Audi Q7 3.0 TDI quattro – AUTO TEST

Nowe spojrzenie

czas trwania testu: 08-12.01.2009

test na dystansie: 1037 km

Model Q7, który został zaprezentowany przez koncern Audi w 2005 roku we Frankfurcie, jest pierwszym SUVem niemieckiej marki zasilającym ten bardzo lukratywny segment. Obok Volkswagena i Porsche, które zdominowały rynek motoryzacyjny w znacznym stopniu, również producenci Audi pragnęli czerpać pełnymi garściami z tego obfitującego źródła. Popyt na pojazdy sportowo-użytkowe wciąż rośnie.

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Adekwatnie do zapotrzebowania w ofertach pojawiają się nowe, często debiutujące modele, na każdą kieszeń. Jeżeli chodzi o Audi, oczywiście jest on przedstawicielem luksusowych SUVów. Stanowi ciekawą alternatywę dla BMW X5 czy Mercedesa ML. Auto zbudowane zostało na płycie podłogowej zaadoptowanej z Touarega, którą dzieli również z topowym Cayenne. Do testu otrzymaliśmy egzemplarz z najmniejszym dieslem pod maską, ale za to z ogromnymi możliwościami i pełną gamą zalet. O tym czy warto rozważyć propozycję niemieckiego przedsiębiorstwa z Ingolstadt możecie przeczytać w naszym teście.

STYLISTYKA

Audi Q7 to wyrafinowane połączenie luksusu i agresywności. Auto posiada niezwykłą, indywidualną prezencje i magnetyzm, które w żadnym wypadku nie mogą się nie podobać. Model jest uosobieniem nowoczesności i intensywności życia, kipi ekspresją i dystynkcją. Q7 to auto, które może skraść serce nie tylko właścicielowi ale i każdemu, kto miał z nim kontakt.

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Wygląd zewnętrzny auta opiera się na maksymalizacji prestiżu płynącego z eleganckiej i dostojnej konstrukcji. Każdy detal jest efektem rzetelnej pracy wizjonerów. Pojazd charakteryzuje się masywną postawą i aerodynamicznym projektem. Sferyczne kształty załamane są odważnymi kątami i geometrycznymi akcentami. Przód auta jest namacalnym kreatorem wyrazistego temperamentu i butnej aparycji. Uwagę przykuwają przede wszystkim zadziorne reflektory przednie urozmaicone diodami elektroluminescencyjnymi oraz ogromny, pokryty chromem grill z czterema przeplatającymi się pierścieniami w centrum. W zderzaku umieszczono dyskretne reflektory przeciwmgielne, na podwoziu zamontowano skuteczne osłony, smukłe szyby boczne ozdobiono połyskującymi listwami.

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Na dachu znajdziemy praktyczne relingi sprzyjające transportowaniu większej ilości bagażu. Solidny tył z szeroką klapą bagażnika i znacznym zderzakiem podkreślają powagę prezentowanego auta. Lampom tylnym nadano finezyjny kształt, zarezerwowany dla Audi. U góry umieszczono dyskretną lotkę. Potencjał auta, oprócz oznaczeń modelu sugerować mogą również dwie rury wydechowe. Estetykę pojazdu podkreślają kultowe, pięcioramienne felgi ze stopu metali lekkich, chromowane klamki i subtelne listwy wzdłuż całej sylwetki auta.

WNĘTRZE

Wnętrze Audi Q7 w całej swojej krasie jest kwintesencją luksusu i jakości. Samochody tej klasy charakteryzują się przede wszystkim misternym wykonaniem i elegancją. Testowany model powstał przy użyciu solidnych materiałów o doskonałych właściwościach, estetycznych i trwałych. Idea aranżacji łączy w sobie elegancję i sportowego ducha. Deska rozdzielcza nawiązuje do nowoczesności dzięki geometrycznym kształtom. Obecna jest też inspiracja klasyką, co możemy zauważyć przez obecność luksusowego drewna.

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Panel centralny mieści w sobie wielofunkcyjne i proste w obsłudze radio. Z zestawu doskonałych głośników wydobywa się znakomitej jakości, czysty dźwięk. Nieco niżej znalazł się rozbudowany panel klimatyzacji automatycznej. Temperaturę w aucie możemy ustawić indywidualnie w czterech strefach pojazdu. Oprócz tego w panelu środkowym jak i z tyłu podłokietnika znajdziemy przyciski podgrzewania i wentylacji foteli. Nad nawiewami z przodu wygospodarowano miejsce dla kolorowego wyświetlacza ciekłokrystalicznego. Elegancką, czteroramienną kierownicę obszyto miękką skórą. Jej forma doskonale dopasowuje się do dłoni co sprzyja łatwemu manewrowaniu autem o takich gabarytach. Z kierownicą zintegrowano przyciski obsługi radia, telefonu i tempomatu. Za nią umiejscowiono czytelne zegary analogowe i komputer pokładowy odpowiedzialny za stan techniczny auta.

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

W sąsiedztwie automatycznej skrzyni biegów znalazły się przyciski i pokrętła sterujące funkcjami wyświetlacza. Dla zwiększenia wygody kierowcy i pasażera pomiędzy fotelami znalazł się szeroki podłokietnik ze schowkiem oraz uchwytem na kubek z napojem. Fotele auta obszyto jasną skórą. Dzięki wszechstronnej regulacji poziomów możliwe jest ustawienie optymalnie wygodnej pozycji. Indywidualne konfiguracje dla podróżujących z przodu są możliwe do zapamiętania dzięki inteligentnemu systemowi skupiającemu się w kilku przyciskach. Q7 dysponuje zadowalającą ilością miejsca zarówno z przodu jak i z tyłu. Przestrzeń kabiny pasażerskiej umożliwia pełną swobodę ruchów. Nikomu z pewnością nie powinno zabraknąć miejsca na nogi. W środkowym siedzeniu zintegrowano podłokietnik z uchwytami na napoje. Jego obecność jest swoistym komfortem, aczkolwiek osoba chcąca zająć miejsce na środku musi liczyć się z twardością swojego oparcia.

Audi dysponuje pełną elektryką, poczynając od elektrycznych szyb, przez składane, podgrzewane i regulowane lusterka a kończąc na wielu systemach bezpieczeństwa można uznać go za auto niezwykle dopracowane i sprzyjające podróżującym. W standardowym wyposażeniu pojazdu znajdziemy czujnik zmierzchowy świateł z czujnikiem deszczu, elektryczne otwarcie pokrywy bagażnika z wewnątrz, schowek po stronie pasażera wentylowany i klimatyzowany, Tyre Mobility Set, wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach, wskaźnik kontroli nie zapiętych pasów, wspomaganie układu kierowniczego (Servotronic) zależne od prędkości jazdy, a także systemy takie jak ABS z systemem stabilizacji toru jazdy ESP sprawującym kontrolę nad zachowaniami auta oraz ASR.

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Oferta producenta obfituje w elementy wyposażenia dodatkowego. Dzięki długiej liście i nie małych kosztach możemy stworzyć pojazd bardzo indywidualny, nowoczesny i ekskluzywny. W testowanym modelu znalazł się np. dach panoramiczny oraz elektrycznie wysuwany hak holowniczy.

Funkcjonalność testowanego SUVa jako samochodu rodzinnego osiąga zaskakujące wyniki. Do dyspozycji mamy wiele pojemnych schowków, kieszeni i uchwytów, bagażnik w standardzie mieści 775 litrów, co pozwala na przewożeniu przedmiotów o sporych gabarytach. Dodatkowe schowki pod podłogą utrzymują w porządku mniejsze drobiazgi. Jeżeli chodzi o kwestię zdolności do poruszania się w terenie niestety jest ona przeciętna. Audi owszem radzi sobie całkiem dobrze dzięki fenomenalnemu napędowi quattro, aczkolwiek jego możliwości ogranicza brak specjalistycznych mechanizmów tj. blokada mostów.

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

SILNI I WŁAŚCIWOŚCIE JEZDNE

Jednostką napędową testowanego Audi Q7 jest 3.0 litrowy diesel wzmacniany turbosprężarką. Silnik dysponuje mocą 240 KM co pozwala mu na rozpędzenie się do pierwszej setki w 8,5 sekundy. Przy takich gabarytach i masie prawie 2300 kg wynik jest naprawdę imponujący. Specyfikacja silnika pozwala autu na żwawe przyspieszenia i ciągły dynamizm. Moc auta jest odczuwalna w zasadzie na każdym biegu. Kluczową rolę ma tutaj moment obrotowy. 550 Nm gwarantuje nie tylko stałą frajdę z jazdy ale i energiczne poruszanie się w każdych warunkach.

Wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 210 km/h co w zupełności umożliwia płynne poruszanie się w trasie. W aucie zamontowano sześciobiegową skrzynię automatyczna z tiptronickiem umożliwiającym manualną ingerencję w dynamikę pojazdu. Napęd quattro to znana od lat rewelacja Audi. Dzięki niemu pojazd zachowuje się stabilnie i ma przyczepność nawet w trudnych sytuacjach. Zawieszenie w Audi jest bardzo miękkie. Auto ma tendencję do bujania się na nierównościach co niestety nie jest jego zaletą. W zamian za to możemy czerpać radość z ciszy i doskonałego tłumienia dźwięków dochodzących z zewnątrz pojazdu.

Q7 w cyklu miejskim wykazuje zapotrzebowanie na 14 l ON, na trasie spalanie wynosi średnio 10 l a w cyklu mieszanym oscyluje w granicach 11,5 l.

PODSUMOWANIE

Audi Q7 to jeden z flagowych modeli marki. Jest nie tylko bardzo prestiżowy i superwygodny ale też doskonale wyposażony i bezpieczny. Priorytetową zaletą jest niesamowity wygląd zewnętrzny oraz wysoka jakość materiałów użytych przy wykonaniu wnętrza. Minusów w tym segmencie trudno się właściwie doszukać, dlatego przy wyborze SUVa warto wziąć pod uwagę propozycję Niemców. Także ze względu na solidność, zaufanie i tradycję koncernu.

Cena wersji podstawowej z w/w silnikiem 235 tyś zł. Za gadżety, w które został dodatkowo wzbogacony trzeba słono dopłacić. Ostateczna wartość pojazdu plasuje się na poziomie 443 tyś zł.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 2979 cm³

układ / liczba zaworów

V6 / 24

moc maksymalna

177 kW (240 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

550 Nm @ 2000 obr/min

zawieszenie przód

wielowahaczowe

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

4×4

skrzynia biegów

automatyczna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

210 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

8,5 s

zużycie paliwa*

14,2 / 10,0 / 11,5

dług. / szer. / wys.

5089 / 1983 / 1737 mm

rozstaw osi

3002 mm

masa własna / dopuszczalna

2350 / 3205 kg

bagażnik w standardzie

330/775 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

2035 l

pojemność zbiornika paliwa

100 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

wg. wskazań komputera

cena wersji podstawowej

235,000 zł 3.0 TDI

cena wersji testowanej

443,440 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment