VW Multivan BlueMotion – najoszczędniejszy w historii

14 września 2011

Podczas 64. IAA we Frankfurcie marka Volkswagen Samochody Użytkowe przedstawia innowacyjną technologię: BlueMotion Technology nawet w dużych samochodach, jak Multivan, pozwala na uzyskanie znacznych oszczędności. Multivan BlueMotion zużywa prawie o litr paliwa mniej i jest najoszczędniejszym Multivanem w historii.

VW Multivan BlueMotion - najoszczędniejszy w historii VW Multivan BlueMotion - najoszczędniejszy w historii VW Multivan BlueMotion - najoszczędniejszy w historii VW Multivan BlueMotion - najoszczędniejszy w historii

W porównaniu ze swoim seryjnym bratem z podobnym silnikiem (75 kW TDI) Multivan BlueMotion spala o 0,9 litra oleju napędowego mniej, czyli tylko 6,4 l/100 km (emisje CO2: 169 g/km zamiast 193 g/km). Taką oszczędność udało się uzyskać dzięki mocnemu czterocylindrowemu silnikowi z Common Rail, systemowi Start-Stop, rekuperacji, oponom zoptymalizowanym pod kątem oporów toczenia oraz specjalnym modyfikacjom aerodynamicznym. Silnik 2.0 TDI w siedmioosobowym Multivanie BlueMotion osiąga moc 84 kW/114 KM i od prędkości obrotowej 1500 obr./min rozwija maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Ta oszczędna, a jednocześnie mocna i komfortowa jednostka napędowa pozwala na uzyskanie dobrych osiągów jezdnych przy minimalnych wartościach spalania.

VW Multivan BlueMotion - najoszczędniejszy w historii VW Multivan BlueMotion - najoszczędniejszy w historii VW Multivan BlueMotion - najoszczędniejszy w historii VW Multivan BlueMotion - najoszczędniejszy w historii

System Start – Stop. Sposób działania systemu Start-Stop jest nieskomplikowany: kierowca Multivana BlueMotion zbliża się do czerwonego światła, hamuje, włącza luz i zdejmuje nogę ze sprzęgła. Silnik natychmiast się wyłącza. Na wskaźniku wielofunkcyjnym ukazuje się informacja „Start Stop”. Gdy tylko światło się zmieni i kierowca wciśnie sprzęgło, silnik automatycznie uruchomi się, informacja „Start Stop” zgaśnie, kierowca włącza bieg i rusza. Nie jest konieczna żadna dodatkowa operacja. System Start-Stop w znacznym stopniu przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Rekuperacja. Rekuperacja pozwala kierowcy możliwie najlepiej wykorzystywać energię. Podczas hamowania i jazdy bez gazu wzrasta napięcie prądnicy, które jest wykorzystywane do intensywnego ładowania akumulatora samochodowego. Dzięki takiemu sterowaniu prądnicą, i w ten sposób zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi, napięcie prądnicy – na przykład przy przyspieszaniu lub stałym utrzymywaniu żądanej prędkości – może być obniżone. Powoduje to odciążenie silnika i redukuje spalanie. Rekuperacja wymaga specjalnego oprogramowania systemu zarządzania energią i zmodyfikowanego oprogramowania modułu sterowania silnika. Wyposażenie Multivana BlueMotion. Model ten wyróżnia się specjalnym kolorem lakieru – niebieski Glacier, którym pokryte są także lusterka zewnętrzne i klamki. Ten mistrz oszczędności, rozpoznawalny także po napisach BlueMotion na przedniej i tylnej klapie oraz po oświetleniu w progach, seryjnie wyposażony jest w 16-calowe, specjalne obręcze kół. Opcjonalne reflektory przeciwmgielne otoczone są chromowanymi pierścieniami i czarną ramką i nadają Multivanowi BlueMotion wyjątkowy wygląd. We wnętrzu VW Multivan BlueMotion ma specjalną tapicerkę siedzeń z tkaniny Scout. Do wyposażenia seryjnego należy również wskaźnik ciśnienia w oponach, klimatyzacja (Climatic), komputer pokładowy Plus oraz tempomat i wykładzina dywanowa w kabinie kierowcy i kabinie pasażerskiej. Deska rozdzielcza otrzymała nowe elementy ze stali nierdzewnej oraz chromu, na przykład przy przełącznikach świateł i dźwigni zmiany biegów. Multivan BlueMotion jest wyjątkowym modelem wśród serii „T” produkowanej przez markę Volkswagen Samochody Użytkowe. BlueMotion Technology – dostępna z silnikiem TDI 84 kW i TDI 62 kW w innych modelach tej serii – powoduje obniżenie zużycia paliwa o 0,5 l/100 km i emisji szkodliwych substancji o 13 gramów na kilometr. BlueMotion Technology będzie w tej serii modeli wprowadzana sukcesywnie także dla innych wariantów silników i przekładni. Na początku 2012 roku BlueMotion Technology będzie dostępna po raz pierwszy z przekładnią DSG i silnikiem 2.0 TDI o mocy 103 kW (140 KM) dla wszystkich modeli serii „T”. źródło: VW

Leave A Comment