Jak uniknąć przegrzania silnika ?

Dowiedz się, jak uniknąć klopotów z przegrzewajacym się silnikiem.

Oleje oprócz podstawowych właściwości smarujących spełniają szereg dodatkowych funkcji. Jedną z nich jest funkcja chłodząca. Dlatego dobór właściwego oleju w okresie letnim ma kluczowe znaczenie dla kondycji silnika i komfortowej podróży bez przykrych niespodzianek. To szczególnie istotne podczas wakacyjnych podróży w upalne dni.

Silniki spalinowe produkują w procesie spalania nad tłokiem energię, która częściowo przekształca się w ciepło. Temperatura spalania mieszanki i temperatura nad tłokiem często osiągają ponad 1000 stopni Celsjusza. Znaczna część tego ciepła, ponad 60% jest zaabsorbowana przez układ chłodzący, ale jak pochłonąć pozostałą dawkę temperatury i ulżyć silnikowi?

To zadanie oleju silnikowego, który pochłania resztę energii cieplnej, szczególnie w dolnej części jednostki napędowej czyli tam, gdzie pracuje układ korbowo-tłokowy – mówi Grzegorz Chejdys, Technical&Training Manager z firmy Castrol: – Stąd często na denko tłoka natryskiwany jest olej, by chłodzić takie elementy jak sworzeń tłokowy oraz spodnią cześć tłoka razem z główką korbowodu – wyjaśnia. Ta wyjątkowa właściwość przypisywana olejowi pochodzi od jego szczególnego składu chemicznego – formulacji. Zdecydowanie lepiej w tym zakresie zachowują się oleje syntetyczne lub nawet estrowe w stosunku do produktów mineralnych czy półsyntetycznych.

Istnieje wiele metod testowych na podstawie których określa się właściwości olejów w wysokich temperaturach. W Centrum Technologicznym Castrol w Pangbourne wykonano szereg testów zawartych w programie EDGE EXPERIENCE. Jednym z nich jest sprawdzian w wysokich temperaturach. Zwykle obejmuje on próbę trwającą 96 godzin prowadzoną w dwóch zakresach obciążeń i obrotów przy temperaturze płynu chłodzącego wahającej się pomiędzy 60-110 stopniami Celsjusza oraz temperaturze oleju pomiędzy 80-150 st.C.

Ten wymagający test pozwala oszacować skłonność oleju do tworzenia osadów tłokowych, blokowanie pierścieni tłokowych oraz wzrostu lepkości. W wysokich temperaturach szczególnie w głowicy potrafią odkładać się nagary wysokotemperaturowe, które maja jasnożółtawe zabarwienie. Takie złogi odkładają się również na pierścieniach tłokowych i mogą je blokować tworząc w ten sposób prostą drogę do szybkiego degradowania oleju oraz zacierania silników.

W tescie Castrol EDGE EXPERIENCE zmieniono nieco sposób przeprowadzenia próby w porównaniu do normalnie stosowanych procedur – zaznacza Grzegorz Chejdys: Olej z grupy EDGE SPORT w benzynowym silniku TU5JP-L4 Peugeota o pojemności 1587 cm3 został zewnętrznie podgrzany w misie olejowej do około 340 st.C a następnie schłodzony do normalnej temperatury pracy i poddany całej procedurze testowej. 340 st.C to ekstremalna wartość, która symuluje przejście oleju przez kanały turbiny. Trzeba dodać, że taką temperaturę olej pracujący w silniku uzyskuje zwykle tylko chwilowo, po czym wraca do standardowej temperatury pracy tj. 80-150 st.C. Takie utrzymywanie oleju silnikowego w 340 st.C przez ponad godzinę, dostarcza ogromnego stresu wysokotemperaturowego, przez co olej zwykle traci swoje właściwości w każdym z kluczowych dla silnika parametrach pracy.

Efektem tego testu było potwierdzenie wyjątkowych własnosci olejów z rodziny EDGE SPORT, które w parametrach odpowiedzialnych za zużycie ponad dwukrotnie przewyższyły oleje bezpośredniej konkurencji. Test Castrol wykazał, że wszystkie oleje z rodziny EDGE prezentują najwyższą jakość i są przygotowane do tego, by jak najskuteczniej walczyć z wysokimi temperaturami wewnątrz silnika.

Leave A Comment