Nowe spojrzenie |
czas trwania testu: 08-12.01.2009 test na dystansie: 1037 km |
Model Q7, który został zaprezentowany przez koncern Audi w 2005 roku we Frankfurcie, jest pierwszym SUVem niemieckiej marki zasilającym ten bardzo lukratywny segment. Obok Volkswagena i Porsche, które zdominowały rynek motoryzacyjny w znacznym stopniu, również producenci Audi pragnęli czerpać pełnymi garściami z tego obfitującego źródła. Popyt na pojazdy sportowo-użytkowe wciąż rośnie.
Adekwatnie do zapotrzebowania w ofertach pojawiają się nowe, często debiutujące modele, na każdą kieszeń. Jeżeli chodzi o Audi, oczywiście jest on przedstawicielem luksusowych SUVów. Stanowi ciekawą alternatywę dla BMW X5 czy Mercedesa ML. Auto zbudowane zostało na płycie podłogowej zaadoptowanej z Touarega, którą dzieli również z topowym Cayenne. Do testu otrzymaliśmy egzemplarz z najmniejszym dieslem pod maską, ale za to z ogromnymi możliwościami i pełną gamą zalet. O tym czy warto rozważyć propozycję niemieckiego przedsiębiorstwa z Ingolstadt możecie przeczytać w naszym teście.
STYLISTYKA
Audi Q7 to wyrafinowane połączenie luksusu i agresywności. Auto posiada niezwykłą, indywidualną prezencje i magnetyzm, które w żadnym wypadku nie mogą się nie podobać. Model jest uosobieniem nowoczesności i intensywności życia, kipi ekspresją i dystynkcją. Q7 to auto, które może skraść serce nie tylko właścicielowi ale i każdemu, kto miał z nim kontakt.
Wygląd zewnętrzny auta opiera się na maksymalizacji prestiżu płynącego z eleganckiej i dostojnej konstrukcji. Każdy detal jest efektem rzetelnej pracy wizjonerów. Pojazd charakteryzuje się masywną postawą i aerodynamicznym projektem. Sferyczne kształty załamane są odważnymi kątami i geometrycznymi akcentami. Przód auta jest namacalnym kreatorem wyrazistego temperamentu i butnej aparycji. Uwagę przykuwają przede wszystkim zadziorne reflektory przednie urozmaicone diodami elektroluminescencyjnymi oraz ogromny, pokryty chromem grill z czterema przeplatającymi się pierścieniami w centrum. W zderzaku umieszczono dyskretne reflektory przeciwmgielne, na podwoziu zamontowano skuteczne osłony, smukłe szyby boczne ozdobiono połyskującymi listwami.
Na dachu znajdziemy praktyczne relingi sprzyjające transportowaniu większej ilości bagażu. Solidny tył z szeroką klapą bagażnika i znacznym zderzakiem podkreślają powagę prezentowanego auta. Lampom tylnym nadano finezyjny kształt, zarezerwowany dla Audi. U góry umieszczono dyskretną lotkę. Potencjał auta, oprócz oznaczeń modelu sugerować mogą również dwie rury wydechowe. Estetykę pojazdu podkreślają kultowe, pięcioramienne felgi ze stopu metali lekkich, chromowane klamki i subtelne listwy wzdłuż całej sylwetki auta.
WNĘTRZE
Wnętrze Audi Q7 w całej swojej krasie jest kwintesencją luksusu i jakości. Samochody tej klasy charakteryzują się przede wszystkim misternym wykonaniem i elegancją. Testowany model powstał przy użyciu solidnych materiałów o doskonałych właściwościach, estetycznych i trwałych. Idea aranżacji łączy w sobie elegancję i sportowego ducha. Deska rozdzielcza nawiązuje do nowoczesności dzięki geometrycznym kształtom. Obecna jest też inspiracja klasyką, co możemy zauważyć przez obecność luksusowego drewna.
Panel centralny mieści w sobie wielofunkcyjne i proste w obsłudze radio. Z zestawu doskonałych głośników wydobywa się znakomitej jakości, czysty dźwięk. Nieco niżej znalazł się rozbudowany panel klimatyzacji automatycznej. Temperaturę w aucie możemy ustawić indywidualnie w czterech strefach pojazdu. Oprócz tego w panelu środkowym jak i z tyłu podłokietnika znajdziemy przyciski podgrzewania i wentylacji foteli. Nad nawiewami z przodu wygospodarowano miejsce dla kolorowego wyświetlacza ciekłokrystalicznego. Elegancką, czteroramienną kierownicę obszyto miękką skórą. Jej forma doskonale dopasowuje się do dłoni co sprzyja łatwemu manewrowaniu autem o takich gabarytach. Z kierownicą zintegrowano przyciski obsługi radia, telefonu i tempomatu. Za nią umiejscowiono czytelne zegary analogowe i komputer pokładowy odpowiedzialny za stan techniczny auta.
W sąsiedztwie automatycznej skrzyni biegów znalazły się przyciski i pokrętła sterujące funkcjami wyświetlacza. Dla zwiększenia wygody kierowcy i pasażera pomiędzy fotelami znalazł się szeroki podłokietnik ze schowkiem oraz uchwytem na kubek z napojem. Fotele auta obszyto jasną skórą. Dzięki wszechstronnej regulacji poziomów możliwe jest ustawienie optymalnie wygodnej pozycji. Indywidualne konfiguracje dla podróżujących z przodu są możliwe do zapamiętania dzięki inteligentnemu systemowi skupiającemu się w kilku przyciskach. Q7 dysponuje zadowalającą ilością miejsca zarówno z przodu jak i z tyłu. Przestrzeń kabiny pasażerskiej umożliwia pełną swobodę ruchów. Nikomu z pewnością nie powinno zabraknąć miejsca na nogi. W środkowym siedzeniu zintegrowano podłokietnik z uchwytami na napoje. Jego obecność jest swoistym komfortem, aczkolwiek osoba chcąca zająć miejsce na środku musi liczyć się z twardością swojego oparcia.
Audi dysponuje pełną elektryką, poczynając od elektrycznych szyb, przez składane, podgrzewane i regulowane lusterka a kończąc na wielu systemach bezpieczeństwa można uznać go za auto niezwykle dopracowane i sprzyjające podróżującym. W standardowym wyposażeniu pojazdu znajdziemy czujnik zmierzchowy świateł z czujnikiem deszczu, elektryczne otwarcie pokrywy bagażnika z wewnątrz, schowek po stronie pasażera wentylowany i klimatyzowany, Tyre Mobility Set, wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach, wskaźnik kontroli nie zapiętych pasów, wspomaganie układu kierowniczego (Servotronic) zależne od prędkości jazdy, a także systemy takie jak ABS z systemem stabilizacji toru jazdy ESP sprawującym kontrolę nad zachowaniami auta oraz ASR.
Oferta producenta obfituje w elementy wyposażenia dodatkowego. Dzięki długiej liście i nie małych kosztach możemy stworzyć pojazd bardzo indywidualny, nowoczesny i ekskluzywny. W testowanym modelu znalazł się np. dach panoramiczny oraz elektrycznie wysuwany hak holowniczy.
Funkcjonalność testowanego SUVa jako samochodu rodzinnego osiąga zaskakujące wyniki. Do dyspozycji mamy wiele pojemnych schowków, kieszeni i uchwytów, bagażnik w standardzie mieści 775 litrów, co pozwala na przewożeniu przedmiotów o sporych gabarytach. Dodatkowe schowki pod podłogą utrzymują w porządku mniejsze drobiazgi. Jeżeli chodzi o kwestię zdolności do poruszania się w terenie niestety jest ona przeciętna. Audi owszem radzi sobie całkiem dobrze dzięki fenomenalnemu napędowi quattro, aczkolwiek jego możliwości ogranicza brak specjalistycznych mechanizmów tj. blokada mostów.
|
SILNI I WŁAŚCIWOŚCIE JEZDNE
Jednostką napędową testowanego Audi Q7 jest 3.0 litrowy diesel wzmacniany turbosprężarką. Silnik dysponuje mocą 240 KM co pozwala mu na rozpędzenie się do pierwszej setki w 8,5 sekundy. Przy takich gabarytach i masie prawie 2300 kg wynik jest naprawdę imponujący. Specyfikacja silnika pozwala autu na żwawe przyspieszenia i ciągły dynamizm. Moc auta jest odczuwalna w zasadzie na każdym biegu. Kluczową rolę ma tutaj moment obrotowy. 550 Nm gwarantuje nie tylko stałą frajdę z jazdy ale i energiczne poruszanie się w każdych warunkach.
Wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 210 km/h co w zupełności umożliwia płynne poruszanie się w trasie. W aucie zamontowano sześciobiegową skrzynię automatyczna z tiptronickiem umożliwiającym manualną ingerencję w dynamikę pojazdu. Napęd quattro to znana od lat rewelacja Audi. Dzięki niemu pojazd zachowuje się stabilnie i ma przyczepność nawet w trudnych sytuacjach. Zawieszenie w Audi jest bardzo miękkie. Auto ma tendencję do bujania się na nierównościach co niestety nie jest jego zaletą. W zamian za to możemy czerpać radość z ciszy i doskonałego tłumienia dźwięków dochodzących z zewnątrz pojazdu.
Q7 w cyklu miejskim wykazuje zapotrzebowanie na 14 l ON, na trasie spalanie wynosi średnio 10 l a w cyklu mieszanym oscyluje w granicach 11,5 l.
PODSUMOWANIE
Audi Q7 to jeden z flagowych modeli marki. Jest nie tylko bardzo prestiżowy i superwygodny ale też doskonale wyposażony i bezpieczny. Priorytetową zaletą jest niesamowity wygląd zewnętrzny oraz wysoka jakość materiałów użytych przy wykonaniu wnętrza. Minusów w tym segmencie trudno się właściwie doszukać, dlatego przy wyborze SUVa warto wziąć pod uwagę propozycję Niemców. Także ze względu na solidność, zaufanie i tradycję koncernu.
Cena wersji podstawowej z w/w silnikiem 235 tyś zł. Za gadżety, w które został dodatkowo wzbogacony trzeba słono dopłacić. Ostateczna wartość pojazdu plasuje się na poziomie 443 tyś zł.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 2979 cm³ |
układ / liczba zaworów |
V6 / 24 |
moc maksymalna |
177 kW (240 KM) @ 4000 obr/min |
moment obrotowy |
550 Nm @ 2000 obr/min |
zawieszenie przód |
wielowahaczowe |
zawieszenie tył |
wielowahaczowe |
napęd |
4×4 |
skrzynia biegów |
automatyczna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
210 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
8,5 s |
zużycie paliwa* |
14,2 / 10,0 / 11,5 |
dług. / szer. / wys. |
5089 / 1983 / 1737 mm |
rozstaw osi |
3002 mm |
masa własna / dopuszczalna |
2350 / 3205 kg |
bagażnik w standardzie |
330/775 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
2035 l |
pojemność zbiornika paliwa |
100 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
wg. wskazań komputera |
cena wersji podstawowej |
235,000 zł 3.0 TDI |
cena wersji testowanej |
443,440 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!