Fiat Viaggio – przebrany Amerykanin

Gorąca premiera ostatnich tygodni, a może sensacyjny debiut i zabranie charakterystycznej osobowości? Niezależnie co powiemy widząc fotkę atrakcyjnego (chyba tutaj zdanie brzmi jednoznacznie) Fiata Viaggio, nasz umysł zaczyna kłębić pewną myśl o jasnej idei: „Dlaczego Włosi nie stworzyli auta od podstaw, tylko zerżnęli ¾ świetnych pomysłów i zbudowali „Amerykanina” w europejskim kubraku!?” Pieniądze, lenistwo czy może ucieczka do łatwych rozwiązań?


Fiat Viaggio

Fiat Viaggio

Fiat Viaggio

Fiat Viaggio

Odłóżmy na chwilę zbuntowane myślenie i podsumujmy czym faktycznie jest tytułowy bohater. Aparycja zwykłego sedana o zaokrąglonych kształtach przemawia do emocjonalnej części naszego umysłu. Projekt całej karoserii to robota Centro Stille Fiat Group wywodzącego się z Turynu, ale niech dumnie brzmiące frazesy zostaną odsunięte na bok – w końcu mówimy o dojrzałym projekcie rynkowej infrastruktury. „Lustrując” niniejszego bohatera absolutnie z każdej strony trudno wyjaśnić powszechne ochy i achy dotyczące jego linii. Czyżby inspiracją konstruktorów był szeroko pojęty sport (reflektory i wyraźnie zaokrąglony front), a może celowa nuda ukazująca tradycyjnego sedana ze wszystkimi jego plusami oraz minusami? Jedna kwestia należy do pewniaków – to amerykański Dart z czarującą sukienką włoskiej śpiewaczki operowej.

Zbudowany na platformie CUSW (Compact US Wide) sedan mierzy dokładnie 1850 mm szerokości i 4679 mm długości, a jego rozstaw osi to 2708 mm. Pięciomiejscowa kabina Viaggio stanowi rzekomo udany fragment całego auta oddający bogate wyposażenie i niezmącony komfort podróży. Cóż – zważywszy na fakt, że marka oszczędnie dozuje jego fotografie, powinniśmy się zgodzić – identycznie jak z resztą górnolotnie oznajmianych plusów. Tytułowy sedan, wedle nie do końca zatwierdzonych jeszcze informacji, będzie oferowany razem z „etylinowymi” silnikami, a mianowicie 1.4 T-jet z powerem rzędu 120 lub 150 KM. Wytwarzany przez zakład Gac-Fiat World Class Manufacturing (chińskie miasto Changsha) sedan będzie również dysponował 5-stopniową przekładnią manualną i totalną świeżynką –automatem DDCT konstrukcji Fiat Powertrain chwalącym się dwoma sprzęgłami. Nieźle, całkiem nieźle …

Czy Viaggio zasługuje na miano samodzielnej i pełnoprawnej konstrukcji? Frazesy typu dynamiczne lub zaawansowane przede wszystkim technologicznie auto możemy śmiało schować do kieszeni. Opisywany wóz jest inaczej zapakowaną kopią Dodge’a Dart, fakt – całkiem ładną, ale jednocześnie nie urzekającą wyjątkową ilością emocji. O popularności swego rodzaju klona z europejską metką zdecyduje naturalnie wymagające społeczeństwo – szkoda, że póki co tylko w Chinach …

Patryk Rudnicki

Leave A Comment