Toyota Prius 1.8 HSD Prestige – AUTO TEST

Taxi dla wymagających

tekst: Artur Mierzejewski

zdjęcia: Rafał Rogowski

W 2009 roku Toyota zaprezentowała trzecią generację modelu, który stał się kamieniem milowym w rozwoju światowej motoryzacji, pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z napędem hybrydowym, który spotkał się z ciepłym przyjęciem i osiągnął sukces rynkowy.

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Nowy Prius jest w pełni funkcjonalnym, całkiem ładnym i przede wszystkim oszczędnym autem miejskim i ma szansę upowszechnić się także na polskich drogach, choć zidentyfikowaliśmy kilka przeszkód, które mogą to utrudnić. Zaprezentujemy jednak przede wszystkim jego zalety i spróbujemy zachęcić Państwa do bliższego przyjrzenia się tej hybrydzie.

STYLISTYKA

Toyota nie jest typowym kompaktem, nie jest podobna do żadnego innego popularnego auta. Projekt nadwozia typu liftback był podporządkowany nadrzędnemu celowi – oszczędnościom podczas codziennego użytkowania auta, stąd kształt zapewniający jak najniższy współczynnik oporu powietrza. Maska tworzy z dachem łagodny łuk kończący się delikatnym spojlerem na klapie bagażnika. Cienkie słupki dają złudzenie lekkiej, ażurowej kabiny, linia szyb wznosząca się ku tyłowi dodaje autu dynamiki.

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Ostro ścięty tył zdominowany jest ogromnymi, białymi kloszami świateł. Charakterystyczna jest również klapa składająca się z dwóch szyb, dużej, niemal całkowicie płaskiej oraz małej pionowej, której przeznaczenie doprawdy trudno zrozumieć. Jest tak wąska i nisko umieszczona, że nie poprawia kiepskiej widoczności z miejsca kierowcy. Wygląd tyłu Priusa jest moim zdaniem ogólnie niespójny, jakby niedopracowany, ale być może jest to efekt tego, że ten model Toyoty jest rzadkim widokiem na naszych drogach i jeszcze się do niego nie przyzwyczaiłem. Rażą mnie ostre, proste linie i kanciasty zderzak.

Jednocześnie uczciwie przyznaję, że linia boczna może się podobać, choć uważam, że nieco większe koła dodałyby Priusowi atrakcyjności (17 calowe felgi wydają się znikać w poszerzonych nadkolach). Niewątpliwie najkorzystniej prezentuje się „uśmiechnięty” przód Toyoty, nowoczesny kształt reflektorów i świateł przeciwmgielnych, duża szyba przednia i ostro pochylona maska nie pozwolą na pomyłkę – to prawdziwa Toyota.

Generalnie nadwozie Priusa jest kontrowersyjne, nie każdemu się spodoba, ale to nie wygląd jest najważniejszy w przypadku tego samochodu.

WNĘTRZE

W kabinie czeka nas miła niespodzianka, wyposażenie, użyte materiały oraz design wydają się reprezentować wyższą klasę aut. Bardzo wygodne fotele przednie i kanapa obite są solidnym i ładnym materiałem.

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Miejsca na nogi i nad głową nie zabraknie żadnemu z pasażerów, przestrzeni jest wystarczająco dużo dla pięciu osób. Także bagażnik ma przyzwoitą pojemność (445 litrów), choć oczywiście mógłby być jeszcze większy gdyby nie znajdowały się tam akumulatory. Przeznaczeniem Priusa jest przede wszystkim jazda miejska, stąd przewożenie wielu bagaży nie stanowi priorytetu. Miejsce kierowcy jest niemal idealnie dopasowane. Pomimo braku wskaźników na wprost jego oczu, szybko można się przyzwyczaić do centralnego ich umieszczenia i do obsługi wszystkich urządzeń.

Na konsoli środkowej o futurystycznym wyglądzie umieszczono duży ekran nawigacji, wykorzystywany również przez system ułatwiający cofanie (kamera). Poniżej znajduje się panel sterowania klimatyzacją oraz przyciski do zmiany trybu pracy napędu. Rewelacyjna jest obszyta skórą kierownica, której grube koło jest wygodne, zapewnia pewny uchwyt i przede wszystkim – ładnie wygląda. Umieszczono na niej przyciski sterowania radiem oraz tempomatem. Króciutki lewarek skrzyni biegów umieszczono wysoko, dokładnie tam gdzie kierowca będzie go szukał. Sięganie do niego jest intuicyjne, choć nie trzeba robić tego zbyt często, przecież to automat…

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Zaskakująca wewnątrz jest również cisza podczas jazdy. To zasługa nie tylko dobrego wyciszenia kabiny, ale przede wszystkim zastosowanego napędu. Gdy pracuje silnik elektryczny nie słychać go praktycznie wcale, gdy załącza się spalinowy, jego dźwięk także nie jest dokuczliwy. Nie uświadczymy tu także typowego wycia rozrusznika, ponieważ jego rolę spełnia w odpowiednim momencie silnik elektryczny. Kierowcy przyzwyczajeni do tradycyjnej motoryzacji na początku będą się w hybrydzie czuć nieswojo. Sprawdźmy co się kryje pod maską…

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Napęd Toyoty Prius stanowią dwa silniki, benzynowy, 98-konny o pojemności 1,8 litra oraz elektryczny (60 kW). Nie zapewniają one oszałamiających osiągów, ale konfiguracja ta ma na celu niskie zużycie paliwa, a nie napędzanie wyścigowego bolidu. Do 100 km/h Prius rozpędza się w czasie 10,5 sekundy, co wystarcza do sprawnej jazdy. Prędkość maksymalna to 180 km/h.

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Toyota Prius 1.8 HSD Prestige

Teraz najważniejsze – producent deklaruje zużycie benzyny na poziomie około 4 litrów na 100 km. Jest to możliwe do osiągnięcia ale bardzo trudne od strony mentalnej, trudno nagle zmienić przyzwyczajenia i styl jazdy. Realne jest zużycie 5,5 litra na setkę w mieście. Rozwijane tam prędkości, częste hamowania powodują, że silnik benzynowy jest często wyłączany. Załącza się powyżej 35 km/h lub gdy akumulatory nie są naładowane wystarczająco. Sytuacja wygląda inaczej podczas jazdy w trasie, koszty jazdy wzrastają, bo tam właściwie cały czas korzystamy z koni mechanicznych pojonych benzyną.

Napęd przenoszony jest za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni automatycznej. Do jej działania nie można mieć zastrzeżeń, podobnie jak do zawieszenia, które jest dość twarde ale zwiększa pewność prowadzenia. Podczas spokojnej jazdy, do której zachęca hybrydowy napęd, wyprowadzenie Priusa z równowagi jest trudne, auto jedzie dokładnie tak jak chce tego kierowca. Można pisać o napędzie w samych superlatywach, jedyną dostrzeżoną przeze mnie wadą jest ograniczenie przestrzeni bagażowej przez akumulatory, ale w praktyce niewielka niedogodność.

PODSUMOWANIE

Dla kogo Prius będzie właściwym wyborem? Z pewnością żywiołem hybrydy są warunki miejskie, tam może wykazać swoją przewagę nad innymi, spalinowymi autami. W zaletach tego napędu szybko zorientowały się korporacje taksówkowe, na ulicach Warszawy od kilku miesięcy widać Priusy z „kogutami”.

To najlepsze potwierdzenie walorów tej Toyoty, nie tylko jest pojemna i wygodna, ale także tania w utrzymaniu i praktycznie bezawaryjna, dla taksówkarzy to samochód idealny.

Wysoka jest jednak cena zakupu. Prezentowany egzemplarz to wydatek 116 tysięcy złotych, podstawowa wersja Prestige jest nieco tańsza (114 tysięcy zł) natomiast wersja Luna kosztuje 99,9 tysięcy złotych. Jak na samochód kompaktowy to wciąż dużo, jak na samochód wyjątkowo ekologiczny i wyjątkowy – już niekoniecznie. Decyzję o zakupie z pewnością musi poprzedzić kalkulacja rocznych przebiegów i oszacowanie czasu, po którym zwróci się ten zakup. Szkoda, że Polska nie zapewnia nabywcom Priusa ulg podatkowych z uwagi na jego ekologię, sprzedałoby się ich znacznie więcej.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1798 cm³

elektryczny / 650 V

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

spalinowy: 72 kW (98 KM) 5200 obr/min

elektryczny: 60 kW

moment obrotowy

spalinowy: 142 Nm 4000 obr/min

elektryczny: 207 Nm

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

przedni

skrzynia biegów

automatyczna, bezstopniowa

prędkość maksymalna

180 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

10,4 s

zużycie paliwa*

5,5 / 3,9 / 4,7

dług. / szer. / wys.

4460 / 1685 / 1490 mm

rozstaw osi

2700 mm

masa własna / dopuszczalna

1393 / 1805 kg

bagażnik w standardzie

445 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1545 l

pojemność zbiornika paliwa

45 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata lub 100.000 km

przeglądy

co 15 tys. km. lub co rok

cena wersji podstawowej

99,900 zł wersja Luna

cena wersji testowanej

116,000 zł wersja Prestige

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment