Rekordowe obroty Porsche

Firma Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG w Stuttgarcie w roku handlowym 2009/10 (do 31 lipca) ponownie osiągnęła znakomite wyniki. Według wstępnych danych, Porsche zanotowało wzrost o 17,9%, do sumy 7,79 mld Euro, co stanowi rekord w kategorii obrotów handlowych w historii tej firmy. W tym samym okresie wzrosła również sprzedaż o 8,8%, do 81.850 egz. samochodów (wobec 75.238 egz. w roku poprzednim).


Prezes Zarządu Porsche AG Michael Macht przewiduje dalszy dynamiczny rozwój firmy: „Rekordowe obroty dowodzą w sposób bezdyskusyjny, że Porsche odzyskało swoją dawną siłę. W bieżącym roku handlowym będziemy kontynuowali tę pomyślną tendencję”. Macht wskazuje, że firma zawdzięcza wzrost przede wszystkim seriom Cayenne i Panamera, choć udział w sukcesie mają również nowe 911 Speedster i 911 Carrera GTS – modele, których światowa premiera odbędzie się na początku października na Salonie Samochodowym w Paryżu.

Równocześnie nastąpi zapowiadana zmiana na stanowisku szefa zarządu Porsche AG. Od 1 października Prezesem Zarządu Porsche AG zostanie Matthias Müller, dotychczasowy szef działów planowania produktów, zarządzania produkcją i paletą modeli Grupy VW i marki Volkswagen. Michael Macht będzie jednocześnie pełnił obowiązki w zarządzie Volkswagen AG i odpowiadał wykonawczo za produkcję Grupy VW.

W poprzednim roku handlowym 2009/10 sprzedaż modelu Panamera, wprowadzonego na rynek światowy we wrześniu 2009 r., wyniosła 20.615 egz. Najlepiej sprzedającą się serią pozostał Cayenne z liczbą 29.855 egz. Całkowicie nowe Cayenne, dostępne u dilerów od maja bieżącego roku, sprzedało się już w liczbie 11.618 egz.

Na sprzedaż serii 911 negatywny wpływ miały przedłużające się symptomy kryzysu gospodarczego, odbijające się na rynku samochodów sportowych. Zgodnie ze wstępnymi danymi, w roku handlowym 2009/10 ich sprzedaż spadła o 27,4%, do 19.663 egz. Należy jednak zauważyć, że w tym samym okresie poprawił się rozkład sprzedaży w ramach tej serii. Łączna sprzedaż nowych 911 Turbo i 911 Turbo S zamknęła się liczbą 4055 egz. Sprzedaż serii Boxster spadła o 10,8%, do 11.717 egz., z czego 6865 egz. przypadło na model Roadster Boxster, a 4852 na model Cayman.

Rozwój Grupy Porsche w jej najważniejszych światowych regionach sprzedaży przebiegał w sposób zróżnicowany. Sprzedaż poza podstawowymi rynkami Europy i Ameryki Północnej wzrosła imponująco – o 25,8%, do liczby 25.283 egz. Sam rynek chiński przyjął 11.724 egz., co odpowiada wzrostowi o 47,5% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. W Europie sprzedaż wzrosła nieznacznie, o 1,4%, do 30.948 egz. Z tej liczby w Niemczech sprzedano 11.857 egz., o 3,5% mniej niż w roku poprzednim. Na rynku północnoamerykańskim Porsche sprzedało 23.705 egz., a wzrost w stosunku do roku poprzedniego wyniósł 4%. Na całym rynku amerykańskim sprzedaż samochodów Porsche wyniosła 25.619 egz.

Wielkość produkcji od końca minionego roku rozliczeniowego sięgnęła poziomu 89.123 egz., wzrastając o 16,1% w stosunku do analogicznego okresu poprzedzającego. W zakładzie w Lipsku z linii produkcyjnych zjechało 32.215 egz. serii Cayenne oraz 24.494 egz. nowej serii Panamera. W głównym zakładzie Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen wyprodukowano 20.159 egz. serii 911 – o 27,4% mniej niż w roku poprzednim. Produkcja serii Boxster osiągnęła łączny poziom 12.255 egz., malejąc o 14,9% rok do roku.

Do końca roku handlowego liczba zatrudnionych w firmie wzrosła o 1%, do 12.722 osób, z czego ogromną większość (10.880 osób) stanowią pracownicy krajowi. Po przyjęciu 110 młodych osób na praktyki, łączna liczba pracowników odbywających staż szkoleniowy w Porsche wynosi 340.

źródło: Porsche

Leave A Comment