezwykle żywotne, bo działają przez 10 tys. godzin, co odpowiada 500 tys. km przejechanym z prędkością 50 km/h.

Nowoczesny design

Technologia LED wykorzystana w DRL określana jest jako jedna z najbardziej innowacyjnych i efektywnych kosztowo. Dawniej ze względu na wysokie koszty produkcji, pierwsze komercyjne zastosowania diod LED ograniczały się jedynie do najdroższych modeli aut. Obecnie szybki rozwój technologii spowodował spadek cen, większą dostępność i możliwość samodzielnego montażu świateł do jazdy dziennej. Dlatego również właściciele modeli aut produkowanych przed 2011 r. coraz częściej decydują się na montaż DRL, dzięki czemu ich samochody nabierają zupełnie nowego, bardziej nowoczesnego wyglądu.

Samodzielny montaż w godzinę

Niektórzy producenci oferują zestawy, które można samodzielnie zamontować. – Montaż świateł do jazdy dziennej jest bardzo prosty i każdy spokojnie sobie z nim poradzi – mówi Tarek Hamed, specjalista ds. oświetlenia Philips Automotive. – Dzięki specjalnemu systemowi „clip-on” instalacja modułu LED DayLight Philips zajmuje tylko około godziny – dodaje.

Zestaw zawiera dwa moduły LED oraz wszystkie elementy niezbędne do montażu: dwa wciskane wsporniki (dzięki którym nie trzeba zdejmować zderzaka), długie przewody (6 metrów), proste w obsłudze złącze elektroniczne typu Plug & Play, śruby, zaczepy i instrukcję montażu w języku polskim. Jednak, aby mieć pewność, że światła zostały prawidłowo podłączone, warto udać się do warsztatu.

Jak zamontować DRL?

Oprawy LED DayLight Philips pasują do większości samochodów, gdyż mają prosty, klasyczny kształt i mały rozmiar. Montuje się je na kratce w przednim zderzaku, nie dalej niż 40 cm od bocznego obrysu pojazdu. Odległość między lampami musi wynosić co najmniej 60 cm, a wysokość od powierzchni drogi od 25 do 150 cm. Nie ma obawy, że nisko zainstalowane lampy będą narażone na uszkodzenia zewnętrzne, ponieważ zastosowane w nich diody LED wykonane są z bardzo wytrzymałego poliwęglanu, co zapewnia im odporność na uderzenia kamieni, a także zabezpiecza je przed wpływem niekorzystnych warunków pogodowych. Produkt posiada homologację ECE R87, gwarantującą najwyższe europejskie standardy wykończenia i bezpieczeństwa. Cena zestawu LED DayLight Philips wynosi od 269 zł.

Leave A Comment