Gotowy do starcia |
czas trwania testu: 15-20.01.2010 test na dystansie: 1206 km |
Renault Megane jest jednym z najbardziej znanych i popularnych modeli segmentu C. Obecnie o uznanie walczy już trzecia generacja, która pojawiła się po raz pierwszy na Paris Motor Show w 2008 roku. Fakt, pojazd szokował futurystycznym designem, dalekim od geometrycznych idei poprzednika, jednak ten zabieg przyczynił się do wzrostu zainteresowania wśród potencjalnych klientów. W sierpniu 2009 roku w ofercie producenta pojawiło się pieciodrzwiowe kombi, które w dzisiejszym teście będzie głównym bohaterem.
Testowany model z 1,4 l silnikiem benzynowym dostępny jest w dwóch wersjach wyposażenia, najbogatszej Privilege i Dynamique, którą wzięliśmy pod lupę. Auto produkowane jest w północnej Hiszpanii, w mieście Palencia. Nowy, świeży produkt niestety na międzynarodowym rynku ma bardzo silną konkurencję. Do boju o klientów staje z silnymi rywalami, takimi jak kultowy Golf szóstej generacji, agresywnie wystylizowany Focus, popularna Astra czy kuszący długoletnią gwarancją Cee’d. Wymienieni producenci używają mocnych i niezawodnych środków by zdominować rynek. Jakiego asa w rękawie kryje nowe Megane kombi?
STYLISTYKA
Testowany pojazd w nadwoziu typu kombi jest jednym z najbardziej gustownych projektów dzisiejszych czasów. Dzięki sferycznym kształtom, agresywnym akcentom i nisko osadzonej linii dachu prezentuje się doskonale. Jego dynamiczna sylwetka potwierdza fakt, że auto rodzinne i funkcjonalne wcale nie musi być nudne stylistycznie, z czym spotykaliśmy się przez minione dekady. Megane jest proporcjonalny i bardzo zgrabny.
Groźny wygląd przodu wykreowany został poprzez zawadiackie reflektory, masywny zderzak z kuriozalną atrapą oraz wyraziste przetłoczenia nadające autu indywidualizmu. W zderzaku umieszczono dodatkowo światła przeciwmgielne. Smukła linia boczna idealnie scala się z poszerzonym nieco tyłem. Kształt szyb podkreśla unikalny styl nowych, narcyzowatych kombi. Na dachu umieszczono estetyczne, srebrne relingi kontrastujące mocno z kolorem nadwozia. Tył auta jest bardzo obły, co wiąże się z jego przeznaczeniem, aczkolwiek nie ma w nim ani odrobiny toporności. Istotną rolę w przeciwdziałaniu temu zjawisku odgrywają precyzyjne detale.
Wystarczy spojrzeć na konstrukcję reflektorów tylnych. Ich finezyjny kształt, optyczna przestrzenność i niekonwencjonalny wygląd dobitnie uzewnętrzniają dążenie do nowoczesności i ponadczasowości. W górnej części klapy bagażnika zintegrowano ponadto subtelną lotkę z dodatkowym światłem stopu. Cała konstrukcja nowego Megane w nadwoziu typu kombi opiera się na estetycznych, pięcioramiennych felgach, szesnastocalowych felgach ze stopu metali lekkich.
|
|
WNĘTRZE
We wnętrzu testowanego modelu dominuje ciemna tonacja i nowoczesność. Kokpit pojazdu jest zwarty i harmonijny. Rozmieszczenie większości urządzeń jest poprawne, co przekłada się na łatwą dostępność zarówno dla kierowcy jak i pasażera. Deskę rozdzielczą wyścieła miękki plastik. Jakość użytych w Megane materiałów jest przyzwoita, w żadnej mierze nienaganna.
Zdecydowanym atutem jest miękka, zgrabna kierownica o doskonałym profilu dopasowanym do dłoni, którą pokryto elegancką skórą. Wyposażono ją w przyciski sterowania tempomatem, radiem i telefonem. Te ostatnie umieszczono za kołem kierownicy, co przy pierwszym kontakcie może być nieco uciążliwe, jednak po wyczuciu ich umiejscowienia staje się intuicyjne i niezwykle wygodne. Za kierownicą w centralnym punkcie umiejscowiony został cyfrowy prędkościomierz o znacznych gabarytach zachwycający czytelnością. W jego obrębie znalazł się ponadto wskaźnik poziomu paliwa i temperatury silnika. Po lewej widnieje równie duży obrotomierz z systemem minimalizacji zużycia paliwa, czyli asystentem zmiany biegów. Najmniejszy z wyświetlaczy elektronicznych deski rozdzielczej to komputer pokładowy monitujący większość funkcji i stan techniczny pojazdu.
Konsola środkowa mieści w sobie prosty w obsłudze panel klimatyzacji. Niżej zamontowano wielofunkcyjne radio. Niestety bliskie sąsiedztwo z dźwignią zmiany biegów może być uciążliwe. To rozwiązanie jest jedynym minusem w kwestii ergonomii. W górnej części panelu centralnego usytuowano niewielki wyświetlacz zintegrowany z systemem audio. Kokpit ozdobiono elementami imitującymi aluminium. Detale rozjaśniają w znacznym stopniu dość ciemne wnętrze pojazdu. Auto otwieramy, zamykamy i odpalamy przy pomocy karty Renault zastępującej kluczyk, która stała się rozwiązaniem dość powszechnym dla większości modeli marki. Zapłon następuje po przyciśnięciu funkcjonalnego przycisku Start.
Megane z racji swojego przeznaczenia jest przystosowany do pomieszczenia dużej ilości przedmiotów, nie tylko w bagażniku, którego pojemność wynosi 524 l, a po złożeniu tylnej kanapy aż 1600, ale także we wnętrzu kabiny pasażerskiej. Duża ilość schowków, między innymi w drzwiach, oparciach foteli przednich czy przed pasażerem jest na tyle pojemna, aby każdy z podróżujących miał ze sobą wszystkie potrzebne mu drobiazgi, telefony, gazety, portfel czy klucze. W tunelu środkowym jak i podłokietniku z tyłu znajdziemy między innymi uchwyty na butelki czy większe kubki. Renault Megane Grandtour dysponuje sporą ilością miejsca we wnętrzu. Pasażerowie z przodu mogą cieszyć się pełną swobodą ruchów oraz przestrzenią na nogi i nad głową. Na tylnej kanapie komfortowo podróżować mogą dwie dorosłe osoby. W komplecie nie będzie już tak wygodnie, aczkolwiek jest to w pełni zrozumiałe, jeżeli chodzi o tę klasę samochodów. Siedziska są bardzo miękkie i przyzwoicie wyprofilowane. W ustawieniu optymalnej pozycji pomaga wszechstronna regulacja.
Renault Megane w wersji Dynamique jest świetnie wyposażony seryjnie. Jeżeli chodzi o elektrykę i gadżety znajdziemy tu między innymi czujnik deszczu i światła, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, radioodtwarzacz 3D Sound z systemem bluetooth, mocowanie fotelika dziecięcego Isofix oraz systemy wspomagające kierowcę w czasie jazdy tj. ABS z AFU. Testowany egzemplarz wzbogacony był o kilka pozycji z listy wyposażenia dodatkowego. Opcją w aucie są zatem system stabilizacji toru jazdy z ASR, czujniki cofania, koło zapasowe czy popielniczkę.
SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Motorem napędowym Megane jest najmniejsza jednostka benzynowa dostępna w szerokiej gamie producenta o pojemności 1.4 l i mocy 130 KM. Umożliwia on sprawne poruszanie się w warunkach miejskich jak i na trasie. Oczywiście nie wyzwala emocji, ale jej zaletą jest płynna praca i nienaganna żwawość. Auto waży niespełna 1300kg co przekłada się na przyzwoite wyniki w kwestii przyspieszenia i maksymalnej prędkości.
Megane do setki rozpędza się w 9,9 sek, co jest optymalnie wygodnym wynikiem. Wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na granicy 200 km/h. Specyfikacja auta jest doskonałym kompromisem pomiędzy dynamizmem a ekonomiczną eksploatacją. Spalanie w cyklu miejskim wynosi średnio 9 litrów. Na trasie auto wykazuje zapotrzebowanie na 6,5 l. W cyklu mieszanym apetyt na paliwo oscyluje w granicach 8,0 l.
Jeżeli chodzi o właściwości jezdne muszę przyznać, że testowany model sprawuje się poprawnie. Zawieszenie jest dosyć zwarte, ale nie przesadnie, bo przecież nie mamy do czynienia z autem sportowym. W odróżnieniu od poprzednika testowany model doskonale radzi sobie na zakrętach. W przypadku utraty stabilności z pomocą automatycznie spieszy czujny system ESP. Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny. Wspomaganie o zmiennej sile dostosowuje się do prędkości jazdy. Na parkingach zaskakuje nas niezwykła łatwość manewrowania, a z kolei w trasie układ „sztywnieje” dając poczucie bezpieczeństwa.
Nie powinniśmy mieć zastrzeżeń również do dźwigni zmiany biegów. Poszczególne przełożenia wchodzą płynnie, nie stawiając najmniejszego oporu. Minusem auta jest słabe wygłuszenie, do wnętrza kabiny przedzierają się często nieprzyjemne stuki i drgania powstałe na skutek nierówności na drodze.
PODSUMOWANIE
Renault Megane Grandtour jest ciekawą propozycją. Główną jego zaletą jest wygląd zewnętrzny, ale także przyzwoita jakość i bogate wyposażenie. Cena jaką liczy sobie producent za testowany egzemplarz z kilkoma opcjami wyposażenia dodatkowego nie przekracza 80 tyś zł.
Dla porównania najtańsza wersja dostępna z tym silnikiem (Dynamique) dostępna jest już za 66 tyś, co w odniesieniu do konkurencji jest jak najbardziej racjonalną kwotą. Megane trzyma się na rynku dzięki ciągłemu budzeniu kontrowersji. Każda jego generacja zyskała wielu zwolenników i na długo zapadła w pamięć.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
benzyna / 1397 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
96 kW (130 KM) @ 5500 obr/min |
moment obrotowy |
190 Nm @ 2250 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
zawieszenie tył |
belka skrętna |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
manualna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
200 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
9,9 s |
zużycie paliwa* |
9,0 / 6,5 / 8,0 |
dług. / szer. / wys. |
4559 / 1804 / 1501 mm |
rozstaw osi |
2701 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1285 / 1790 kg |
bagażnik w standardzie |
524 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
1595 l |
pojemność zbiornika paliwa |
60 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 30 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
52,800 zł wersja Authentique 1.6 benz. |
cena wersji testowanej |
78,300 zł wersja Dynamique |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!