Skoda Fabia RS – AUTO TEST

Zielona papryczka,

ostra zawodniczka

tekst i zdjęcia:

Artur Mierzejewski

Tym razem do redakcji trafiło auto, jakie tygrysy lubią najbardziej, czyli należące do bliżej niezdefiniowanej kategorii „fajne”. Fajność może przejawiać się niebanalnej stylistyce, niestandardowym wyposażeniu czy też w legendarnej, niesamowicie drogiej marce. Czemu zatem do mojej ulubionej kategorii zaliczyłem samochód, który na naszych drogach jest spotykany bardzo często, nie jest drogi, luksusowy ani prestiżowy? Prezentowana dziś Skoda Fabia nie jest bowiem zwykłą Skodą, nie jest samochodem przedstawicieli handlowych, ale szosowym wcieleniem auta rodem z wyścigów. Zapewniamy Państwa, że wersja RS „fajnie” przyspiesza, „fajnie” pokonuje zakręty i gwarantuje niesamowite wrażenia podczas oglądania opadających szczęk kierowców zostawianych daleko z tyłu w sprincie spod świateł.

Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS

Stylistyka

Nadwozie RS to po prostu zwykła Fabia, małe 5-drzwiowe auto, za którym pewnie nikt by się specjalnie nie oglądał. Od bardziej cywilnych sióstr RS-ka odróżnia się jednak detalami, których z pewnością nie przegapi wprawne oko znawców motoryzacji.

Przede wszystkim zauważą oni 17-calowe, zupełnie nietypowe dla tego modelu felgi aluminiowe GIGARO. W przypadku testowanego egzemplarza są one „obute” w niskoprofilowe opony w rozmiarze 205/40/17. Sportowe, sztywne zawieszenie jest nieco niższe od standardowego, zatem autko znalazło się nieco bliżej ziemi. Z przodu znalazł się bardziej agresywny zderzak z dużym wlotem powietrza i ledowymi światłami dziennymi oraz znaczek na grillu wskazujący z jaką wersją mamy do czynienia. Przesuwając wzrok ku tyłowi dostrzeżemy dach lakierowany w innym kolorze niż karoseria. Nasza Fabia miała piękny zielony lakier, a dach i słupki były czarne. Jest to zabieg znany m.in. z Mini. Z tyłu nie widać wielu elementów zarezerwowanych tylko dla RS. Poza dolną częścią zderzaka stanowiącą namiastkę dyfuzora i emblematem RS na klapie bagażnika, jest to właściwie zwykła mała Skoda.

Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS

Ma w sobie jednak to coś, co powoduje, że ja osobiście nie mogłem oderwać od niej wzroku, może to świadomość, że wiem o niej więcej niż większość nieświadomych jej możliwości przechodniów. To też powodowało, że nie mogłem się doczekać każdej kolejnej przejażdżki i momentu kiedy zajmę miejsce za kierownicą.

Wnętrze

Kabina nie jest w RS-ce żadnym majstersztykiem. Tu także jest jak w każdej Fabii, kolorystyka i użyte materiały nie różnią się wcale. Jedynie bardzo bogate wyposażenie jest sygnałem, że to wyjątkowa wersja. Skórzana kierownica, rozbudowany system audio z nawigacją, dotykowym ekranem i odtwarzaczem DVD, automatyczna klimatyzacja to w tej klasie pojazdów gadżety, które nie często się spotyka, a na pewno nie w takim połączeniu. Właściwie niczego u nie brakuje, także jeśli chodzi o komfort. Sportowe fotele są bardzo wygodne i doskonale spełniają swoje zadanie trzymając kierowcę i pasażera podczas dynamicznej jazdy.

Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS

Warto w tym miejscu napisać o wrażeniach z jazdy. Kierowca może odnieść wrażenie, że są to dwa różne samochody, w zależności od tego jak mocno wciska pedał przyspieszenia. Podczas spokojnej jazdy we wnętrzu jest cicho, silnik pracuje na niskich obrotach i spala niewielkie ilości paliwa. Dba o to świetna skrzynia DSG o siedmiu przełożeniach wybierając najwyższy możliwy najszybciej jak się da. Konieczność nagłego przyspieszenia to okazja do poznania drugiej natury tego auta. Skrzynia momentalnie redukuje bieg a silnik wkręca się chętnie na obroty demonstrując swoje sportowe brzmienie. Kierowcy, którzy chcą mieć większą kontrolę nad osiągami mogą zmieniać biegi samodzielnie łopatkami przy kierownicy, ale osobiście nie mogłem się do tego przekonać, po prostu DSG jest tak szybka i elastyczna, że nie warto z nią rywalizować.

Uzupełnieniem opisu tego co czuje się w kabinie niech będzie wzmianka o komforcie… Właściwie podczas jazdy po polskich drogach komfort nie istnieje. Niestety za sprawą twardego zawieszenia czuć każdą dziurę w jezdni, a duże felgi i niski profil opon te odczucia bardzo wzmacniają. Trudno jednak namawiać producenta do zmniejszenia rozmiaru felg czy zmiany zawieszenia, w końcu to sprawa polskich drogowców, ministra infrastruktury, a może i prymasa, bowiem po gładkim asfalcie jazda Fabią RS to niesamowita przyjemność.

Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS

Silnik, układ napędowy

Przyjemność ta ma swoje źródło z przodu, pod maską, gdzie znajduje się serce Fabii. Skorzystano w tym przypadku z silnika TSI o pojemności jedynie 1.4 litra ale o imponującej mocy 180 koni mechanicznych. Czterocylindrowa jednostka jest wyposażona w turbosprężarkę, dzięki której udało się stworzyć nowoczesny, bardzo dynamiczny, a zarazem ekonomiczny silnik doskonale nadający się do takich zastosowań. Jeśli mielibyśmy porównać koncepcję aktualnej wersji RS z poprzednią, zasilaną 130-konnym silnikiem TDI to różnica jest ogromna, oczywiście na plus. Auto jest lekkie, zwinne, a cały tabun koni zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w czasie 7,3 sekundy i prędkość maksymalną 225 km/h. Oczywiście w uzyskaniu takiej dynamiki duży udział ma wspomniana wcześniej skrzynia biegów, która nie traci czasu pozwalając na nieprzerwane przyspieszanie po wciśnięciu gazu.

Pochwalić należy także apetyt na paliwo RS-ki, który średnio nie przekroczył podczas naszego testu 8 litrów, a wiadomo, że trudno tym autem jeździć powoli i oszczędnie. Na odcinkach, na których staraliśmy się jechać maksymalnie 100 km/h komputer pokazywał zużycie niespełna 6 litrów benzyny. Jak widać da się tym jechać niemalże jak turbodieslem.

W tym miejscu jeszcze pochwalę Skodę za świetne trzymanie się drogi i pewne prowadzenie. Choć auto jest zrywne i nieco szalone, to trudno wyprowadzić je z równowagi, m.in. za sprawą elektronicznych systemów wspomagających kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach. Świetne są także hamulce, subiektywnie odczuwa się, że auto staje niemal w miejscu. Napęd to z pewnością najmocniejsza strona Fabii RS, co powinno być oczywiste w aucie o sportowych aspiracjach. Dzięki temu powstał wilk w zielonej owczej skórze…

Podsumowanie

Trudno wypowiedzieć się obiektywnie o aucie, które tak mocno działa na wyobraźnię. Świadomość dysponowania ogromną mocą, która pozwala wystartować spod świateł jak torpeda i zaskoczyć niczego niespodziewających się kierowców innych ścigaczy daje poczucie pewności i czegoś w rodzaju wyższości nad innymi. Jest to doskonałe narzędzie do poprawiania sobie humoru w gorszych momentach, a dla młodych gniewnych być może także do zaimponowania komuś. Co ważne, narzędzie to nie jest bardzo drogie w utrzymaniu, chyba, że ktoś będzie w ekspresowym tempie zużywał opony w nieco nietypowym rozmiarze lub niszczył felgi i wahacze na zbyt wysokich krawężnikach czy głębokich dziurach.

Młodzi ludzie, do których kierowana jest ta oferta coraz częściej dysponują kwotą jaką trzeba wydać aby stać się właścicielem RS-ki (ok. 74 tysięcy złotych za podstawową wersję), ale decyzja o ich wydaniu nie jest łatwa. Wielu z potencjalnych nabywców wybierze auta bardziej prestiżowych niemieckich marek, z BMW serii 3 lub Audi A3 na czele, ale będą z pewnością znacznie starsze, bardziej paliwożerne i zdecydowanej większości wolniejsze od naszej zielonej Skodzinki. Tym bardziej trudno będzie im przeżyć porażkę w konfrontacji na skrzyżowaniu. Czerwone, żółte, zielone… i zielony potworek pokazał reszcie gdzie ich miejsce…

DANE TECHNICZNE SKODA FABIA RS
silnik / pojemność

benzyna / 1390 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

132 kW (180 KM) / 6200 obr/min

moment obrotowy

250 Nm / 2000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

przedni

skrzynia biegów

automat, 7 biegów

prędkość maksymalna

226 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

7,3 s

zużycie paliwa*

10,0 / 5,9 / 8,0

dług. / szer. / wys.

3992 / 1642 / 1498 mm

rozstaw osi

2462 mm

masa własna / dopuszczalna

1318 / 1718 kg

bagażnik w standardzie

300 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1163 l

pojemność zbiornika paliwa

45 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 15 tys. km

cena wersji podstawowej

32,450 zł (1.2 60 KM w wersji Junior)

73,800 zł (podstawowa RS)

cena wersji testowanej

82,000 zł (wersja RS + dodatki)

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment