Ford Focus CC 2.0 TDCi – AUTO TEST

Cztery pory roku

czas trwania testu: 23-31.12.2009

test na dystansie: 1209 km

W marcu 2008 roku na salonie samochodowym w Genewie mieliśmy zaszczyt oglądać kompletną rodzinę Forda Focusa. Obok sedana, kombi, trzy i pięcio-drzwiowego hatchbacka, a także C-Maxa mogliśmy podziwiać nowo narodzonego Cabrioleta. Renomę i uznanie model wypracował sobie już po debiucie w 1998 roku. Od rozpoczęcia produkcji sprzedano już ponad 4 mln egzemplarzy. Focus zasila większość światowych rynków, dzięki czemu wciąż nie traci na popularności.

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Jego fenomen potwierdzają liczne nagrody, do których należy między innymi prestiżowa „Car of the Year 1999”. Premiera drugiej generacji miała miejsce w 2004 roku. Kilka lat później Focus doczekał się faceliftingu. Stosunkowo świeża odmiana auta, sygnowana oznaczeniem CC długo czekała na swoją oficjalną prezentację. Od momentu ukazania się konceptu do seryjnej produkcji minęło dwa lata. O tym kto jest odpowiedzialny za wykreowanie kolejnego wcielenia kultowego Focusa i jakie są skutki tej inicjatywny przeczytacie w naszej kolejnej recenzji.

STYLISTYKA

Ford Focus w nadwoziu coupe cabrio oparty jest na myśli konstruktorskiej kinetic design, podobnie jak jego starsi bracia. Szczególnego indywidualizmu nadaje mu włoska wirtuozeria. Stylistyką zajęła się turyńska Pininfarina. Ręka naszych południowych sąsiadów nadała autu polotu i wyjątkowego wdzięku, co w połączeniu z rdzenną maksymą Forda, która opiera się na dynamizmie dało wymierne rezultaty. Klasa kompaktowych Cabrio jest swoistą hybrydą, idealną propozycją dla rynków północno-europejskich. Ford Focus CC jest autem o agresywnej aparycji „zmiękczonej” subtelnie poprzez nieliczne krągłości. W projekcie przeważa geometria. Odważna linia nadwozia jest bardzo kontrowersyjna.

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Zarówno przód jak i linia boczna zaprojektowane zostały bardzo harmonijnie. Doskonałe połączenia poszczególnych elementów karoserii, filuterne akcenty i rasowe przetłoczenia podkreślają magnetyzm konstrukcji. Niestety tyłowi brakuje nieco spójności. Projekt na pewno jest niekonwencjonalny, ale czy ten zabieg nie zaszkodził przypadkiem ogółowi? Oczywiście pozostawiam to ocenie potencjalnym klientom. Charakter auta uzewnętrzniają detale w postaci zadziornych reflektorów soczewkowych, trapezowata atrapa oraz połacie chromu. Estetykę podkreślają kuriozalne, siedemnastocalowe felgi ze stopu metali lekkich. Szyby boczne oczywiście pozbawiono ramek przez co auto staje się bardziej filigranowe. Apogeum Forda CC stanowi twardy dach.

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

WNĘTRZE

Focus w wersji testowej może pochwalić się nie tylko bogatym wyposażeniem, ale i wysokiej jakości materiałami. Chociaż przeważa plastik, nie jest on na tyle uciążliwy aby szpecić auto. Zadowalająca jest przede wszystkim jego miękkość. Fotele pokrywa elegancka, kremowa skóra. Wnętrze jest jasne i przyjemne dla oka.

Przekłada się na to również poprawne spasowanie elementów kokpitu i ergonomia. Wszystkie komponenty są ze sobą zharmonizowane. Konsola środkowa mieści w sobie stylowy, połyskujący panel wielofunkcyjnego radia Sony z wyświetlaczem cyfrowym. System jest intuicyjnie prosty w obsłudze, przez co nie dekoncentruje kierującego podczas jazdy. Niżej umieszczono panel dwustrefowej klimatyzacji automatycznej oraz pokrętła podgrzewania foteli przednich. W tunelu środkowym umieszczono przycisk rozrusznika Ford Power oraz uchwyty na kubki. Mięsista kierownica wzbogacona została przyciskami obsługującymi radio, asystenta parkowania i tempomat. Doskonale prezentują się sportowe zegary w błyszczących tubach i kultowymi, podświetlonymi na czerwono wskazówkami. Pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem wygospodarowano miejsce na komputer pokładowy monitujący m.in. poziom paliwa czy potencjalny dystans, jaki możemy przejechać z owymi zasobami.

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford pomimo nadwozia typu CC jest autem przestronnym. Czteroosobowe wnętrze gwarantuje przyzwoitą swobodę ruchów. Z przodu oczywiście żadnych niedociągnięć. Spora ilość miejsca na nogi i wokół siebie daje możliwość oddychania. Na tyłach przede wszystkim będziemy narzekać na bezpośredni kontakt przednich oparć z naszymi kolanami. Poza tym dorosłe osoby muszą liczyć się z nisko osadzonym dachem. W kwestii komfortu Ford nadal trzyma poziom. Fotele są bardzo wygodne i dobrze wyprofilowane przez co idealnie dopasowują się do sylwetki pasażerów. Gwarantują ponadto nienaganne trzymanie boczne. Wszechstronna możliwość regulacji pozwala na ustawienie optymalnie wygodnej pozycji i zapobiega nieprzyjemnościom. Przy złożonym dachu dosyć trudno jest usadowić się na tylnej kanapie. Po pierwsze jest ona bardzo wąska. Na szczęście wszystkie wyżej wymienione cechy tyczą się każdego auta tego segmentu. Pomiędzy siedziskami z przodu znalazł się zasobny podłokietnik ze schowkiem. Ford dysponuje największym w swojej klasie bagażnikiem, który wynosi aż 248l.

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Testowane auto jest bardzo zasobne już w standardzie. W wyposażeniu oprócz w/w komponentów znajdziemy między innymi wycieraczki z czujnikiem deszczu, elektryczne szyby, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, immobiliser, elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) z układem przeciwpoślizgowym (TCS) oraz układem wspomagania awaryjnego hamowania (EBA) , układ przeciw blokujący ABS z elektronicznym układem podziału siły hamowania EBD, elektryczno- hydrauliczny układ wspomagania kierownicy EHPAS, system mocowania fotelika dziecięcego Isofix, przednie fotele z pamięcią ustawienia fotela kierowcy i fotela pasażera oraz przednie światła przeciwmgielne. Ford zadbał o to, aby ich cabriolet nie tylko doskonale się prezentował, ale również o to by był bezpieczny. Wyposażenie modelu w wersji titanium obejmuje bezpieczną (cofająca się) kolumnę kierownicy i cofający się wspornik pedałów, poduszki powietrzne czołowe dla kierowcy i pasażera z przodu oraz poduszki boczne, przednie fotele o profilu zapobiegającym wysunięciu się spod pasów w razie zderzenia, całkowicie rozkładane, z pełną regulacją zagłówków a także system aktywnych pałąków przeciwkapotażowych RPD (Roll-over Protection Device).

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Focusa dodatkowo wzbogacono o ksenonowe reflektory, czujniki parkowania, ogrzewaną przednią szybę, wiatrochron i alarm. Hard top, czyli twardy dach otwierany elektrycznie ma swoje nieocenione zalety. Przede wszystkim daje właścicielom radość korzystania z auta również w zimie. Latem umożliwia przyjemną wentylację i łapanie promieni słonecznych. Niestety ma jedną wadę. Ze względu na zaawansowany mechanizm sterujący otwieraniem i zamykaniem dachu sam proces jest bardzo długi, co wiąże się z obowiązkowym zjechaniem na pobocze czy parking. Całkowite złożenie czy rozłożenie zajmuje aż 30 sekund. Dla porównania, u konkurentów trwa to co najmniej o 5 sekund krócej. Focus jak widać ma swoje wady i zalety. Jest pewnego rodzaju unikatem, egzotykiem. Zwłaszcza na naszym rodzimym rynku motoryzacyjnym.

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Producent ma w swojej ofercie dwie jednostki benzynowe: 1.6 litrową, 100-konną i mocniejszą 2-litrową o mocy 145 KM oraz dwulitrowego turbo diesla generującego 136 KM. Ta ostatnia zasila nasz testowany model. Co należy do jej specyfikacji? No cóż nie jest może bardzo dynamiczna. Rozpędzenie do setki zajmuje 10,3 sekundy, za to wysoki moment obrotowy (320Nm) żwawo przekazuje moc na przednie koła już przy najniższych obrotach. Z jednostką współpracuje sześciobiegowa manualna skrzynia biegów.

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Ford Focus CC 2.0 TDCi

Zawieszenie, chociaż sportowe, zapożyczone z wersji ST, nie jest aż tak precyzyjne jak w przypadku hatchbacka. Zostało nieco zmiękczone co w połączeniu z niską sztywnością nadwozia sprawia, że auto niezbyt pewnie pokonuje szybkie zakręty. Maksymalna prędkość jaką jest w stanie osiągnąć Focus CC sięga 205 km/h. Spalanie w cyklu miejskim oscyluje w granicach 8,8 l. Na trasie spada do 7 a w warunkach mieszanych waha się w granicach 7,5 l.

PODSUMOWANIE

Ford Focus Coupe Cabrio z pewnością jest modelem skierowanym do wąskiej grupy odbiorców. Jest bowiem mało praktyczny, bardzo szpanerski i jedyny w swoim rodzaju. Przemawia za nim również bogate wyposażenie, ciekawa stylistyka i solidność. Także spalanie nie jest powodem, dla którego można go nie lubić. Cóż, niestety za auta typu CC trzeba słono płacić. Cena Forda jest zbliżona do ofert konkurentów. Testowany model to koszt rzędu 128,440 zł. Podstawę ze słabszym silnikiem możemy nabyć za 89.900 zł.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1997 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

100 kW (136 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

320 Nm @ 2000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

205 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

10,3 s

zużycie paliwa*

8,8 / 7,0 / 7,5

dług. / szer. / wys.

4500 / 1834 / 1448 mm

rozstaw osi

2640 mm

masa własna / dopuszczalna

1555 / 2045 kg

bagażnik

w standardzie

534 l

bagażnik po otwarciu dachu

248 l

pojemność zbiornika paliwa

52,7 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

89,900 zł wersja Duratec 1.6 benzyna

cena wersji testowanej

128,440 zł wersja Titanium

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!


Leave A Comment