Ford Kuga 2.5T – AUTO TEST

Pozytywny SUV

czas trwania testu: 28.10-04.11.2009

test na dystansie: 982 km

Premiera Forda Kugi dla nikogo nie miała być zaskoczeniem. Producent od dawna zapowiadał, że szykuje się na podbój nieznanego sobie lądu. Konkurencyjny SUV wpajał się w rynek motoryzacyjny w postaci ukazanego w 2006 roku konceptu iosisX. W 2007 w Paryżu z kolei pokazano model przedpremierowy, niezwykle podobny do seryjnego.

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Na Salonie Samochodowym w Genewie, który odbył się w zeszłym roku obok nowej Fiesty atrakcyjnie prezentował się kuriozalny crossover. Produkcja modelu ma miejsce w niemieckiej fabryce w Saarlouis. Wschodząca świeżo Kuga ma na swojej drodze hardych przeciwników. Debiutujący Tiguan już swoim rodowodem robi silną konkurencję, Toyota RAV4 zyskała rzeszę zwolenników z biegiem czasu, a Qashqai z kolei uwiódł wszystkich wdziękiem.

STYLISTYKA

Ford Kuga podobnie jak Focus, S-Max, Fiesta czy Ka zaprojektowany został zgodnie z domeną Kinetic Design. Ideą łączącą w sobie dynamizm, pozytywną energię i wyrafinowanie. Auto ma sylwetkę typowego SUVa, kształtów pozazdrościć może mu nie jeden konkurent. Pod tym względem zdaje się być naprawdę fenomenalny i już przy optycznym kontakcie oczarowuje gracją.

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Cechę tą z pewnością odziedziczył po starszym rodzeństwie, które wpasowało się w gusta klienteli, jakby idealnie odzwierciedlając ich wymagania. Kuga manifestuje wyglądem swoją siłę, zgrabną sylwetkę urozmaicają odważne linie i awangardowe akcenty. Masywny przód zdominowany został przez szeroką osłonę chłodnicy i zawadiackie reflektory przednie. Ozdobie służy chrom, przetłoczenia i halogeny. Plastikowe osłony sugerują terenowe właściwości pojazdu, aczkolwiek to bardziej zabieg stylistyczny niż mający przysłużyć się w praktyce. Kuga jest tylko ładnie wyglądającym z SUVem a z terenem ma tyle wspólnego co Van.

Na dachu umieszczono praktyczne relingi, szyby przyciemniono, w lusterkach zintegrowano kierunkowskazy. W projekcie uwidacznia się wizja pojazdu harmonijnego, ale z pazurem. Doskonałym komponentem w testowanym egzemplarzu jest panoramiczny dach. Linia boczna urzeka potencjalną dynamiką. Tył, bardzo charakterystyczny dla Forda poddany został geometryzacji. Zdobi go zwiewna lotka z dodatkowym światłem stopu, dyskretne przetłoczenia i dwa chromowane wydechy. Apogeum estetyki tyczy się felg. Kuga opiera się na solidnych, pięcioramiennych obręczach ze stopu metali lekkich o finezyjnej formie.

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

WNĘTRZE

Oczywiście Ford zdążył już nas przyzwyczaić do faktu, że wnętrza pojazdów w jego wykonaniu są bardzo zaawansowane pod względem technologicznym. Podobnie jest z jakością. Każdy szczegół testowanej Kugi jest solidny, dobrze zespolony z resztą i estetyczny. Nie ma miejsca na tandetę czy niedomówienia.

Sam projekt cieszy się ekscentryzmem i oryginalną aparycją Deska rozdzielcza przybiera bardzo geometryczne kształty. Mocno zabudowany panel centralny mieści w sobie siedmiocalowy, kolorowy ekran dotykowy z nawigacją satelitarną, DVD, radiem CD/MP3 i dodatkowym gniazdem Aux. Do owego zestawu (pakiet dodatkowy) dołączono zmieniarkę na 6 płyt CD znajdującą się pod fotelem pasażera i komplet ośmiu głośników wysokiej jakości. Panel służy również jako centrum obsługi automatycznej klimatyzacji i umożliwia sterowanie intensywnością podgrzewania foteli przednich. Dźwignię zmiany biegów umieszczono nieco za wysoko i zbyt blisko konsoli, co ujmuje nieco ergonomii.

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Czteroramienna, estetyczna kierownica jest bardzo wygodna, dopasowuje się do uścisku i funkcjonalna. Posiada przyciski sterowania systemem radia i wieloma innymi komponentami. Za nią umieszczono sportowe zegary o kultowej stylistyce. Pomiędzy wskaźnikami wyznaczono przestrzeń na wielofunkcyjny komputer pokładowy.

Ciemne wnętrze rozpromieniają elementy w kolorze ognistej pomarańczy. Tapicerka pokrywająca fotele oraz reszta materiałów wyściełających kokpit zdają się być solidne i odporne na upływ czasu. Pomiędzy przednim rzędem siedzeń wygospodarowano miejsce na uchwyty na kubki i praktyczny podłokietnik. W sąsiedztwie znajdziemy przycisk dezaktywujący asystenta parkowania. Siedziska Kugi są wygodne, temu zaprzeczyć nie można, aczkolwiek ich profil pozostawia wiele do życzenia. Szczuplejsze osoby mogą narzekać na słabe trzymanie boczne. Wszechstronna regulacja pozwala na dostosowanie odpowiedniej pozycji. Ilość miejsca z przodu kabiny jest w zupełności wystarczająca. Śmiało możemy wyprostować nogi i rozciągnąć ręce. Swobody ruchów nie brakuje. Jeżeli chodzi o tylną kanapę, zastrzeżenia tyczą się przestrzeni za fotelami przednimi. Wyższe osoby mogą narzekać na bezpośredni kontakt ich kolan z oparciami. Kanapa składa się w proporcji 40:60 co z kolei umożliwia złożenie siedzeń.

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Powstała płaska podłoga skutkuje powiększeniem przestrzeni bagażowej z 350 do 1405 l. Bagażnika nie ograniczają znacznie nadkola. Użytkownicy mają do dyspozycji w pełni foremną wnękę, w której śmiało zmieszczą nie tylko namioty i grilla.

Do standardowego wyposażenia Forda Kugi w wersji Titanium należy układ ABS z elektronicznym systemem rozdzielającym siłę hamowania na poszczególne koła EBD, elektroniczny asystent hamowania EBA , elektroniczny system stabilizacji jazdy ESP oraz system kontroli trakcji TCS. Dzięki wszystkim tym systemom inteligentna elektronika sprawuje czujną kontrolę nad zachowaniami pojazdu i w razie potrzeby interweniuje przywracając mu stabilność. Oprócz tego znajdziemy tu elektrycznie sterowane szyby przednich i tylnych drzwi – opuszczane i podnoszone jednym naciśnięciem przycisku, z zabezpieczeniem przed przytrzaśnięciem ręki, inteligentny system bezpieczeństwa IPS, lusterka boczne sterowane i podgrzewane elektrycznie, czujnik deszczu, samoczynnie ściemniające się lusterko wsteczne, uruchamianie pojazdu za pomocą przycisku Ford Power, system bezpiecznego mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX , system automatycznej aktywacji świateł awaryjnych przy nagłym hamowaniu i zestaw do naprawy opon. Ford oferuje swoim klientom szeroki zakres opcji dodatkowych, dzięki którym można podnieść standardy pojazdu, zwiększyć jego bezpieczeństwo czy funkcjonalność.

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Ford Kuga 2.5T

Oprócz nawigacji, w testowanym modelu zamieszczono również czujniki parkowania, kamerę cofania i panoramiczny dach. Kugę wzbogacić możemy również o reflektory ksenonowe, elektryczną regulację foteli, podgrzewaną szybę przednią, relingi dachowe a nawet podświetlane nakładki na progi. Wszystko to wiąże się oczywiście z dodatkowymi kosztami.

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Sercem testowanego SUVa jest 2.5 litrowy silnik benzynowy o mocy 200 KM. Jest to najmocniejsza odmiana modelu i trzeba przyznać, że radzi sobie doskonale, nie tylko z rozwijaniem prędkości ale także z zachowaniem stabilności i zrównoważenia. Kuga rozpędza się do setki w ciągu 8,2 sek. Przy jej sporych kształtach i masie wynik staje się naprawdę imponujący. Auto porusza się zwinnie, chętnie reaguje na polecenia kierowcy, nie wykazuje skłonności do utraty przyczepności czy pod/nad-sterowności.

Zawieszenie dokładnie tłumi nierówności, przez co do wnętrza kabiny dociera jedynie powstałe na skutek pokonywania niezbyt równych powierzchni łagodne bujanie nadwozia. Taka specyfikacja konstrukcji nie wpływa ujemnie na jego przyczepność, ale znacznie podwyższa komfort jazdy, a co za tym idzie zadowolenie klienta.

Prędkość maksymalna jaką może osiągnąć testowany model sięga 208 km/h, co i tak wiąże się z łamaniem przepisów. Nie ma więc powodów, by go za to karcić. Możliwości jakie posiada pojazd w zupełności satysfakcjonują swoich właścicieli, nawet tych bardziej wymagających. Spalanie utrzymuje się na przyzwoitym poziomie. W mieście z reguły nie przekracza 15 l/100km. Na trasie auto zadowoli się niewiele ponad 9 l, a w cyklu mieszanym około 11,5 l.

PODSUMOWANIE

Ford Kuga jest w istocie ciekawą propozycją, ze względu na swój krótki staż na rynku. Model jest stosunkowo świeży co wiąże się z faktem, że pod względem stylistyki nie zdążył się jeszcze przejeść. Ciekawy design przyciąga potencjalnych klientów. Magnesem jest też zasobne wyposażenie i solidne wykonanie. Trudno narzekać na to auto. Daleko rozwinięte technologie, komfort podróżowania i dynamika sprawiają, że staje się godnym rywalem europejczyków.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 2521 cm³

układ / liczba zaworów

R5 / 20

moc maksymalna

147 kW (200 KM) @ 6000 obr/min

moment obrotowy

320 Nm @ 1600-4000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

4×4

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

208 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

8,2 s

zużycie paliwa*

15,0 / 9,3 / 11,5

dług. / szer. / wys.

4443 / 1842 / 1677 mm

rozstaw osi

2690 mm

masa własna / dopuszczalna

1613 / 2130 kg

bagażnik w standardzie

410 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1405 l

pojemność zbiornika paliwa

56 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

100,300 zł silnik 2.0 TDCi

cena wersji testowanej

146,100 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

_______________________________________________

Więcej zdjęć Forda Kugi znajdziesz w naszej galerii.

Ford Kuga (2008)

Ford Kuga (2008)

Ford Kuga (2008)

Ford Kuga (2008)

Ford Kuga (2008)

Ford Kuga (2008)

Ford Kuga (2008)

Ford Kuga (2008)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment