Toyota RAV4 2.0 Multidrive S Premium – AUTO TEST

Lifting już nie wystarczy…

tekst: Artur Mierzejewski

zdjęcia: Rafał Rogowski

Zimowy krajobraz, głęboki śnieg, śliskie drogi – to wymarzone warunki do testu auta, które dziś Państwu przedstawimy. Toyota RAV4 to samochód, który niemal dwie dekady temu spowodował powstanie niszy na rynku motoryzacyjnym i zapoczątkował erę SUVów, popularnych pojazdów rekreacyjnych o podwyższonym zawieszeniu i napędzie 4×4. Obecna generacja RAV-ki znana jest na rynku od 2006 roku i próbuje walczyć jak równy z równym ze swoją klasową konkurencją. Walka nie jest łatwa, bo niemal wszyscy producenci mają podobne auta w ofercie próbując walczyć o klientów i odebrać ich Toyocie. Czy wiekowe już auto ma szansę z dynamicznie atakującą flotą nowych SUV-ów?

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Stylistyka

W tej kategorii widać już zdecydowanie, że nie jest to nowe auto. Sześć lat od momentu wprowadzenia Toyoty do sprzedaży minęło bardzo szybko, a konkurenci nie próżnowali. Facelifting, który RAV4 otrzymała w ubiegłym roku nie jest w stanie ukryć zmarszczek, ale pozwolił na uatrakcyjnienie sylwetki, która już nieco się opatrzyła. Dzięki temu model ten wciąż nieźle się sprzedaje a koncern księguje zyski.

Prezentowany egzemplarz wyjechał z fabryki w kolorze białym, moim ulubionym. Zimowa aura spowodowała, że prezentował się podczas jazd bardzo ciekawie znikając niekiedy w śnieżnych fontannach wyrzucanych spod kół. Sesja fotograficzna była w tym przypadku ogromną przyjemnością.

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Karoseria RAV-ki to solidna konstrukcja charakteryzująca się wyraźnymi, ostrymi liniami, które w ostatnim wydaniu wykazują pewne podobieństwo do większego offroadera Toyoty – Land Cruisera. Niewątpliwie sylwetka nie jest tak atrakcyjna jak najnowszych produktów konkurencji, nie tak ekstrawagancka jak Range Rover Evoque czy Kia Sportage, ale konserwatywny, typowy dla uterenowionych Toyot wygląd zjednuje jej od lat wielu zwolenników. Oni nie potrzebują stylistycznych fajerwerków, chromów i LED-ów, ale zwracają uwagę na opinie wskazujące na bezawaryjność i wysoką funkcjonalność Toyoty.

Wnętrze

Walory użytkowe prezentowanego SUV-a widać po zajęciu miejsca w kabinie. Stereotyp, że RAV4 jest ciasnym autem okazuje się nie do końca prawdziwy. Oczywiście, są na rynku konkurencyjne pojazdy dysponujące przestronniejszym wnętrzem, ale pasażerowie w Toyocie także nie powinni narzekać. Pięć osób jest w stanie przejechać nawet dłuższą trasę, cztery będą się czuły bardzo komfortowo. Zarówno przednie fotele jak i kanapa są wygodne. Skórzana tapicerka, elektryczna regulacja fotela kierowcy, podłokietniki, przesuwany tylny rząd siedzeń z pochylanym oparciem sprawiają, że możliwe jest optymalne dostosowanie wnętrza do zapotrzebowania podróżujących. Bagażnik można w ten sposób powiększyć ze standardowych 410 litrów do 586 co jest już wynikiem imponującym. Wszelkie małe przedmioty z powodzeniem schowamy w dostępnych schowkach a kubeczki w uchwytach, co czyni Toyotę przyjacielem rodzin z dziećmi.

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Ich podróż uprzyjemni elektroniczna dwustrefowa klimatyzacja i dobre nagłośnienie zintegrowane z wysokiej klasy systemem audio wyposażonym w twardy dysk, 7-calowy ekran dotykowy i nawigację. Bogate wyposażenie obejmuje także system bezkluczykowego otwierania auta oraz jego uruchamiania. Kierowca powinien być zatem także bardzo zadowolony. Pomijając wygodne siedzisko, ma do dyspozycji także rewelacyjnie wyprofilowaną kierownicę ze sterowaniem najważniejszymi funkcjami odtwarzacza i tempo matem, czytelne zegary a także wszystkie przełączniki w zasięgu ręki. Ergonomia jest mocną stroną SUV-a Toyoty, nawet zaawansowany zestaw multimedialny po zapoznaniu okazuje się łatwy w obsłudze. Warto też podkreślić, że jakość użytych do wykończenia materiałów jest bardzo wysoka, choć plastiki są raczej twarde.

Gdybyśmy chcieli trochę ponarzekać, to oczywiście znajdą się niedociągnięcia i braki, które można wytknąć. Przede wszystkim przydałyby się czujniki parkowania, gdyż widoczność do tyłu nie jest mocną stroną RAV4. Typowe dla terenówek koło zapasowe umieszczone na klapie bagażnika częściowo zasłania widok przez tylną szybę. Zastrzeżenia można mieć także do wspomnianej właśnie klapy, która nie dość, że nie unosi się do góry, to jeszcze otwiera się od strony osi jezdni a nie chodnika – to świetne dla Anglików czy Japończyków, ale Europejczykom utrudnia życie. Może kolejna generacja będzie pozbawiona tych mankamentów…

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Układ napędowy

Pod maską RAV-ki znajduje się dwulitrowy, benzynowy silnik o mocy 158 koni mechanicznych sprzężony z bezstopniową skrzynią biegów Multidrive. Układ ten moim zdaniem sprawdza się raczej przeciętnie, przede wszystkim za sprawą wysokiego zużycia paliwa. W mieście nie udało mi się uzyskać spalania niższego niż 14-15 litrów benzyny, w trasie spadało ono do około 9-10 litrów. Być może ten typ skrzyni wymaga innej techniki jazdy, jednak z pewnością wiązałoby się to z niewykorzystywaniem potencjału jakim dysponuje silnik. Normalne przyspieszanie z mocniejszym wciśnięciem gazu wiąże się zawsze z nagłym wzrostem obrotów, nieprzyjemnym hałasem i dopiero w dalszej kolejności ze zmianą prędkości. Mnie to nie przekonuje, a skrzynia bezstopniowa w każdym testowanym aucie wydaje mi się nieporozumieniem i kojarzy z brzęczącymi na ulicach Włoch czy Grecji wszechobecnymi skuterami. Całe szczęście po przełączeniu w tryb Sport skrzynia pracuje nieco żwawiej, a lepsza dynamika trochę lepiej uzasadnia zwiększony hałas w kabinie.

Z pewnością jednak ten SUV spełnia swoje podstawowe zadania i z powodzeniem może zjeżdżać z utwardzonych dróg na bezdroża. Nie ma oczywiście szans w trudnym terenie, który jest raczej domeną Land Cruisera, Wranglera czy Defendera, ale na weekendowe wypady nad jezioro nadaje się wyśmienicie. Napęd standardowo przenoszony jest na przednią oś, ale elektronika w odpowiednim momencie może rozdzielić moc w proporcjach nawet 55% przód – 45% tył. Kierowca może taki rozkład mocy zablokować na stałe uzyskując permanentne 4×4. Asfaltowe wstążki autostrad także są dla Toyoty naturalnym środowiskiem. Do prowadzenia pojazdu nie można mieć zastrzeżeń, zawieszenie świetnie wybiera nierówności, hamulce są skuteczne, właściwie wszystko na bardzo wysokim poziomie. Tylko ten hałas…

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Toyota RAV4 Multidrive S Premium

Podsumowanie

Toyota RAV4 jest bez wątpienia bardzo dobrym, sprawdzonym i udanym samochodem, który zadowoli większość potencjalnych nabywców. Nieco już konserwatywny wygląd wcale nie musi być wadą, zastosowana technologia wciąż doskonale się sprawdza w codziennym użytkowaniu wiec zakup Toyoty może się okazać rozsądnym rozwiązaniem. Jako model schodzący już powoli z taśm produkcyjnych, ewidentnie wymagający następcy powinien zachęcać atrakcyjną ceną. Czy jest tak w tym przypadku? Szczerze – nie do końca.

Za prezentowaną wersję trzeba zapłacić ponad 110 tysięcy złotych, zaś nasz testowy egzemplarz, wyposażony dodatkowo w relingi, perłowy lakier i nawigację wymaga wydania 121 tysięcy złotych. Za tę cenę można znaleźć na rynku bardziej nowoczesne, ładniejsze SUVy, zwłaszcza produkty koncernów koreańskich. Decyzja o zakupie na pewno będzie kwestią indywidualnych preferencji klienta, przywiązania do jednej marki lub niechęci do innej. Właśnie dla konserwatywnych fanów japońskiej motoryzacji oraz osób poszukujących niezawodnych rozwiązań, RAV4 będzie optymalnym wyborem.

DANE TECHNICZNE TOYOTA RAV4 2.0 MULTIDRIVE S
silnik / pojemność

benzyna / 1987 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

116 kW (158 KM) / 6200 obr/min

moment obrotowy

198 Nm / 4000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

4×4

skrzynia biegów

automat, bezstopniowy

prędkość maksymalna

185 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

11,0 s

zużycie paliwa*

14,0 / 9,0 / 11,0

dług. / szer. / wys.

4445 / 1815 / 1720 mm

rozstaw osi

2560 mm

masa własna / dopuszczalna

1505 / 2110 kg

bagażnik w standardzie

410-586 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1469 l

pojemność zbiornika paliwa

60 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata lub 100 tys. km

przeglądy

co 15 tys. km lub co rok

cena wersji podstawowej

83,900 zł (2.0 Valvematic)

cena wersji testowanej

121,000 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment