Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR – AUTO TEST

Dostawczak dla dzieci

tekst: Artur Mierzejewski

zdjęcia: Rafał Rogowski

Szukając auta rodzinnego bierzemy pod uwagę przede wszystkim samochody kombi, minivany lub SUVy. Oczekujemy od nich dużej przestrzeni w kabinie, obszernego bagażnika, dobrego wyposażenia, wygody i oszczędnego silnika. Najlepiej, żeby nie kosztowały zbyt wiele. Rzadko jednak wymienione wcześniej auta są tak uniwersalne jak byśmy tego chcieli. Czy można znaleźć wszystkie te cechy w jednym samochodzie? Okazuje się, że większość z nas nie wzięłaby pod uwagę bardzo popularnego samochodu, obecnego na rynku od wielu lat i odnoszącego sukcesy, który doskonale by się w tej sytuacji sprawdził. Dlaczego? Bo kojarzy nam się wyłącznie z wielozadaniowym małym autem dostawczym… To błąd. Poczytajcie Państwo o Citroenie Berlingo w wersji XTR z silnikiem 1.6 HDi.

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

STYLISTYKA

Wygląd zewnętrzny Berlingo jest typowy dla samochodów dostawczych. Konkurenci w segmencie wyglądają podobnie. Wysokie nadwozie z dużą, pudełkowatą kabiną i niemal pionową klapą nie jest może oszałamiająco ładne i stylowe, ale z pewnością obiecuje wysokie walory użytkowe. Na szczęście prezentowany model nie jest zwykłym „blaszakiem”, kabina jest przeszklona a tylne szyby zostały przyciemnione dla komfortu podróżujących.

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Podobne zadanie spełnia szyba w klapie, którą można niezależnie otwierać aby uzyskać dostęp do bagażnika. Ułatwieniem dostępu do wnętrza są również odsuwane drzwi tylne, dzięki czemu wsiadanie do auta nawet na zatłoczonym parkingu będzie prostsze, zwłaszcza, że Berlingo zajmuje sporo miejsca. Citroen jest bardzo szeroki, co podporządkowane jest jego zwiększonym możliwościom przewozowym.

Na szczęście wygląd auta przez to nie ucierpiał, a wręcz zyskał. Wersja XTR wyposażona jest dodatkowo w elementy optycznie obniżające nadwozie i ciekawy przedni pas. Dwukolorowy, czarno-srebrny zderzak i chromowane listwy łączące reflektory dodają przodowi Citroena atrakcyjności i odróżniają go od tańszych wersji. Trudno rozpisywać się na temat wyglądu samochodów tego typu, ale chyba warto jednoznacznie podsumować – Citroen prezentuje się moim zdaniem najkorzystniej w grupie osobowych dostawczaków.

WNĘTRZE

W kabinie Berlingo można poczuć się jak w zwykłym samochodzie osobowym. Wygodne fotele pokryte dwukolorową tapicerką, mnóstwo schowków i ogrom przestrzeni to wprost raj dla rodziny z dziećmi. Duże możliwości aranżacji miejsca oferują tylne siedzenia, w których można regulować kąt oparcia a cała kanapa przesuwa się. Po złożeniu środkowego oparcia otrzymujemy praktyczny stolik. Co oczywiste – całą kanapę można złożyć, wtedy przestrzeń bagażowa jest typowa dla zwykłej ciężarówki i powinna zmieścić europaletę towaru.

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Drobniejsze bagaże można upchnąć także na półeczkach pod sufitem i zamocować do specjalnych belek stanowiących wewnętrzny bagażnik do przewozu długich przedmiotów, np. nart. Pomimo roboczego rodowodu i dużej praktyczności wnętrza jest ono zaskakująco przytulne. Użyte materiały są nie tylko całkiem dobrej jakości, ale także ich kolorystyka jest atrakcyjna. Poza tym warto zauważyć, ze praktycznie nie widać tu odkrytej blachy, wszędzie są przyjemne dla oka (i w dotyku) materiały, dzięki którym kabina Berlingo nie odstaje od typowych osobówek.

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Miejsce kierowcy zapewnia mu naprawdę przyzwoity komfort i ergonomię. Co prawda siedzi się dość wysoko, a potężna deska rozdzielcza zdaje się zasłaniać widok za szybą ale to tylko złudzenie. W rzeczywistości kierowca ma doskonałą widoczność w każdą stronę, także dzięki dużym lusterkom zewnętrznym. Kokpit jest dość futurystyczny z wyróżniającym się wypukłym panelem środkowym i umieszczoną wysoko dźwignią zmiany biegów. Lewarek umieszczono nietypowo dla zwykłych aut osobowych, ale każdy kto jeździł samochodami dostawczymi nie będzie zaskoczony. Sięganie do niego nikomu nie sprawi problemu, jest dokładnie tam gdzie szuka go nasza ręka, sama zmiana biegów także jest przyjemnością dzięki krótkim i precyzyjnym ruchom drążka.

Trójramienna kierownica dość dobrze leży w dłoniach, manewrowanie jest łatwe dzięki dobremu wspomaganiu tak, że nawet duże wymiary auta nie stanowią problemu. Podobnie bezproblemowa jest obsługa wszystkich urządzeń pokładowych, m.in. radia i automatycznej klimatyzacji. Podsumowując – kabina wręcz idealna dla osób szukających praktycznego i przestronnego samochodu rodzinnego.

SILNIK, UKŁAD NAPĘDOWY

Pod maską auta drzemie wysokoprężny silnik HDi o pojemności 1.6 litra czyli dobrze znany z wielu modeli koncernu PSA diesel o mocy 110 koni mechanicznych, z filtrem cząstek stałych. Zapewnia Berlingo zadowalające osiągi, po około 12,5 sekundy osiąga 100 km/h, a prędkość maksymalna wynosi ponad 170 km/h. Z wielu względów nie warto jednak sprawdzać jego możliwości. Po pierwsze, silnik powyżej 120 km/h jest bardzo głośny, jazda staje się uciążliwa. Po drugie, pomimo niskiego spalania przy prędkościach do 90-100 km/h (około 5-5,5 litra) przy 120 Citroen potrzebuje już około 7,5 litra ON. Przy szybszej jeździe będzie jeszcze drożej… Po trzecie, mimo że zawieszenie jest bardzo dobrze zestrojone (zaadoptowano je z C4 Picasso) to jednak na zakrętach nadwozie dość mocno się wychyla „strasząc” kierowcę.

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Choć zazwyczaj panuje on nad sytuacją, to jednak nie jest to przyjemne zachowanie. Na szczęście hamulce są bardzo skuteczne i w każdej chwili służą pomocą. Generalnie należy napęd Berlingo pochwalić, chociaż przydałby się szósty bieg, który nie tylko ograniczyłby zużycie paliwa przy wyższych prędkościach, ale także zmniejszył hałas w kabinie.

PODSUMOWANIE

Prezentowany model (XTR z dodatkowym wyposażeniem) kosztuje ponad 90 000 zł. To nie mało, ale porównywalne auta innych segmentów, zabierające na pokład 5 osób z ogromnym bagażem są zazwyczaj droższe. Podstawową wersję Berlingo można jednak nabyć jeszcze taniej – za 56 700 zł. Trzeba się liczyć wtedy z nieco słabszym wyposażeniem, brakiem części „umila czy” podróży, ale wciąż otrzymamy praktyczne i wdzięczne autko.

Nieprzypadkowo na polskich drogach jeździ ich tak dużo. Ludzie, którym Berlingo pomaga w pracy, którzy liczą koszty i analizują wszelkie „za i przeciw” wybierają zazwyczaj rozsądne rozwiązania.

Gdyby każdy kupujący, miał świadomość jak praktyczny jest Citroen Berlingo, gdyby nie patrzył tylko na wygląd i nie ulegał stereotypom mówiącym, że to auto dla dostawców, na ulicach zaroiłoby się od podobnych pojazdów. Sam jestem przekonany, że gdyby nie opinia żony, jeździłbym Berlingo. Zamontowałbym foteliki dla dzieci, spakował wszystkie ich zabawki oraz „niezbędne” pakunki żony do bagażnika i wyruszył na wakacje z rodzinką naszą Cytryną.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

turbodiesel / 1560 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

81 kW (110 KM) 4000 obr/min

moment obrotowy

240 Nm 2000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny McPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

przód

skrzynia biegów

manualna, 5-biegowa

prędkość maksymalna

172 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

12,5 s

zużycie paliwa*

7,0 / 5,5 / 6,5

dług. / szer. / wys.

4380 / 1803 / 1810 mm

rozstaw osi

2728 mm

masa własna / dopuszczalna

1429 / 2055 kg

bagażnik w standardzie

505 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

3000 l

pojemność zbiornika paliwa

60 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

56,700 zł (1.6 VTi 95 KM)

cena wersji testowanej

90,700 zł (wersja XTR + dodatki)

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment