Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style – AUTO TEST

Mały może więcej…

niż myślisz

tekst: Artur Mierzejewski

zdjęcia: Rafał Rogowski

Nie dalej niż pół roku temu pisałem o odświeżonym Hyundaiu i30 BlueDrive, który nie tylko przeszedł face lifting, ale także otrzymał technologię, która pozwoliła na zmniejszenie emisji spalin do atmosfery i uczyniła go bardziej ekologicznym. Dziś mamy przyjemność przedstawić jego młodszego, ale równie atrakcyjnego brata – model ix20, który jest niemalże doskonałym autem miejskim. Doskonały? Czy to możliwe? Nawet jeśli nie, to Koreańczykom udało się stworzyć auto, które zbliża się do ideału.

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Stylistyka

Czy my już tego auta gdzieś nie widzieliśmy? Oczywiście, to przecież już niemal tradycja, że Hyundai i Kia tworzą bliźniacze samochody różniące się jedynie szczegółami pozwalającymi na rozróżnienie marki. Tak jak Cee’d jest krewnym i30-ki, tak ix20 jest bliźniakiem Kii Vengi. Styliści z dalekiego wschodu zaprojektowali auto, które przebojem wdarło się do segmentu zarezerwowanego dotychczas raczej dla europejskich Opla Merivy czy Fiata Idea.

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Mikrovany zdążyły zdobyć wiernych fanów, gdyż przy małych wymiarach zewnętrznych potrafiły zapewnić zaskakująco dużo miejsca w kabinie, co uczyniło je doskonałymi pojazdami do codziennego poruszania się po zatłoczonych aglomeracjach. ix20 przewyższa wymienionych wcześniej konkurentów, gdyż jest zbudowany na płycie podłogowej modelu i30, a więc auta kompaktowego, podczas gdy Meriva oparta jest na Corsie, a Idea na Punto. Wydaje się, ze różnicę widać już na pierwszy rzut oka. Choć zdjęcia tego nie oddają w pełni, bezpośredni kontakt z Hyudaiem od razu pozwala poczuć, ze autko wcale nie jest takie małe. Mylące są tu po prostu jego proporcje. Zwarta, jednobryłowa sylwetka z krótkimi zwisami z przodu i z tyłu wygląda bardzo zgrabnie, i moim skromnym zdaniem prezentuje się najlepiej w tym segmencie. Nawet w porównaniu z Vengą Hyundai wydaje się jakby bardziej elegancki i bardziej dopracowany w szczegółach.

Z przodu rzuca się w oczy charakterystyczny już w Hyundaiu trapezoidalny, sześciokątny grill dominujący na środku agresywnie profilowanego zderzaka. Czarny, żebrowany element doskonale kontrastuje ze śnieżnobiałym lakierem, który już jakiś czas temu stał się moim ulubionym ubarwieniem samochodów osobowych. Hyundai kojarzy mi się z białym klinem, który podkreśla nie tylko kształt dachu, ale przede wszystkim wznosząca się ku tyłowi linia szyb, które w dodatku przyciemniono, przez co wyraźnie odcinają się od karoserii. Dynamika wprost kipi z tego niewielkiego auta, aż trudno uwierzyć ile ciekawych cięć i przetłoczeń zmieściło się na długości zaledwie 410 cm. Odpowiednio dobrano również wielkość kół – 16-calowe felgi z oponami 205/55 to świetny kompromis pomiędzy wyglądem i komfortem podczas jazdy po polskich, dziurawych drogach. Teraz przyjrzyjmy się temu co powinno cieszyć kierowcę a nie innych użytkowników dróg.

Wnętrze

Kabina Hyundaia jest zaskakująco przestronna i funkcjonalna. Miejsca jest więcej niż w większości aut kompaktowych, nawet na tylnej kanapie nie zabraknie miejsca wysokim pasażerom. Na fotelach siedzi się dość wysoko a kierowca ma wszystko w zasięgu ręki, obsługa wszystkich urządzeń jest intuicyjna.

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Elementy wnętrza są dobrze spasowane, ale można mieć zastrzeżenia do jakości użytych materiałów, plastiki są twarde i nieprzyjemne w dotyku. Tapicerka siedzeń jest w kolorze czekoladowym co nieco rozjaśnia kabinę, wykonana jest z połączenia tkaniny ze skórą. Miejsce pracy kierowcy jest dość komfortowe, ponieważ fotele są obszerne i wygodne a kokpit cieszy oczy. Jest dość futurystyczny, ale spójny z tym co montowane jest w innych modelach Hyundaia. Na panelu znajdziemy panel automatycznej klimatyzacji, dobrej jakości radioodtwarzacz, które uczynią podróż łatwiejszą i przyjemniejszą. Podobne zadanie spełnią schowki na drobiazgi oraz zaskakująco duży bagażnik. 440 litrów pojemności to ewenement w tej klasie, a po złożeniu siedzeń przestrzeń bagażowa powiększy się do niemal 1500 litrów.

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Dla kierowcy ważne jest, że ze swojego miejsca ma bardzo dobrą widoczność w każdym kierunku. Dzięki temu oraz świetnej zwrotności auta nie ma on problemów z manewrowaniem i właściwą oceną sytuacji na drodze. Jazda jest przyjemnością, także dzięki niezłej jednostce napędowej.

Silnik, układ napędowy

Pod maską testowanego egzemplarza znajduje się silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra i mocy 125 koni mechanicznych. Zapewnia on przyzwoite osiągi, do 100 km/h ix20 rozpędza się w 10,9 sekundy a prędkość maksymalna wynosi 184 km/h. Jak na auto miejskie to chyba satysfakcjonujące wyniki. Podczas testu Hyundai spalał średnio ponad 7,5 litra benzyny na 100 km, w mieście apetyt wzrastał do ponad 9 litrów.

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Biorąc pod uwagę, że pakiet BlueDrive miał to spalanie obniżyć dzięki systemowi Start/Stop i oponom o niższych oporach toczenia oraz fakt, że skrzynia biegów oferuje 6 przełożeń wydaje się, że rozsądniejszym wyborem będzie jednak silnik wysokoprężny. Benzynowy jednak także nie odstaje od konkurencji. Trudno znaleźć auto z silnikiem o podobnej pojemności, które w warszawskich korkach zadowoli się 6-7 czy nawet 8 litrami. W trasie natomiast szósty bieg zdecydowanie się przydaje i pozwala uzyskać spalanie na poziomie 5,5-6 litrów. Przewagą „benzyny” jest to, że jest mniej dokuczliwy w kwestii hałasu, co w tym przypadku bardzo nam się podobało, w kabinie było naprawdę cicho.

Hyundai prowadzi się bardzo pewnie, zawieszenie świetnie „wybiera” wszystkie dziury i jest przyjemnie sztywne.

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Hyundai ix20 1.6 Blue Drive Style

Podsumowanie

Generalnie Hyundai ix20 to udane auto, które powinno sprawdzić się na co dzień i podczas urlopowych wyjazdów. Stanowi ciekawą alternatywę dla kompaktów i przewyższa je w niektórych „konkurencjach”. Testowany egzemplarz można kupić za kwotę 64.900 złotych, ale najtańszy ix20, z benzynowym silnikiem 1.4 można nabyć już za 45.900 złotych. Nas ten samochód bardzo pozytywnie zaskoczył, dlatego zachęcam Państwa do samodzielnego przetestowania jego możliwości i ewentualnego zakupu.

DANE TECHNICZNE HYUNDAI IX20 1.6 BLUE DRIVE
silnik / pojemność

benzyna / 1591 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

92 kW (125 KM) / 6300 obr/min

moment obrotowy

156 Nm / 4200 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

przedni

skrzynia biegów

manualna, 6 biegów

prędkość maksymalna

184 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

10,9 s

zużycie paliwa*

9,0 / 6,0 / 7,5

dług. / szer. / wys.

4100 / 1765 / 1600 mm

rozstaw osi

2615 mm

masa własna / dopuszczalna

1180 / 1710 kg

bagażnik w standardzie

440 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1486 l

pojemność zbiornika paliwa

48 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

5 lat

przeglądy

co 30 tys. km lub co 2 lata

cena wersji podstawowej

45,900 zł (1.4 CVVT 90 KM, wersja Classic)

cena wersji testowanej

66,900 zł (wersja Style + zestaw Blue Drive)

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment