EDC, czyli dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna

W gamie Renault pojawiły się modele z automatyczną skrzynią biegów EDC (Efficient Dual Clutch) o 6 przełożeniach. Przekładnia dostępna będzie wyłącznie z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi 110 FAP.

EDC, czyli dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna EDC, czyli dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna EDC, czyli dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna EDC, czyli dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna

W celu zwiększenia sprawności i zmniejszenia zużycia paliwa, firma Renault zdecydowała się na zastosowanie technologii podwójnego, suchego sprzęgła. Skrzynia posiada dwa sprzęgła: pierwsze przeznaczone jest do obsługi biegów nieparzystych (1., 3., 5.), drugie do biegów parzystych (2., 4., 6.) i biegu wstecznego.

Konstrukcja posiada cztery wałki: dwa wałki sprzęgłowe (każdy z nich połączony ze sprzęgłem) oraz dwa wałki główne. Wybór biegów następuje za pomocą synchronizatorów, podobnie jak w skrzyni mechanicznej. Zarówno synchronizatory jak i sprzęgło są napędzane za pomocą siłowników elektrycznych sterowanych blokiem elektronicznym.

Nowa, automatyczna skrzynia biegów EDC jest już dostępna w gamie Megane, Megane Coupe, Megane Grandtour. W gamie Scenic i Grand Scenic pojawi się jeszcze w czerwcu tego roku.

źródło: Renault, Moto Target

Leave A Comment