Chevrolet Spark 1.2 LT – AUTO TEST

Energiczny mieszczuch

tekst i zdjęcia:

Artur Mierzejewski

Chłodne styczniowe popołudnie, warszawski Mokotów – właśnie w takich okolicznościach spotkałem się z nowym autem w parku prasowym firmy Chevrolet Polska, czyli modelem Spark w najbogatszej wersji LT i z mocniejszym, 1.2-litrowym silnikiem benzynowym. Przyznam szczerze, że nie spodziewałem się po tym teście wielkich emocji bo cóż ciekawego może zaoferować auto segmentu A komuś, kto ma okazję „objeżdżać” znacznie większe, wygodniejsze i nieporównywalnie droższe samochody. Patrząc z perspektywy czasu, najbardziej obiektywnie jak potrafię, muszę stwierdzić, że można zrobić auto małe i niedrogie a jednocześnie praktyczne i sympatyczne. To właśnie udało się Chevroletowi.

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Skąd te kształty?

Chevrolet Spark jest bezpośrednim następcą dobrze nam znanego i popularnego w naszym kraju Matiza. Zmiany wizerunkowe, które nastąpiły kilka lat temu i zakończyły się zniknięciem z rynku firmy Daewoo zaowocowały pojawieniem się bliźniaczych modeli pod szyldem Chevroleta. Daewoo Lacetti stał się Chevroletem Lacetti, a Matiz zmienił się właśnie w Sparka. Zmianie tej na początku towarzyszył jedynie lekki lifting, w wyniku którego zmieniły się przednie i tylne światła, kilka innych detali, ale sylwetka Matiza wciąż była nie do pomylenia z czymkolwiek innym.

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Zaprezentowany w 2009 roku nowy Spark zmienił się zdecydowanie i na szczęście zmiany poszły we właściwym kierunku. Powstało małe, ale zadziorne auto prezentujące typową dla marki stylistykę. Charakterystyczne są przede wszystkim duży, dzielony grill, ogromne światła i cała masa przetłoczeń karoserii, które sprawiają, że Spark wygląda potężniej, masywniej i bardziej drapieżnie. Pomimo długości zaledwie 364 cm auto wydaje się być większe. Aby uatrakcyjnić jego wygląd producent zaproponował gamę 10 ciekawych kolorów. My otrzymaliśmy do testu auto w kolorze czarnym z kontrastującymi felgami aluminiowymi i relingami dachowymi. Uwagę zwracają designerskie tylne światła, zwężające się ku tyłowi boczne szyby i ukryte w słupku C klamki tylnych drzwi. Trzeba przyznać, że w porównaniu nie tylko do Matiza, ale też do współczesnych małych aut miejskich produkt Chevroleta prezentuje się rewelacyjnie.

W kabinie także modnie

Pierwszym elementem, który przykuwa wzrok kierowcy jest nietypowy ale interesujący zestaw wskaźników. Umieszczony na obudowie kolumny kierownicy prędkościomierz w okrągłej tubie, któremu towarzyszy doklejony z boku wyświetlacz z obrotomierzem i komputerem pokładowym. Regulowana kierownica zawsze przesuwa się wraz ze wskaźnikami przez co są doskonale widoczne w każdym położeniu. Klimat we wnętrzu testowanego auta tworzą elementy wykończeniowe w czerwonym kolorze i tapicerka foteli, szara z czerwonym wzorem. Trójramienna kierownica obszyta skórą jest gruba i wygodna w trzymaniu. Konsola środkowa na której umieszczono radioodtwarzacz i panel automatycznej klimatyzacji wykonana jest z tworzywa imitującego carbon i prezentuje się atrakcyjnie.

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

W aucie, które w polskich realiach może być jedynym, rodzinnym środkiem transportu ważna jest przestronność auta. W Sparku jest go stosunkowo dużo, nawet pomimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych. Z tyłu mogą podróżować dość wygodnie dwie osoby, dla trzech miejsca będzie bardzo mało. Bagażnik nie jest imponujący, ma jedynie 170 litrów, ale już w założeniach nie jest to samochód na wakacyjne wyjazdy. Zakupy do kufra się zmieszczą…

Spark już w standardzie, w każdej odmianie oferuje w wyposażeniu m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS, system Isofix, układ wspomagania nagłego hamowania, wspomaganie kierownicy i zderzaki w kolorze nadwozia. W najbogatszej wersji wyposażenia LT klient znajdzie np. elektrycznie sterowane wszystkie szyby, radioodtwarzacz z mp3 i sześcioma głośnikami, komputer pokładowy, skórzaną kierownicę, automatyczną klimatyzację, sportowe zderzaki ze światłami przeciwmgielnymi. Dopłaty wymagać będzie jedynie układ stabilizacji toru jazdy ESC (1000 zł), czujniki parkowania (800 zł) i lakier metalizowany (1400 zł). Warto też dopłacić za mocniejszy z dwóch dostępnych silników…

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Napęd na poziomie

Pod maską naszego testowanego egzemplarza umieszczono silnik benzynowy o pojemności 1.2 litra generujący moc 81 KM. Jednostka ta czyni z małego Chevroleta bardzo zwinne i dynamiczne, idealne do poruszania się w mieście. Przyspieszenie, choć jest w tym przypadku kwestią drugoplanową, kształtuje się na poziomie 12 sekund do „setki” co jest przyzwoitym rezultatem, zwłaszcza w porównaniu do słabszej, 1-litrowej jednostki, która potrzebuje 15,5 sekundy. O dziwo, mocniejszy silnik nie jest bardziej paliwożerny i zadowala się niespełna 6 litrami benzyny na 100 km, warto zatem zastanowić się nad zakupem Sparka właśnie z tym silnikiem, choć kosztuje o 1600 zł więcej. Z obiema jednostkami współpracuje 5-biegowa skrzynia manualna, która działa precyzyjnie i nie nastręcza problemów.

Przyzwyczajony do małych miejskich wozidełek byłem bardzo pozytywnie zaskoczony prowadzeniem Sparka. Twarde zawieszenie nie lubi co prawda większych przeszkód na drodze, ale mniejsze nierówności „wybiera” bez problemów a auto jedzie zadanym torem jazdy. Kierowca doskonale „czuje” drogę dzięki bezpośredniemu i czułemu układowi kierowniczemu. Całość pozostawia u kierowcy bardzo korzystne wrażenie, producent zastosował zaawansowane technicznie i udane rozwiązania, które zapewniają ekonomiczną eksploatację bez uszczerbku dla komfortu i radości z jazdy.

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Chevrolet Spark 1.2 LT

Podsumowanie

Potencjalny nabywca za kwotę 39,390 złotych otrzymuje Sparka w wersji LT z kompletnym wyposażeniem. Auto cechuje się atrakcyjnym wyglądem, dość ekonomicznym i dynamicznym silnikiem i świetnie sprawdza się w zatłoczonym mieście. Osoby szukającego jeszcze tańszego samochodu mogą zainteresować się tańszym wariantem z 1.0-litrowym silnikiem i uboższym wyposażeniem za około 26 tysięcy. Ostatnie obserwacje wskazują jednak, że zainteresowanie najtańszymi i słabo wyposażonymi autami spada, każdy chciałby mieć już klimatyzację i odrobinę komfortu. Uczciwe zestawienie cennika Sparka zwiastuje wysoki poziom sprzedaży tego modelu na polskim rynku. Z resztą inne modele także zdają się być mocnymi graczami w swoich segmentach (czego dowodem jest nasz niedawny test Cruze 2.0d). Oby tak dalej…

DANE TECHNICZNE CHEVROLET SPARK 1.2
silnik / pojemność

benzyna / 1206 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

56 kW (81 KM) / 6400 obr/min

moment obrotowy

111 Nm / 4800 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

przód

skrzynia biegów

manual, 5 biegów

prędkość maksymalna

164 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

12,1 s

zużycie paliwa*

6,7 / 5,1 / 5,9

dług. / szer. / wys.

3640 / 1597 / 1522 mm

rozstaw osi

2375 mm

masa własna / dopuszczalna

939 / 1469 kg

bagażnik w standardzie

170 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

568 l

pojemność zbiornika paliwa

35 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata lub 100 tys. km

przeglądy

co 15 tys. km lub co rok

cena wersji podstawowej

26,990 zł (1.0 68 KM)

cena wersji testowanej

39,390 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment