Mercedes B 200 CDI BlueEFFICIENCY – AUTO TEST

B-klasa nareszcie ma klasę…

tekst: Artur Mierzejewski

zdjęcia: Michał Mierzejewski

Już parę lat minęło od czasu, kiedy pisaliśmy dla Państwa o Mercedesie klasy B, który widniał w folderach sprzedażowych koncernu ze Stuttgartu od 2005 roku. To, że był w ofercie nie przełożyło się jednak na rewelacyjne wyniki, gdyż modelowi temu czegoś do sukcesu brakowało, i tak naprawdę trudno powiedzieć czego. Być może zadecydował brak tradycji Mercedesa w tym segmencie aut, a może powodem były nie do końca klasowe materiały wykończeniowe, przynajmniej w uboższych wersjach… Pewnie posiadacze tego auta nie pozwolą powiedzieć o nim złego słowa, ale porównując pierwszą generację tego minivana z następcą, który zadebiutował w roku 2011 toporność tego pierwszego widać aż nazbyt wyraźnie… Ciekawe czy taksówkarze, którzy ratowali sprzedaż starszego modelu przesiądą się na jego następcę? Dziś możecie Państwo razem ze mną przyjrzeć się nowemu Mercedesowi B-Klasse z wysokoprężnym silnikiem CDI.

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Stylistyka

„Młody” zdecydowanie wyładniał. Podobieństwa do poprzednika nie da się ukryć, ponieważ B-klasa wciąż jest minivanem, ciągle też dysponuje podobnymi wymiarami, ale na szczęście z deski kreślarskiej projektantów i ekranów ich komputerów udało się zmaterializować sylwetkę znacznie bardziej atrakcyjną, pozbawioną dziwnych kantów i nietypowych załamań karoserii. Dzięki obniżeniu nadwozia o 5 centymetrów oraz wydłużeniu o 9, samochód stał się bardziej proporcjonalny, a przetłoczenia blach charakterystyczne dla agresywnego stylu nowych modeli spod znaku trójramiennej gwiazdy uczyniły go zadziorniejszym i bardziej „męskim”. Testowy egzemplarz wyposażono w bardzo ładne 18-calowe felgi i ramionami w kształcie litery V, a także w doskonale pasujący lakier w kolorze głębokiej czerni. Ciemne szyby świetnie komponują się z czarnym nadwoziem i pozwalają na stworzenie obrazu B-klasy jako swego rodzaju „bandziora”, cichociemnego auta, którym luksusowo podróżuje ktoś, kogo lepiej nie spotkać na swej drodze.

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Nasza wrodzona odwaga i ciekawość zmusza nas jednak do zbliżenia i przyjrzenia się szczegółom… Najciekawszy jest chyba przód, w którym zwracają uwagę „skośnookie” reflektory z LEDowym paskiem świateł dziennych oraz duży grill z imponującą gwiazdą na środku. Nie ma szans na pomyłkę, to 100-procentowy Mercedes i to nie byle jaki. Kształt tej części nadwozia zdecydowanie kojarzy mi się z droższymi modelami, np. CLS-em co chyba dobrze świadczy o projektantach. Z tyłu także przyjemne dla oka zmiany – światły nieco opadają w dół w kierunku klapy, której kształt stał się łagodniejszy, mniej pękaty, bardziej obły i delikatny. Dach, który obniża się ku tyłowi jest kolejnym elementem, dzięki któremu Mercedes wygląda bardziej dynamicznie. Całość sprawia bardzo korzystne wrażenie. Zdaje się, że w przypadku B-klasy księgowi mieli nieco mniej do powiedzenia, więc wynik rywalizacji Designerzy-Finansiści brzmi 1:0. I bardzo dobrze…

Wnętrze

Wnętrze Mercedesa sprawia bardzo dobre wrażenie. Użyte materiały – skóra i kokpit – są bardzo dobrej jakości i wyglądają „drogo” czyli tak jak przyzwyczaiły nas droższe modele klasy Premium. Jasna, skórzana tapicerka foteli, ciepła kolorystyka deski rozdzielczej, gdzie udanie połączono drewno z ciemnym i jasnym tworzywem zachęcają do spędzania w kabinie więcej czasu. Kierowcy trudno oderwać się od świetnej, trójramiennej kierownicy i od fotela, bardzo wygodnego, z wszechstronną regulacją. Stylistyka kokpitu urzeka klasycznymi kształtami i atrakcyjnymi detalami (np. okrągłymi, chromowanymi wlotami powietrza kojarzącymi się z MB z połowy XX w.), do jego ergonomii także nie można się „przyczepić”. Całość wygląda „o niebo” lepiej niż w poprzedniku, co zdecydowanie podkreślają moi znajomi, którzy na co dzień jeżdżą Mercedesami. Twierdzą też, że kabina stała się przestronniejsza i bardziej przytulna. Zgadzam się z nimi, ale jest to chyba widoczne we wszystkich modelach tej marki, ciągły postęp i podnoszenie jakości wymusza coraz ostrzejsza konkurencja. W klasie aut luksusowych, gdzie cena auta odgrywa coraz mniejszą rolę, a kryzysu sprzedaży nie widać, producenci starają się dopieszczać swoich klientów coraz mocniej.

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

W prezentowanym aucie, perfekcyjnie wykończonym, znalazł się system multimedialny z dużym wyświetlaczem LCD w górnej części konsoli środkowej. Obsługuje on nawigację, kamerę cofania oraz wszystkie funkcje audio i telefonu. Sterowanie systemem odbywa się przy pomocy pokrętła na tunelu środkowym, którego użytkowanie po krótkim przyuczeniu staje się proste i intuicyjne. Tuż obok prawa ręka kierowcy odnajdzie lewarek sześciobiegowej skrzyni biegów, do którego nie trzeba sięgać zbyt często. Jego obsługa sprawia przyjemność z racji doskonałej precyzji działania przekładni. Moją uwagę zwrócił także niski poziom hałasu podczas jazdy, co jest zasługą nie tylko świetnego wyciszenia przestrzeni pasażerskiej ale także bardziej opływowego kształtu nadwozia.

Pasażerowie nie będą narzekać również na ilość miejsca. Zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie komfortowo będzie podróżowała cała rodzina, a bagażnik o regularnych kształtach i pojemności prawie 490 litrów pomieści wszystkie ich bagaże. Złożenie kanapy pozwoli na przewiezienie większych gabarytów – nawet 1545 litrów. Duża ładowność (555 kg) pozwala bez obaw pakować, pakować, pakować…

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Silnik, układ napędowy

Co napędza to niemalże 1.5-tonowe auto? Pod maskę B 200 CDI trafił silnik wysokoprężny o pojemności 1.8 litra generujący moc 136 koni mechanicznych i moment obrotowy 300 Nm. Osiągi nie powalają na kolana, ale przyspieszenie do 100 km/h w czasie 9.5 sekundy jest dla auta typowo rodzinnego wynikiem satysfakcjonującym. Bardziej istotna jest jego wysoka kultura pracy i niewygórowane spalanie. W trasie B 200 zadowoli się około 5 litrami ON, zaś w mieście zużycie wzrośnie do około 7 litrów. Są to wartości wyższe od deklarowanych przez producenta, ale nie sposób jeździć tak, jak nakazują normy prowadzenia testów stosowanych przez fabryki. Generalnie, jest to i tak bardzo ekonomiczne i ekologiczne auto. Dzięki technologii Blue Efficiency pali niewiele i emituje tylko 121 gram CO2 na km. Z pewnością na ekonomiczność ma wpływ świetna 6-stopniowa skrzynia biegów pozwalająca na autostradową jazdę na niskich obrotach na najwyższym biegu.

B-klasa prowadzi się bardzo dobrze, układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie, pomimo dość komfortowych ustawień świetnie radzi sobie na nierównościach i nie pozwala autu na nieoczekiwane zmiany toru jazdy.

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Mercedes B 200 CDI Blue Efficiency

Ocena napędu testowanego auta jest jednoznacznie pozytywna, spełnia on swoje zadanie bardzo dobrze, a dla osób wymagających lepszych osiągów dostępny jest benzynowy silnik 1.6 o mocy 156 KM.

Podsumowanie

Nowego Mercedesa klasy B można kupić w Polsce już za 101 tysięcy złotych za benzynową wersję B 180. B 200 CDI kosztuje przynajmniej 112 tysięcy i jest najdroższy w cenniku tego modelu. Prezentowany, bogato wyposażony egzemplarz warty jest około 160 tysięcy, co pokazuje, że dodatki mogą sporo kosztować i podnieść cenę zdecydowanie.

Czy jednak wydanie 100 tysięcy zł (za mniejszą lub większą „górką” – w zależności od preferencji klienta) na zakup nowego Mercedesa jest zbytnią ekstrawagancją? Nie, jest rozsądnym wyborem auta nowoczesnego, prestiżowego, bezpiecznego i trzymającego wartość, co jest atutem przy ewentualnej odsprzedaży. Jazdy testowe utwierdziły mnie w przekonaniu, że producent ze Stuttgartu wie doskonale czego oczekują jego klienci i spełnia te oczekiwania w 100%.

DANE TECHNICZNE MERCEDES B 200 CDI BLUEEFFICIENCY
silnik / pojemność

turbodiesel / 1796 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

100 kW (136 KM) / 3600-4400 obr/min

moment obrotowy

300 Nm / 1600-3000 obr/min

zawieszenie przód

sprężyny śrubowe, dwururowe amortyzatory gazowe

zawieszenie tył

sprężyny śrubowe, jednorurowe amortyzatory gazowe

napęd

przód

skrzynia biegów

manual, 6 biegów

prędkość maksymalna

210 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

9,5 s

zużycie paliwa*

7,0 / 5,0 / 6,5

dług. / szer. / wys.

4359 / 1786 / 1557 mm

rozstaw osi

2699 mm

masa własna / dopuszczalna

1475 / 2030 kg

bagażnik w standardzie

486 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1545 l

pojemność zbiornika paliwa

50 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

wg. wskazań komputera

cena wersji podstawowej

101,000 zł (B 180 BlueEFFICIENCY)

cena wersji testowanej

~160,000 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment